    From: Lisciasty <l...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: GWC - rurowe vs. żwirowe
    Date: Mon, 9 Jul 2012 23:51:04 -0700 (PDT)

    On 10 Lip, 08:23, "Darek" <d...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiem. Skoro wykonywane były badania na PP to sądzę, że specjaliści
    > z tego zkresu mieli jakieś wątpliwości i nie było to sprawą oczywistą.

    A masz jakiś link do takich badań? Do tej pory omijałem temat jakoś :>

    > O ile przewodnictwo temperaturowe
    > mogę sprawdzić we własnym zakresie, ściągając charakterystykę rury o tyle
    > innych testów nie przeprowadzę, związanych z skutecznością powłok
    > antybakteryjnych.

    Ktoś kiedyś słusznie zaznaczył przy okazji jakiegoś ostrego
    przerzucania się bakteriami, że w takim bloku wielorodzinnym, gdzie
    kanały wentylacyjne mają czasami -dziesiąt lat, są zarośnięte syfem,
    gołębiami i innymi żyjątkami, jakoś ludzie masowo nie umierają :] Tak
    więc te wynalazki antybakteryjne można naprawdę psu w dupę wsadzić,
    zwłaszcza że jak masz dajmy na to rurę o średnicy 200mm, to i tak
    większość powietrza leci środkiem a tylko drobna część czochra o
    ścianki i posyła te straszne bakterie na śmierć. Poza tym po pewnym
    czasie kiedy te ścianki pokryją się pyłem, działanie takiej powłoki
    będzie mocno dyskusyjne :>

    > a czerpnia ma takie przekroje, 1,5m2, to daje np. rurę o średnicy około ~1,4m?
    > Szczerze mówiąc nie widziałem takich rozwiązań.

    Pisałem o przekroju złoża żwirowego, nie rury :]
    Rurki masz maksymalnie chyba 300-400mm średnicy, zależy jak wielka
    chałupa i jaki pomysł na transport powietrza.

    > A jakie GWC posiadasz? Masz zespolone z rekuperatorem?

    Nie posiadam, natomiast od paru lat czytam, oglądam na fotkach i w
    naturze, przyglądam się dyskusjom i snuję swoje obliczenia do domu
    który kiedyś powstanie :]
    Naprawdę o GWC zostało już wszystko powiedziane, ludzie nawet robią
    GWC z pustaków i innych wynalazków, wystarczy poszukać np. na forum
    muratora czy innych. Nawet tutaj też było :>
    Zarezerwuj sobie kilkanaście spokojnych wieczorów i czytaj.

    L.