  • 31. Data: 2015-10-14 08:33:27
    Temat: Re: Ile kolektorow slonecznych mam miec
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 października 2015 08:22:54 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    > Poprawa sprawnosci z 20% do 21% to nie podniesienie uzysku o 1% tylko o 5%.

    czyli solary lepsze powinny byc drozsze o 5%. Nadal tak nie bedzie.
    Natomiast przybliz jak ty liczysz ten uzysk.

    b.

  • 32. Data: 2015-10-14 11:05:30
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 14 października 2015 08:33:32 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
    > W dniu środa, 14 października 2015 08:22:54 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    >
    > czyli solary lepsze powinny byc drozsze o 5%. Nadal tak nie bedzie.
    > Natomiast przybliz jak ty liczysz ten uzysk.

    Oczywiscie te 5% to przyrost teoretyczny ale liczylem tak jak Zenek liczył. Zwykla
    arytmetyka.

    Chodzi o to że podniesienie sprawnosci o 1% (z 20 do 21%) powoduje ze zamiast (licząc
    abstrakcyjnie) w danym okresie zyskamy nie 20kWh a 21kWh. A to jest wzrost o 5%
    (20*1.05=21).

    Oczywiscie w praktyce zależy od tego czy mamy do czynienia z sytuacją kiedy dochodzi
    do stagnacji i ilości ciepla jakie mozna zmagazynowac w buforze.

  • 33. Data: 2015-10-14 11:35:59
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 października 2015 11:05:32 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    napisał:

> [...]
    (licząc abstrakcyjnie) w danym okresie zyskamy nie 20kWh a 21kWh. A to jest wzrost o

    tak cos czulem ze to taka matematyka - przemysl to jeszcze raz :) Jeszcze gorsze
    gdybanie nie zenkowe.

    b.

  • 34. Data: 2015-10-14 12:40:43
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 14 października 2015 11:36:00 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    5% (20*1.05=21).

    > tak cos czulem ze to taka matematyka - przemysl to jeszcze raz :) Jeszcze gorsze

    A możesz naprowadzić co jest nie tak?

  • 35. Data: 2015-10-14 13:42:22
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

> [...]
    5% (20*1.05=21).

    > tak cos czulem ze to taka matematyka - przemysl to jeszcze raz :) Jeszcze gorsze

    Zdaje sie ze Budyn pisales i myslales o procentach, a szczy czytal o procentach a
    myslal o punktach procentowych. :)

    bajcik

  • 36. Data: 2015-10-14 13:45:33
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 października 2015 21:55:21 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    1000-1500pln a zysk na poziomie tych 300-500 rocznie (dogrzanie zimnej

    > 1000 pln za 6 kolektorow i bufor 1500l ? Coraz ciekawiej :)
    > pozdr.

    Chyba chodzilo o cene za _dodatkowe_ panele.
    Problem ze w miare dokladania kolejnych paneli oszczednosci sa coraz mniejsze.

    bajcik

  • 37. Data: 2015-10-14 14:38:47
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 października 2015 12:40:44 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    > A możesz naprowadzić co jest nie tak?

    sprawnosc do wskaznik zdolnosci przekształcenia jednej formy energii na użyteczną.
    Czyli kolektory o sprawniejsze o 1% ze wzgledu na powiedzmy lepszą powłokę selektywną
    dadzą co najwyzej tyle zysku w otrzymanej enegii (a ze wzgledu na straty w przesyle
    to zapewne nieco mniej).
    A wszystko liczymy w zwykłych kWh, zeby nam nie wlazły zadne punkty procentowe :)

    b.

  • 38. Data: 2015-10-14 15:18:34
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 14 października 2015 14:38:51 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    to zapewne nieco mniej).
    > A wszystko liczymy w zwykłych kWh, zeby nam nie wlazły zadne punkty procentowe :)

    Masz na mysli procenty z całkowitej energii padającej czy procenty z tej uzyskanej
    przy mniej sprawnych panelach?

    Bo chyba mamy na mysli inne wielkości.

    Dla przykladu.
    Mamy panel o sprawnosci 1%. Uzyskujemy w ciągu roku 1KWh z niego.
    Jak kupimy panel o sprawnosci 2% i w ciągu roku uzyskamy 2kWh to mamy wzrost uzysku o
    100%.
    I teraz jesli ten 2% panel jest dwa razy droższy od jedno procentowego to jesli mamy
    pod dostatkiem miejsca to jeden kit który kupimy.

    Nie rozumiem co w tym ujęciu ci nie pasuje, no chyba że masz na mysli co innego.

  • 39. Data: 2015-10-14 15:19:52
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 14 października 2015 13:42:23 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus napisał:
> [...]
    5% (20*1.05=21).

    > Zdaje sie ze Budyn pisales i myslales o procentach, a szczy czytal o procentach a

    Tak, jedne i drugie procenty nie są tymi samymi wielkosciami :)

    Jedne odnosi sie do sprawnosci a drugi do kosztów/uzysku.

  • 40. Data: 2015-10-14 15:38:24
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 14 października 2015 15:18:38 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    napisał:

> [...]
    > Jak kupimy panel o sprawnosci 2% i w ciągu roku uzyskamy 2kWh to mamy wzrost uzysku

    Wszystko ci sie miesza :-) Jesli przechodzisz z solaru o sprawnoswci 1% na taki o
    sprawnosci 2% to wzrost jest 100%owy a nie 1%. No i energii tez bedzie 100% wiecej,
    to oczywiste.

    olej procenty :) Jak uzyskasz 1kWh wiecej, to ona kosztuje 0,6zł, tyle zyskaliśmy. I
    tyle wiecej za kolektor mozna dac, uwzgledniajac ze to bedzie zysk roczny :)
    No i poruszasz sie w skrajnie złych parametrach - liczmy normalnie.
    Z 1m2 kolektora mozna uzyskać 900kWh rocznie. Jesli damy lepszy o 1% uzyskamy 909kWh.
    9kwh x koszt energi 0,6zł/kWh x czas zwrotu inwestycji 5lat = 27zł.
    I o tyle ten panel moze byc drozszy by sie to opłacało.

    b.