  • 81. Data: 2023-08-17 23:39:33
    Temat: Re: Indukcyjny piec CO
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/08/2023 22:58, Uzytkownik wrote:
    > Do tego PVC uwalnia jakieś żrące substancje,

    Masz jakieś źródło? PVC używa sie do wody użytkowej, wiec chciałbym
    wiedzieć ile ich jest, tych substancji.

  • 82. Data: 2023-08-17 23:55:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/08/2023 22:41, Uzytkownik wrote:
    > Ocenia opłacalność na chwilę obecną. Póki co gaz jeszcze wydaje się
    > najlepszym rozwiązaniem, choć drożeje.
    > Co byś nie wybrał to i tak jest zależne od sytuacji politycznej, a co
    > będzie za rok, dwa to i tak się nie przewidzi. Ale trzeba mieć kilka
    > możliwości i ja takie mam.

    Ja też mam. W dodatku u mnie jest tak, że piec gazowy mogę złączyć w
    momencie, kiedy stwierdzę, że COP PC spadł poniżej progu opłacalności.
    Miałem to nawet zautomatyzowane w jakimś stopnu, ale pechowo zima była
    lekka i nie było jak przetestować na poważnie. To relatywnie trywialne.
    Relatywnie, bo zalezy dla kogo.

    Wiec to nie jest tak, że ludzie *muszą* przewidzieć rynek/ceny. Można
    dywersyfikować źródła zasilania. Dlatego mam na podwórku 7m drewna, jako
    zabezpieczenie przed jeszcze większym natłokiem imbecyli w polityce
    światowej.

    Dzieki temu, że mam "spieprzoną" instalację c.o., dodawanie kilku źródeł
    ciepła stało się znacznie łatwiejsze, niż gdyby była dobra.

    > Dlatego na tę okoliczność mam klimatyzację, która grzeje do temperatury
    > zewnętrznej -22'C, a dodatkowo kocioł żeliwny z podajnikiem retortowym
    > na ekogroszek i pellet, a także z możliwością palenia kawałkami drewna.
    > Ciepłą wodę mogę grzać kotłem gazowym, węglowym i elektrycznie.

    No widzisz, jak my podobnie myslimy. U mnie PC, gaz, klima z grzaniem i
    kominek z płaszczem. Piec z węgiel wyleciał, bo już nie nadążałem go
    łatać (podajnik slimakowy wytarty na wylot), a doktoryzowanie się ze
    spawania nie było nigdy moim marzeniem.

  • 83. Data: 2023-08-18 00:02:54
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.08.2023 o 22:15, Uzytkownik napisał:
    > Jak się stosuje zawory antyzamrożeniowe to w instalacji musi być
    > także zawór dopełniania automatycznego.

    Czyli istnieje to pod taką nazwą - nie wiedziałem. Łudziłem się,
    że sam ten patent wymyśliłem.

    Z tym "musi" to chyba jednak niezupełnie tak. W przypadku użycia
    jednego zaworu to prawda. Zawór się otwiera i coś musi wypchać
    powoli zamarzającą wodę.

    W przypadku użycia dwóch zaworów (jeden skierowany ku dołowi, drugi ku
    górze) nie ma już potrzeby ciśnienia, zawartość obiegu wyciurka się
    grawitacyjnie dolnym zaworem jak się oba zawory otworzą.
    Tutaj widać na obrazku: https://youtu.be/mEl-LBjqrAI?t=91

    Tak właśnie mi polecił producent PC, tak zaleca producent zaworu, tak
    zrobiłem - i w praktyce to działa.

    > Do PC najlepiej jest zastosować rury zgrzewane PP

    Możliwe, nie znam się, ale PP to już sprzęt trochę poza-amatorski a
    pexa zaciśnie byle głupek zaciskarką za 200zł.

    Swoją drogą - dlaczego PP lepsze od pexa? Pexy są nagminnie używane do
    CWU, a przy PC temperatura wody CO przecież wcale nie wyższa... do tego
    ciśnienie niższe.

    Mateusz

  • 84. Data: 2023-08-18 00:45:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 17 sierpnia 2023 o 23:55:53 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > kominek z płaszczem. Piec z węgiel wyleciał, bo już nie nadążałem go
    > łatać (podajnik slimakowy wytarty na wylot), a doktoryzowanie się ze
    Debil jesteś ze musisz przepisywać ćwierć internetu zeby odpowiedzieć.

  • 85. Data: 2023-08-18 06:14:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 17.08.2023 o 23:39, heby pisze:

    > Masz jakieś źródło? PVC używa sie do wody użytkowej, wiec chciałbym
    > wiedzieć ile ich jest, tych substancji.

    Nie mam źródła. To są moje obserwacje. Wielokrotnie natrafiałem na stare
    instalacje z PVC w których jakimś dziwnym trafem wszystko co metalowe
    było skorodowane, a zawory poblokowane. W tym samym obiekcie były obok
    instalacje miedziane lub z PP i taki sam osprzęt tzn. tej samej firmy i
    tam takiego problemu już nie było. Stąd moje domysły, że chyba coś się
    musi uwalniać z tego PVC, że tak się dzieje.
    Do tego odkręcenie czegokolwiek graniczyło z cudem. Bywało, że ruszyłeś
    kluczem jakiś gwint, który nie chciał puścić. Nagle puszczał z
    delikatnym przeskokiem, a rura PVC pękała wzdłuż nawet do metra jej
    długości lub do najbliższej złączki.
    Spotykałem się z takimi instalacjami wielokrotnie.

  • 86. Data: 2023-08-18 06:27:55
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 17.08.2023 o 23:38, heby pisze:

    > Swoją drogą nigdy nie widziałem ani jednej osoby, która zgrzewając PP
    > czyściła by rury inaczej niż ścierką. masz jakiś przykłąd połaczenia,
    > które się rozszczelniło od odcisków palców?

    Odciski palców odciskami palców, ale często takie brudasy dotykali rury
    paluchami, którymi przed chwilą nawijali konopie i smarowali gwinty
    pastą, a paluchy wycierali o spodnie.
    Wielokrotnie się spotykałem z takimi przypadkami i wielokrotnie
    poprawiałem po takich brudasach.
    Bywało, że od razu tego nie było widać, a po jakimś czasie woda
    zaczynała się delikatnie sączyć na połączeniu lub zaczynała się sączyć
    jak delikatnie się naprężało rurę.

  • 87. Data: 2023-08-18 06:40:26
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    >
    > Z tym "musi" to chyba jednak niezupełnie tak. W przypadku użycia
    > jednego zaworu to prawda. Zawór się otwiera i coś musi wypchać

    Montaż samego zaworu antyzamrożeniowego jest bezsensowny.

> [...]
    > górze) nie ma już potrzeby ciśnienia, zawartość obiegu wyciurka się
    > grawitacyjnie dolnym zaworem jak się oba zawory otworzą.

    Ochrona takim zaworem polega na tym, że w razie zadziałania takiego
    zaworu, woda jest cały czas uzupełniania wodą z sieci o temperaturze,
    która zabezpiecza instalację przed zamarznięciem.
    Samo wyrzucenie wody niczego nie zabezpiecza, ponieważ wewnątrz PC
    pozostaną pewne ilości wody, które i tak rozsadzą podzespoły.

> [...]
    >
    > Możliwe, nie znam się, ale PP to już sprzęt trochę poza-amatorski a
    > pexa zaciśnie byle głupek zaciskarką za 200zł.

    Byle głupek to kupi zgrzewarkę za 99,99zł i będzie zgrzewał rury.
    A mądry wie, że rur PEX32 nie zaciska się zaciskarką ręczną za 200zł

    > Swoją drogą - dlaczego PP lepsze od pexa? Pexy są nagminnie używane do
    > CWU, a przy PC temperatura wody CO przecież wcale nie wyższa... do tego
    > ciśnienie niższe.

    Bo PP jest bardziej odporny na tzw. zmęczenie. PC podlega drganiom, a
    rura cały czas jest przeginana. W przypadku PEX-a jest to rura
    wielowarstwowa i po jakimś czasie takiej pracy potrafi się rozwarstwić.

  • 88. Data: 2023-08-18 07:57:50
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-08-2023 o 20:29, heby pisze:

    > Używałem przepływowego grzania wody przez około 1 miesiąc.
    >
    > Podziękowałem. Wole jednak, jak kran z ciepłą wodą ma ciepłą wodę od
    > razu a nie za minutę.

    Ale to by wymagało zasobnika przy łazience.
    U mnie kotłownia jest piętro niżej i bojler tylko trochę poprawiał
    sytuację w stosunku do junkersa.

  • 89. Data: 2023-08-18 09:05:58
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 18 sierpnia 2023 o 07:57:52 UTC+2 Cavallino napisał(a):

    > Ale to by wymagało zasobnika przy łazience.
    > U mnie kotłownia jest piętro niżej i bojler tylko trochę poprawiał
    > sytuację w stosunku do junkersa.

    raczej wymaga cyrkulacji CWU ;)
    BTW są przepływowe (2 funkc.) z małym bojlerkiem, pozwalające na zrobienie
    cyrkulacji...

  • 90. Data: 2023-08-18 09:24:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/08/2023 00:45, Zenek Kapelinder wrote:
    > Debil jesteś ze musisz przepisywać ćwierć internetu zeby odpowiedzieć.

    Debil jesteś, że nie misisz podać żadnych konkretów, aby nazwać kogoś
    Debilem.