    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Certyfikat energetyczny
    Date: Thu, 2 Jul 2020 20:44:26 +0200

    Lisciasty napisał:

    > 67 litrów oleju opałowego musisz na m2 chałupy spalić przez rok.
    > Ewentualnie 67 m3 gazu. O ile Hiszpańczyk to dobrze policzył a nie
    > wyssał z brudnego palucha ;)

    Hiszpańczyka nie jestem w stanie sprawdzić, ale skoro na metr chałupy
    mu wyszło 13,5 kg CO2, to biorąc pod uwagę:

    CH4 + 2 O2 => CO2 + 2 H2O

    widzimy, że przy spalaniu gazu molowo tyle samo jest metanu, co
    dwutlenku węgla. Masa atomowa węgla to 12, tlenu 16, wodoru 1.
    Zatem masa cząsteczkowa metanu to 16, dwutlenku węgla 40. Czyli
    proporcja mas CH4:CO2 równa jest 16:40, co daje 4:10. Zatem do
    uzskania 13,5 kg CO2 potrzeba 5,4 kg metanu.

    W warunkach normalnych metr sześcienny metanu to 0,7168 kg. Zatem
    5,4 kg równe jest 7,53 metra sześciennego gazu (wysokometanowego).

    Co ja źle liczę, że nie mogę znikąd wyssć tych 67 metrów gazu?

    Jarek

    --
    Jeden jest rytm, jeden rytm, jeden jest węgiel i tlen
    Zwykłą losu koleją -- praca, posiłek i sen