  • 1. Data: 2010-09-01 18:01:10
    Temat: Folia kubełkowa
    Od: "m." <t...@g...pl>

    W projekcie budowlanym w opisie dotyczącym budowy fundamentu mam
    napisane, że na bloczki betonowe najpierw przychodzi izolacja w postaci
    dysperbitu, następnie styropian/styropian ekstrudowany a potem folia
    kubełkowa.
    I teraz pytanie: czy rzeczywiście ta folia kubełkowa jest potrzebna na
    styropian ? Woda gruntowa fundamentom nie zagraża (jest bardzo głęboko)
    a google twierdzą, że folia kubełkowa służy min. po to aby ściana
    oddychała - a ja nie jestem pewien czy styropian jako ostatnia warstwa
    fundamentu powinna/może oddychać. Być może wystarczyłoby posmarować ów
    styropian dysperbitem.

    --
    .m

  • 2. Data: 2010-09-01 19:24:28
    Temat: Re: Folia kubełkowa
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-09-2010 o 20:01:10 m. <t...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > a google twierdzą, że folia kubełkowa służy min. po to aby ściana
    > oddychała - a ja nie jestem pewien czy styropian jako ostatnia warstwa

    Ja dałem po to żeby wilgoć z ścian fundamentu miała gdzie uciec.

    Być może wystarczyłoby posmarować ów
    > styropian dysperbitem.

    Być może, ale nie testowałem tego, mam sucho chociaż grunt mam nieciekawy
    wodnie.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2010-09-01 19:37:18
    Od: "arek" <n...@m...pl>

    > Ja dałem po to żeby wilgoć z ścian fundamentu miała gdzie uciec.

    A jak to jest z oddychaniem pod tą folią? Tzn. czytałem że ściana oddycha
    jak są bąble do niej, tylko wtedy niszczy się styropian. A jak się da
    bąblami do gruntu to kiepsko z oddychaniem. I jeszcze takie coś mnie
    interesuje - mam się budować na działce ze spadkiem. Z trzech stron "wgryzam
    się" z piwnicami w ziemię, czwarta ściana jest w powietrzu. W rezultacie
    jedna ściana piwnicy jest pod ziemią cała, dwie prawie całe (obsypane trochę
    tam gdzie byłyby odsłonięte). I jak na nich położyć folię kubełkową? Na całą
    ścianę piwnicy nie, bo by wystawała, na ukos? Też nie bardzo - bo jak ją
    zakończyć nad ziemią - listwą i zatynkować? Jak się kończy folię żeby ściana
    pod nią oddychała a wilgoc uciekała? A może wilgoć ma uciekać w dół?

  • 4. Data: 2010-09-01 19:41:46
    Od: "m." <t...@g...pl>

    W dniu 2010-09-01 21:24, janusz_kk1 pisze:

    > Ja dałem po to żeby wilgoć z ścian fundamentu miała gdzie uciec.

    Ze ścian ? Chodzi Ci o styropian tudzież styropian ekstrudowany jako
    ostatniej warstwy fundamentu ?
    A gdzie ta wilgoć ma uciec ? Do gruntu ? Czy w powietrze ? Bo jeśli to
    drugie to pewnie trzeba zostawić jakieś przerwy wentylacyjne w górnej
    części ? Czy ta ucieczka wilgoci z zewnętrznej warstwy styropianu
    ekstrudowanego jest taka ważna ? Nie wystarczy, że jest przysypana
    piaskiem ?

    --
    m.

  • 5. Data: 2010-09-01 21:34:26
    Od: yarecky <2...@g...pl>

    W dniu 2010-09-01 20:01, m. pisze:
> [...]
    > oddychała - a ja nie jestem pewien czy styropian jako ostatnia warstwa
    > fundamentu powinna/może oddychać. Być może wystarczyłoby posmarować ów

    Jeśli planujesz posadzić dookoła domu jakieś drzewa (zwłaszcza iglaste)
    to folia ocali Twoje fundamenty i ich ocieplenie przed przerastaniem
    przez korzenie. W oddychanie nie wierzę, przecież od góry folię kończy
    się listwą, która raczej nie przepuszcza powietrza w ilości wentylującej.

    Yarecky.

  • 6. Data: 2010-09-02 04:28:11
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    yarecky wrote:

> [...]
    > przerastaniem przez korzenie. W oddychanie nie wierzę, przecież od
    > góry folię kończy się listwą, która raczej nie przepuszcza powietrza

    to oddychanie ścian to niezłą ściema swoją drogą :)

  • 7. Data: 2010-09-02 05:16:27
    Od: "m." <t...@g...pl>

    yarecky pisze:

> [...]
    > przez korzenie. W oddychanie nie wierzę, przecież od góry folię kończy
    > się listwą, która raczej nie przepuszcza powietrza w ilości wentylującej.

    No właśnie - drzewa mam - co prawda tylko brzozy i tylko z dwóch stron
    domu. Czy to znaczy, że folie mam założyć tylko z dwóch stron ? Czy ta
    folia jest na tyle silna, że oprze się korzeniom ? Pytam - bo słowo
    folia jakoś średnio kojarzy mi się z silnym mechanicznie oparciem.

    --
    m.

  • 8. Data: 2010-09-02 06:24:43
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 1 Wrz, 20:01, "m." <t...@g...pl> wrote:
> [...]
    > oddychała - a ja nie jestem pewien czy styropian jako ostatnia warstwa
    > fundamentu powinna/może oddychać. Być może wystarczyłoby posmarować ów

    maluj a styropian to mus.
    Folia kubelkowa nie konicznie mozesz uzyc czarnej budowlanej ale
    zameczysz sie z ukladaniem.
    Kubelki na zewnatrz tak aby w styro sie nie wbijaly. Kubelki maja
    chronic przed uderzeniami, nie maja innej funkcji.

  • 9. Data: 2010-09-02 06:34:47
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik m. napisał:

> [...]
    > części ? Czy ta ucieczka wilgoci z zewnętrznej warstwy styropianu
    > ekstrudowanego jest taka ważna ? Nie wystarczy, że jest przysypana

    No właśnie...
    Ja się tam nie znam, ale... zdrowy rozsądek mówi, że woda, jak się
    dostanie gdzieś w szczelinę, to ujdzie raczej w dół - spłynie i musi
    mieć gdzie spłynąć. Jak ma wyschnąć, to musi być swobodny przepływ
    powietrza - coś podobnego do kanału wentylacyjnego, gdzie powietrze w
    sposób ciągły wchodzi z jednej strony a wychodzi z drugiej owiewając
    zawilgocone miejsce. Wtedy i tylko wtedy to ma sens.

    Obkładanie folią z bąbelkami styropianu na ścianie fundamentowej jest
    jak dla mnie co najmniej bez sensu, bo woda jak się już dostanie między
    folię a styro, to może jedynie spłynąć w dół, bo czarno widzę to
    wysychanie :-) - brak przewiewu za folią.

    Moim zdaniem lepiej jest zadziałać na przyczynę zamakania a nie na
    skutek - po prostu odwodnić teren wokół domu tak, by wody gruntowe nie
    podchodziły na wysokość gdzie chcemy mieć sucho - zrobić drenaż poniżej
    tego właśnie poziomu i woda nawet jak nazbiera się z powodu opadów, to
    odpłynie.

    Ściany zamiast obkładać jakąś tam folią kubełkową, lepiej obsypać jakimś
    kruszywem/piaskiem, które będzie tą wodę przepuszczać i ona sobie sama
    odpłynie. O wysychaniu czegoś, co jest z każdej strony zabudowane należy
    zapomnieć - prędzej się tam pojawi pleśń, niż to wyschnie.

    Takie są prawa fizyki i biologii :-).

    pozdr
    robercik-us

  • 10. Data: 2010-09-02 06:36:05
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >Kubelki na zewnatrz tak aby w styro sie nie wbijaly. Kubelki maja
    >chronic przed uderzeniami, nie maja innej funkcji.

    A wszyscy mówili ze kubełkami do wewnątrz zeby woda miała jak spływać do
    drenarki :-) Przed jakimi uderzeniami mają chronić kubełki, hehe??

    b.