  • 11. Data: 2012-03-15 10:13:27
    Temat: Re: Do użytkowników solarów...
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Kris wrote:

    > Sorry
    > Masz racje
    > Jest naczynie wzbiorcze i ono przyjmie nadmiar cieczy.
    > JaK INTERESOWAŁEM SIĘ TEMATEM SOLARÓW TO PAMIETAMProblemem może być
    > membrana która powinna pracowac w temp 5-70stc a latem temp glikolu
    > może miec i 200stC
    > Ważne jest dlatego prawidłowe zamontowanie naczynia przeponowego-
    > przed pompa obiegową a nie za pompą, pamiętam kiedyś nawet
    > odpowiednie schematy widziałem

    to sa specjalen naczynia do solarów, po pierwsze musza wytrzymać GLIKOLE
    które sa dość agresywne dla typowych uszczelnień.

  • 12. Data: 2012-03-15 10:16:40
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    yarecky wrote:

    > 3 litry CIECZY, a ile to litrów GAZU?
    > W piecu CO też wiele wody się nie mieści, a walnąć potrafi...
    >
    > Rozumiem, że montuje się zawory bezpieczeństwa, które wypuszczają
    > opary glikolu do atmosfery w razie "W"?
    > A i sam glikol "solarny" ma pewnie dodatki podnoszące temperaturę
    > wrzenia? Jeśli tak, wówczas sam kolektor zaczyna być elementem
    > ujemnego sprzężenia zwrotnego - przecież nagrzany np. do 150st C. zaczyna
    > oddawać dużo więcej ciepła do atmosfery, niż nagrzany do 70st.
    > Hmm, to ma sens.

    solar ma tzw temperature stagnacji, kórej nie przekroczy.

    > Do użytkowników: jakie macie ubytki glikolu w skali roku?
    > Jakie są koszty utrzymania kolektora na przestrzeni lat?

    w sumie to sa minimalne, zresztą jak jest ubytek to przelewa sie na zaworze
    bezpeiczeńśtwa do baniaczka :)

    Dodam że jak sie ma odpowedni sprzęt o dapełniania to nei trzeba montować
    dość zawodnych odpowietrzników na górze, bo te dziady potrafią czasem zacząc
    cieknąć.

  • 13. Data: 2012-03-15 10:18:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Piotr wrote:

    > poprzez
    > żywotność
    >>

    > Należy pamiętać o zapłaceniu podatku od tego dofinansowania. Po
    > podliczeniu wszystkiego nie jest to różowa forma inwestycji. Dotyczy
    > również oczyszczalni.

    realnie masz 35%

    dla isntalacji 2 kolektorowej od 10000 a dla trzy kolektorowej od 15000
    zeta.

  • 14. Data: 2012-03-15 10:18:37
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "yarecky" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Rozumiem, że montuje się zawory bezpieczeństwa, które wypuszczają opary
    > glikolu do atmosfery w razie "W"?

    Zadnych oparow. Opary sa na gorze w kolektorze, a zawor na dole, gdzie nic
    nie paruje.

> [...]
    > ciepła do atmosfery, niż nagrzany do 70st.
    > Hmm, to ma sens.
    >
    > Do użytkowników: jakie macie ubytki glikolu w skali roku?

    Nie ma zadnego ubytku.

    > Jakie są koszty utrzymania kolektora na przestrzeni lat?

    Wymiana glikolu raz na piec lat teoretycznie.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2012-03-15 11:24:14
    Od: Kris <k...@g...com>

  • 16. Data: 2012-03-15 11:26:41
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 15 marca 2012, 11:13:27 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > to sa specjalen naczynia do solarów, po pierwsze musza wytrzymać GLIKOLE
    > które sa dość agresywne dla typowych uszczelnień.

    Jak juz takiego babola z ta instalacją otwarta walnełem to może rozwińmy temat:
    Czemu w solarach nie może byc instalacja z obiegiem otwartym i naczynkiem
    przelewowym, gdzies na górze. Może nie tyle przelewowe co odpowiednio duże aby
    przyjąc ew nadmiar glikolu?

  • 17. Data: 2012-03-15 11:39:52
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ion-forums@ynil17...

> [...]
    >przelewowym, gdzies na górze. Może nie tyle >przelewowe co odpowiednio duże

    No wiesz, po pierwsze to pewnie z powodu jakiego wogole takie instalacje sa
    lepsze, oraz wyzsze cisnienie podnosi temp. wrzenia. Kolejna sprawa to
    trudno znalezc wyzsze miejsce jezeli kolektory sa na dachu.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2012-03-15 11:48:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 15 marca 2012, 12:39:52 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:
    > lepsze,

    Jakiego? Nocka nie przespana i słabo kojarzę dzisiaj.)

    >oraz wyzsze cisnienie podnosi temp. wrzenia.

    To argument ok.
    >Kolejna sprawa to trudno znalezc wyzsze miejsce jezeli kolektory sa na dachu.
    Dach miałem na myśli własnie. Baniak nad kolektorem. Mniejsze problemy z
    napełnianiem, odpowietrzaniem itp.
    Ale pewnie wyważam otwarte drzwi- skoro robią zamknięte to pewnie tak ma być;)

  • 19. Data: 2012-03-15 11:59:07
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ion-forums@ynne2...

    >Jakiego? Nocka nie przespana i słabo kojarzę dzisiaj.)

    Brak ubytkow chocby i brak koniecznosci dolewania a za tym szlamow, korozji
    i pewnie cos jeszcze...

    >Dach miałem na myśli własnie. Baniak nad kolektorem. Mniejsze problemy z
    >napełnianiem, odpowietrzaniem itp.
    >Ale pewnie wyważam otwarte drzwi- skoro robią zamknięte to pewnie tak ma
    >być;)

    Odpowietrzenia i tak nie da sie uniknac, bo kolektor tak jak grzejnik bedzie
    mial syfon na gorze. Baniak wyzej nic tu nie zmieni. Moglo by to sie grzac
    grawitacyjnie, ale czy przekroje rurek umozliwia to jakos skutecznie?

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2012-03-15 12:52:33
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    sion-forums@vbue17...
    >JaK INTERESOWAŁEM SIĘ TEMATEM SOLARÓW TO PAMIETAMProblemem może być
    >membrana która powinna pracowac w temp 5-70stc a latem temp >glikolu może
    >miec i 200stC

    przecież naczynie może byc na jakims odgałęzienie gdzie nie ma przepływu. A
    jak nie ma przepływu to i temperatury. A ciśnienie jest :-)

    b.