  • 31. Data: 2015-03-13 14:01:50
    Temat: Re: Czosne co zrobić
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > Wtedy to już nie będzie marynowanie, ale marnowanie. Wina.

    Tym niemniej jest to praktyka stosowana. Jestem wielkim miłośnikiem
    taniego wina (tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie), które
    przydaje się w gospodarstwie domowym nie tylko do picia. Zauważyć
    warto, że ocet winny cenę może mieć wyższą od wina (ale nie musi, bo
    zrobić go można także z wina zdatnego tylko do bigosu czy do czosnku).

    Jarek

    --
    Pijmy tanie wino, zatrzymajmy czas
    Zaśpiewajmy stare pieśni

  • 32. Data: 2015-03-13 14:32:55
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 12 Mar 2015 22:05:52 +0100, wolim napisał(a):

> [...]
    wka.html

    > U mnie by to nie postało dłużej jak 2 dni.
    > Nie ze względu na czosnek :)

    Podejrzewam, że wątroba by Ci lekko siadła jednak - od czosnku :-)

    --

    Ikselka
    pewni siebie.

  • 33. Data: 2015-03-13 14:46:29
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 12 Mar 2015 22:12:32 +0100, wolim napisał(a):

    > Ja tam słyszałem, że destylację wymyślono w okolicach czwartego wieku
    > naszej ery. Ale może to tylko pogłoski...

    Może i tak, może i nie - w każdym razie nie wyklucza się znacznie
    wczesniejszego datowania tego wynalazku, bo to, że najbardziej znane są
    źródła sięgające 4 wieku n.e. nie znaczy, że na Dalekim Wschodzie tego nie
    było znacznie wcześniej - a z reguły okazuje się, ze większość osiągnięć
    technologicznych właśnie stamtąd się wywodzi.
    --

    Ikselka
    pewni siebie.

  • 34. Data: 2015-03-13 18:00:33
    Od: Qrczak <q...@q...pl>

    Dnia 2015-03-13 14:01, obywatel Jarosław Sokołowski uprzejmie donosi:

> [...]
    > warto, że ocet winny cenę może mieć wyższą od wina (ale nie musi, bo
    > zrobić go można także z wina zdatnego tylko do bigosu czy do czosnku).

    Dobre pytanie, warte crossa na kuchnię.
    Jakie jest to dolne kryterium oceny, czy wino nadaje się jako wsad do gara?
    Bo stojąc przed regałem, gdzie rozrzut od 9,99 do 99,99 czasem się
    zastanawiam, czy prze- czy raczej niedo-inwestowywuję.

    Kobieta to dość skomplikowany w obsłudze wynalazek. Wymaga wiele uwagi
    i czasu, by mogła wyartykułować spostrzeżenia minionego dnia. Nie ma co
    liczyć na jej przychylność, przed wypowiedzeniem ilości słów, jakie na
    dany dzień przewidziała.

  • 35. Data: 2015-03-13 18:03:18
    Od: Qrczak <q...@q...pl>

    Dnia 2015-03-12 22:05, obywatel wolim uprzejmie donosi:

    wka.html

    > U mnie by to nie postało dłużej jak 2 dni.
    > Nie ze względu na czosnek :)

    Pięknie pachnie po odkręceniu nakrętki. Lepiej nie wylewać hurtem.

  • 36. Data: 2015-03-13 19:29:53
    Od: "JBP" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Qrczak" <q...@q...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Bo stojąc przed regałem, gdzie rozrzut od 9,99 do 99,99 czasem się
    > zastanawiam, czy prze- czy raczej niedo-inwestowywuję.

    Któryś z panów kucharzy z kanału "Kuchnia +" (p.Jakubiak lub p.Adam)
    stwierdził niedawno w jednym z emitowanych obecnie programów, że do gara
    należy dodawać takie wino, jakie sami najchętniej pijemy i nam najbardziej
    smakuje. IMO właściwie ma rację... ale co, jeśli ktoś (na przykład) lubi
    szampana ? Lać do bigosu? ;)

    Pozdrawiam
    JBP

  • 37. Data: 2015-03-13 20:07:02
    Od: "ZZZ" <n...@n...com>

    Użytkownik "JBP" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > smakuje. IMO właściwie ma rację... ale co, jeśli ktoś (na przykład) lubi

    A dlaczego by nie?
    Jeśli kogoś stać na picie szampana (stać, w sensie takim, że kupuje go
    bez "jęczenia", ochów i achów jakie to delicje kupuje i jaki rarytas,
    jak niecodzienny) to czemu by nie do kuchni. Pewnie producent szampana
    nie ma takich wątpliwości (tak, trochę absurdalnie rozpatrując pojęcie
    "stać mnie na... ") :))
    Ale tak poważnie, ja osobiście chętnie zgodziłbym się ze stwierdzeniem,
    że do kuchni takie samo (jakościowo) wino jak do picia, ale trochę mnie
    na to nie stać. Albo inaczej - do picia jestem gotów "szarpnąć się" na
    lepsze
    wino trochę ponad budżet, dlatego w kuchni używam raczej przeciętnego.
    Sadzę, że nawet marne (byle nie zepsute) nie będzie w potrawie dawało
    negatywnych doznań smakowych bo jest tylko jednym z składników
    bukietu smakowego.
    I jak miałbym wydać na wina 100 to zamiast 50/50 wydałbym 25/75
    na korzyść tego do picia.

    ZZ
    p.s. a tak poza tym do kuchni polecam wino własnego wykonania
    (poza brakiem dylematów finansowych dochodzi satysfakcja)

  • 38. Data: 2015-03-13 20:31:10
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 13 Mar 2015 19:29:53 +0100, JBP napisał(a):

> [...]
    > smakuje. IMO właściwie ma rację... ale co, jeśli ktoś (na przykład) lubi

    Do bigosu "leje" się czerwone wino, nie białe, więc szampan i owszem, czemu
    nie, ale do białych delikatnych sosów i zup, sosów deserowych (szodonowy) i
    do deserów typu owoce w winnej galarecie.

    --

    Ikselka
    pewni siebie.

  • 39. Data: 2015-03-13 21:32:08
    Od: "JBP" <t...@o...pl>

> [...]
    > nie, ale do białych delikatnych sosów i zup, sosów deserowych (szodonowy)
    > do deserów typu owoce w winnej galarecie.

    Hmm... we Francji (i nie tylko) można nabyć szampan czerwony dobrej jakości.
    Z odpowiednimi oznaczeniami na etykiecie. Nie żadne wino musujące.
    No to - jeśli ktoś chce i stać go - może ten czerwony wlać do bigosu ? ;)

    JBP

  • 40. Data: 2015-03-13 22:01:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Qrczak pisze:

> [...]
    > Bo stojąc przed regałem, gdzie rozrzut od 9,99 do 99,99 czasem się
    > zastanawiam, czy prze- czy raczej niedo-inwestowywuję.

    Mając na uwadze moją poprzednią deklarację, trudno się po mnie spodziewać,
    że będę namawiać do przeinwestowania. Się nadawanie ma z ceną związek luźny,
    jeśli w ogóle jakiś. Wśród tych za 99,99 trzeba się nieźle nawybierać, by
    znaleźć coś godnego swej ceny. A jak się nie trafi, to strata większa niż
    przy ryzykowaniu mniejszymi kwotami. Przy kolejnej nietrafionej butelce
    pozostaje już tylko upić się z żalu.

    W przebieraniu w tanich winach zabawy tyle samo, niepewność przy oglądaniu
    czegoś pierwszy raz podobna, a satysfakcja, że się zamrnowało dychę a nie
    stówę -- bezcenna. Jak to ma iść jako wsad do gara, to tam subtelności
    bukietu mają małe znaczenie. Nie znaczy to wcale, że ma być wino marki
    wino, wszystko jedno z czego. No więc do bigosu, to ja bym raczej słodkiej
    kadarki nie polał. Tej północnej, madziarskiej, zwłaszcza. Nie że słodka,
    nie o słodycz chodzi. Ona by nawet nie zaszkodziła. Ale po coś to wino się
    leje. Nieśmiało wystąpię z teorią, że w potrawach wymagających czerwonego
    wina idzie przede wszystkim o garbniki -- trudno w kuchni w tej roli czymś
    wino zastąpić. Skoro tak, to skrajnym przeciwieństwem ubogiej w garbniki
    kadarki może być crljenak kaštelanski. Wiem trudno go u nas dopaść, ale
    kalifornijski zinfandel, na wytrawnie robiony, widziałem niedawno w Lidlu.
    A to to samo jest. Z tym że wożony przez Atlantyk i przy takim kursie
    dolara jak mamy, to on jako wino bigosowe może się nie przyjąć. Więc jak
    do bigosu, to nie tylko czerwone, nie tylko wytrawne -- jeszcze musi być
    tanina (nie, nie o cenę tym razem mi chodzi).

    Są też potrawy, w których trzeba mniej luźniego podejścia do wina, niż
    w przypadku bigosu. Taki indyk chociażby. Indyk w maladze. Tu już sama
    nazwa dania mówi o tym, z której butelki polano. Nie tylko, że ma być
    białe i słodkie -- malaga, to dość charakterystyczny smak.

    Jarek

    --
    In vino veritas.