  • 11. Data: 2023-08-13 11:51:04
    Temat: Re: Indukcyjny piec CO
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2023 09:15, Trybun wrote:
    > Albo czegoś nie pojmuję albo mamy w pompach ciepła rewolucję na miarę
    > rozszczepienia atomu, a tu cichutko i bez rozgłosu świt uzyskał
    > perpetuam mobile, bo zdaje się na tym to polega - gdy urządzenie
    > wytwarza więcej energii niż pobrało?

    Nie wytarza. Energia elektryczna wykrorzystywana jest do *pobrania*
    dodatkowej energii cieplnej z zewnątrz, jako napęd sprężarki.

    Na zwenątrz masz, powiedzmy, 0 stopni C. To jest tak zajebiście gorąco,
    że rtęć się topi.

    W dodatku jest tej energii ogroma, de facto z punktu widzenia ludzi
    nieskoczona ilość.

    Jedyny problem to fakt, że to jest dużo energii niskotemperaturowej.

    I tutaj dowiadujesz się czym jest słowo "pompa".

    Pompa ciepła zamienia dużo energii o niskiej temperaturze na mniej
    energii ale o wyższej temperturze. Słowo "pompa" oznacza wymuszanie
    transmisji energi z niskiej do wysokiej temperatury, czyli wciskanie
    ciepła z zewnątrz domu do środka domu.

    Podobnie, jak pompa może przepompować wodę z jeziorka na szczyt góry,
    wbrew naturnalnej potrzebie płynięcia wody.

    Możesz też myśleć o pompie ciepła jak o transformatorze. Zamienia
    parametry energii cieplnej (dużo*zimn->mało*gorąco) ale zachowuje jej
    ilość zgodnie z zasadą zachowania energii i dokonuje tego kosztem
    energii napędzajacej, która na szczęscie też jest dla nas użyteczna w
    ostatecznym bilansie cieplnym.

    > Druga sprawa to fakt że nie chodzi tu o to żeby licytować się na
    > wydajność na linii kocioł indukcyjny-pompa ciepła-tradycyjny kocioł
    > elektryczny, bo wiadomo że pompa w tym zakresie jest bezkonkurencyjna.
    > Nie znam rodzajów pomp, ale u bratanicy taki montaż pompy ciepła zajął
    > im około 2 tygodni, kopali i wbijali coś w ziemię a nie tylko powiesili
    > pompę na ścianie i połączyli rurami.

    Najwidoczniej mieli splita, a to wymaga o wiele więcej umiejętności,
    sprzętu i uprawnień.

    Mowa o monobloku, który nie wymaga nic poza kluczem do śrubunków i
    śrubokrętem do elektryki.

    > I to oczywiste, ale jak to się ma do opłacalności gdy weźmiemy pod uwagę
    > wszystkie aspekty, z ceną na czele?

    Cenam pompy do zasilania przeciętnego domu w ciepło jest obecnie podobna
    do ceny dowolnego innego urządzenia do grzania domu. Od kilku lat,
    zaryzykuję, że nawet tańsza.

    > Zrozumiałe że polecasz Merca S
    > classe

    Nie. Polecam po prostu rozsądny wybór ekonomicznie, długofalowo.

    Pompy za 10kzł, mają więcej wspólnego z Tico niż Mercem, ale dowiązą
    dupę z A do B o wiele skuteczniej niż wortki.

    >, a problem w tym że nie każdego na to stać i sama zasadność
    > zakupu gdy mamy dla niego alternatywę jest dyskusyjna..

    To jest własnie śmieszne. Nawet nie zadałeś sobie trudu sprawdzenia ile
    kosztuje monoblock w okolicy 10kW i posługujesz się jakimiś urojeniami
    na temat ich cen.

    PS. Cena pompy ciepła vs grzałka zwraca się po 1 sezonie. A jaki się
    kupi fikuśną grzałkę od Walczaka czy inną ścimę dla imbecyli, to pompa
    jest tańsza od razu.

  • 12. Data: 2023-08-13 12:05:21
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Jaja sobie robisz czy naprawdę nie wiesz jak działa klima/PC?

    On naprawdę tego nie ogarnia :) Poważnie piszę. Nie potrafi sobie
    poukładać, że pompa ciepła pompuje ciepło z zewnątrz do wewnątrz. Nie
    rozumie tego zjawiska, bo jak to możliwe, żeby pompować (uwaga)
    powietrze o temperaturze 12C i się robiło z tego 22C. Przecież to się
    musi gdzieś grzać po drodze. Jak? Za darmo? :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 13. Data: 2023-08-13 12:20:38
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2023 o 12:05 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > powietrze o temperaturze 12C i się robiło z tego 22C. Przecież to się
    > musi gdzieś grzać po drodze. Jak? Za darmo? :D

    3 lata temu pisałem Trybunowi na tej grupie aby nie budował kotłowni w
    oparciu o kocioł elektryczny.
    Ktoś mu nawciskał, że PV 7kW + kocioł elektryczny i będzie miał ogrzewanie
    za darmo.
    Pisałem, tłumaczyłem - kulą w płot.
    Widzę, że rachunki za prąd mocno doskwierają i szuka nowego genialnego
    pomysłu...

  • 14. Data: 2023-08-13 22:40:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 13.08.2023 o 09:19, Trybun pisze:

    > Ja?? To niby ja kupuję pompy ciepła za cenę międzygalaktycznej rakiety
    > tylko na słowo że to istne cudo i w każdym calu warte tej ceny?
    Ale PC nie produkuje ciepła tylko pompuje, działa zgodni9e z fizyką.
    To te wszystkie tajemne piece co mają >100% sprawności z kwh energii są
    ściemą.
    PC nie ma nic tych rzeczy, już ci pisałem, ma sprawność rzędu 50-70%.

    > I jesteś takim kosztem nakładu (koszt zużytego prądy do zasilania
    > sprężarki) w stanie ogrzać dom o powierzchni 100m2?
    Oczywiście, gaz pobiera ciepło z zewnątrz i sprężarka go spręża przez co
    się podnosi temp i grzeje wodę na wyjściu, jak zagrzeje to oddaje ciepło
    i znowu jest ogrzewany na zewnątrz. Tyle, tam nie ma żadnych cudów.

    > O tu się chyba sprawa wyjaśniła tego kopania w ziemi przy montażu pompy,
    > bratanica najwyraźniej ma taką której montaż wymaga większych nakładów
    > pracy.
    Czyli ma woda-woda, one mają trochę lepszą sprawność i nie hałasują na
    zewnątrz
    jak powietrzne. Zakopuje się rury PP w ziemi w których płynie
    najczęściej solanka lub glikol z wodą, odbiera on ciepło z gruntu które
    potem PC wykorzystuje do grzania wody na wyjściu.

    > Ale warunki gwarancji wręcz chore jak na sprzęt za taaaką kasę. Także > koszty
    przeglądów jak na tak proste i bezawaryjne urządzenie, mi
    > zaśpiewał 600zł za roczny przegląd. Nie, nie konfrontuje tego z tym co

    Jest okazja to golą, dlatego przy kupnie dobrze jest wiedzieć jakie są
    warunki gwarancyjne i ile kosztują.

    > napisałeś, bi być może tu Ty masz rację, pytanie tylko jak szybko i
    > tanio naprawić sprzęt którego sam przegląd wyceniają na taką sumę?
    Jeden przegląd niech zrobi, sprawdzi czy gaz nie ucieka. Potem możesz mu
    podziękować, bo podobnie jak klimy PC raczej się nie psują.

    > A jak to skonfrontować z jednopalnikowymi kuchenkami, elektrycznym i
    > indukcyjnym?
    Bardzo prosto, z 1kwh energii dostajesz tyle samo ciepła, koniec kropka.
    Z 1m3 gazu GZ50 czyli metanu z rury, możesz dostać max 11 z hakiem kwh
    ciepłav +- 5 - 20% bo to zależy jeszcze od kotła.

    Mam takowe i mimo takiej samej mocy nie ma właściwie czego

    Ale to wynika ze strat, zwykła płytka elektryczna grzeje całą okolicę a
    garnek podgrzewa przez styk w którym jest powietrze które izoluje,
    dlatego w komputerach radiator na procku nie jest tylko przykręcony ale
    ma specjalną pastę aby nie było tam powietrza, w kuchni tego oczywiście
    nie zrobisz ale to powoduje straty ciepła.
    Indukcja z kolei grzeje bezpośrednio garnek prądami wirowymi, nie grzeje
    powietrza ani okolicy i poduszka powietrzna do garnka jej nie
    przeszkadza, stąd ma dużo wyższą sprawność od zwykłej płytki grzejnej,
    ale nadal ona jest mniejsza od 100%.
    > porównywać - indukcja bije elektrykę na kilka długości.. zwłaszcza że te
    > współczesne z buforem w postaci płytki grzewczej to czysty kryminał dla
    > konstruktora..
    Dlaczego? przecież pierwsze takie kuchnie chyba powstały w latach '30
    ubiegłego wieku, wtedy o indukcji nikt nie myślał. Dopiero teraz
    nowoczesne półprzewodniki (czyli tranzystory) i elektronika umożliwia
    tanie i sensowne zbudowanie takich płyt.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2023-08-13 23:40:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 13.08.2023 o 09:15, Trybun pisze:

> [...]
    > rozszczepienia atomu, a tu cichutko i bez rozgłosu świt uzyskał
    > perpetuam mobile, bo zdaje się na tym to polega - gdy urządzenie

    Cuda, panie cuda :)
    Rzecz w tym, że pompa ciepła nie wytwarza ciepła z energii elektrycznej,
    którą pobiera. Pobierana z sieci energia elektryczna służy tylko
    przetransportowaniu ciepła z zewnątrz budynku do wewnątrz. Dlatego też
    się nazywa "pompą ciepła", ponieważ "pompuje" ciepło z jednego ośrodka
    do drugiego. Robi to dokładnie tak samo jak zwykła chłodziarka domowa. Z
    tą różnicą, ze w przypadku pompy ciepła zamrażalnik (parownik) jest na
    zewnątrz, a ten ciepły wymiennik ciepła (skraplacz) wewnątrz domu.

    > I to oczywiste, ale jak to się ma do opłacalności gdy weźmiemy pod uwagę
    > wszystkie aspekty, z ceną na czele? Zrozumiałe że polecasz Merca S
    > classe, a problem w tym że nie każdego na to stać i sama zasadność
    > zakupu gdy mamy dla niego alternatywę jest dyskusyjna..

    Ponieważ "biednego nie jest stać" to najtańszym rodzajem ogrzewania jest
    pompa ciepła.
    Trzy lata temu znajomi montowali ogrzewanie. Uparli się na rzekomo
    najtańsze, czyli ekogroszek. Tłumaczyłem im, aby dali sobie spokój z
    węglem i zamontowali pompę ciepła lub kocioł gazowy i tymczasowo butlę
    LPG. Sieć gazu ziemnego była wtedy prowadzona poprzez ich miejscowość
    ok. 100-200m od ich domu. Tłumaczę im, że to jest tylko kwestia czasu,
    kiedy gaz dociągną w ich boczną ulicę i żeby nawet nie myśleli o
    ekogroszku. Jednak sami kupili kocioł na ekogroszek i się stało.
    Budowa kotłowni węglowej wyszła drożej od budowy kotłowni z pompą ciepła
    i prawie 3 razy drożej od budowy kotłowni z kotłem gazowym. W zeszłym
    roku prosili mnie, abym im pomógł zdobyć pompę ciepła. Niestety ceny
    pomp poszybowały w górę, a do tego kolejki po prawie rok czasu. Po
    prostu nie było na rynku dobrych pomp ciepła. Można było kupić tylko i
    wyłącznie wynalazki przerabiane z klimatyzatorów w cenach 45-60 tys. zł.
    Nie dość, że badziewie to jeszcze kurewsko drogo.
    Zaproponowałem im wstawić za 3-4 tys. zł bufor z grzałkami + prąd w II
    taryfie. Ale wydawało im się, że prądem będzie drożej. Bufor byłby
    później do wykorzystania z pompą ciepła, która potrzebuje takiego bufora.
    Koszty ogrzewania węglem tej zimy były 2 krotnie wyższe od ogrzewania
    gazowego czy pompą ciepła. Za węgiel na tę zimę zapłacili ponad 12 tys.
    zł. Także drożej niż gdyby grzali prądem z II taryfy.

    Jeżeli zaś chodzi o kotły indukcyjne czy też kotły elektrodowe to mają
    taką samą sprawność jak grzałka elektryczna i jak każdy elektryczny
    kocioł z grzałkami. Kotły indukcyjne i elektrodowe to nowoczesny sposób
    na "łojenie łosi".

  • 16. Data: 2023-08-14 09:11:18
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 13 sierpnia 2023 o 09:19:17 UTC+2 Trybun napisał(a):
    > .
    > I jesteś takim kosztem nakładu (koszt zużytego prądy do zasilania
    > sprężarki) w stanie ogrzać dom o powierzchni 100m2?

    A byle tzw śmieciuch za kilka tysi jest w stanie kosztem prau do pompek CO ( często
    i bez pompek) odzyskać tyle energii z węgla, drewna czy inny h śmieci które w niego
    wrzucisz że tez taki dom ogrzeja

  • 17. Data: 2023-08-14 11:21:11
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 13 sierpnia 2023 o 10:45:04 UTC+2 Trybun napisał(a):

> [...]
    > stworzyć dla niej rodzaj akceleratora który uczyni ją wydajniejszą.
    > Pompa ciepła to już taki akcelerator na miarę perpetuam mobile?
    Wyobraź sobie 1 kg ziaren maku w 100 l wody.
    Praktycznie ich tam nie widać.
    Ale przypuśćmy to teraz przez wymiennik/sitko
    I na przykład zostają nam 2 l wody i prawie kilogram tego maku.
    Już go widać.
    Ten mak wyobraź sobie jako energię którą pompa pozyskuje z ziemi/powietrza

  • 18. Data: 2023-08-14 12:24:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 14.08.2023 o 11:21, Kris pisze:
    > Wyobraź sobie 1 kg ziaren maku w 100 l wody.

    Zamiast maku może lepiej muł węglowy, który za pomocą sita oddzielimy od
    wody i spalimy. Wodny muł mamy za darmo, tylko potrzeba energii na jego
    oddzielenie od wody.

    Robert

  • 19. Data: 2023-08-15 09:10:56
    Od: Trybun <M...@j...cb>

    > Jaja sobie robisz czy naprawdę nie wiesz jak działa klima/PC?
    >
    > TG

    Nie odpowiada się pytaniem na pytanie, ale proszę - wiem jak działa
    klima, o PC i jej  magii nie mam pojęcia a więc stąd moje zapytanie.

  • 20. Data: 2023-08-15 09:11:38
    Od: Trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > Już go widać.
    > Ten mak wyobraź sobie jako energię którą pompa pozyskuje z ziemi/powietrza

    Ale nadal jest to tylko kilogram maku który możemy wykorzystać, no i
    strata zasobów energii aby przeprowadzić ten proces przepuszczania przez
    sitko. Ten przykład to żadne światełko zrozumienia a wręcz odwrotnie -
    bardziej zaciemnienie.