  • 31. Data: 2021-10-04 18:20:46
    Temat: Re: Instalacja cieplna a średnica rurek
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-04 o 18:15 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Tylko się upewnij, że ten wężyk nadaje się do medium, które będziesz
    > miał w układzie (czysta woda? - z glikolem?) i czy jest na
    > odpowiednią temp. i ciśnienie.

    Oczywiście, nie użyję wężyka od pralki. Kupię taki ładny, amerykański.
    "Specjalny do pomp". 200 zł za metr.

    Mateusz

  • 32. Data: 2021-10-04 18:39:50
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 4 October 2021 at 18:20:47 UTC+2, Mateusz Viste wrote:
    > Oczywiście, nie użyję wężyka od pralki. Kupię taki ładny, amerykański.
    > "Specjalny do pomp". 200 zł za metr.
    >
    > Mateusz
    kupiłem wężyk do pompki, taki czerwony z oplotem
    i jak kupowałwem to było ok, ale jak odbieralem w magazynie, to powiedzieli, że tylko
    do 2 Atm, czyli do roweru a nie do samochodu

  • 33. Data: 2021-10-04 18:44:14
    Od: Kris <k...@g...com>

    poniedziałek, 4 października 2021 o 18:39:51 UTC+2 m...@g...com napisał(a):

    > kupiłem wężyk do pompki, taki czerwony z oplotem
    > i jak kupowałwem to było ok, ale jak odbieralem w magazynie, to powiedzieli, że
    tylko do 2 Atm, czyli do roweru a nie do samochodu

    Sprawdź do jakiego cisnienia pompuje się koła rowerowe a do jakiego samochodowe.
    Daj znać co ustaliłeś

  • 34. Data: 2021-10-04 20:10:13
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 4 października 2021 o 18:44:15 UTC+2 Kris napisał(a):

    tylko do 2 Atm, czyli do roweru a nie do samochodu
    > Sprawdź do jakiego cisnienia pompuje się koła rowerowe a do jakiego samochodowe.
    > Daj znać co ustaliłeś

    Zaraz napisze, że miał na myśli tubeless, a szosówka to nie rower ;)

  • 35. Data: 2021-10-04 20:19:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Pewnie chodzi o wibracje. W rurociąg wstawiasz o odpowiedniej średnicy
    > coś takiego:
    >
    > https://epompa.pl/pol_m_Dom-i-ogrod_AKCESORIA_Weze-a
    ntywibracyjne-238.html

    > lub podobne.
    >
    > Nie całe przyłącze ma być z tej plecionki a tylko niewielki odcinek -
    > aby się drgania nie przenosiły na instalację.
    >
    > TG

    Dokładnie tak. Elastyczne rury w plecionce tylko pomiędzy pompą, a
    ścianą. Dalej wewnątrz można zrobić PEX-em lub PP.

    Trzeba tylko pamiętać, że licząc opory przepływów, należy także
    uwzględnić opory złączek i kolanek.

  • 36. Data: 2021-10-04 20:24:40
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-04 o 17:16, Uzytkownik pisze:

    Tfu... nie harmonogram tylko wykres ;)

  • 37. Data: 2021-10-04 20:30:06
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-04 o 17:32, a a pisze:

    > panie instalator
    > są co najmniej 3 rodzaje inhibitorów
    > 1. stosowany podczas zgrzewania/lutowania rur miedzianych, zapobiega wewnętrznemu
    utlenianiu
    > 2. przeciwutleniacz zapobiegający rozwojowi glonów
    >
    > 3. inhibitor rozwoju bakterii legionelizy w instalacji wody ciepłej

    Panie expert, zapewne chodzi o ten czwarty inhibitor, którego żeś Pan tu
    nie wymienił - inhibitor korozji.

  • 38. Data: 2021-10-04 20:31:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-04 o 17:28, a a pisze:

    > Czyli wpinamy do instalacji elastycznie licznik do wody
    > i on nam mierzy dokladnie przepływ
    > i wiemy dla jakiej prędkości obrotowej pompy obiegowej jaki przepływ
    > i to zapisujemy, umieszczając smartfona nad licznikiem, aby robił zdjęcie co minutę
    >
    > Obliczyc sie tego nie da, bo każde kolanko ogranicza przepływ i zalezy on też od
    te,mperatury wody, a tego nikt nie wie i nie zna.

    > Jest program do analizy przepoływów pod CAD, ale to też teoria a nie praktyka
    > a życie praktyczne to musimy to sprawdzic organoleptycznie, czy nie będzie jakiś
    szumów, gwizdów, wibracji instalacji

    > i licznik do wody doskonale sprawdza się w tej roli, wpięty tymczasowo, elastycznie
    w układ

    > Mam też urządzenie do indukcyjnego pomiaru przeplywu wody w rurach, ale jest to
    technologia kosmiczna i gdy rury plastikowe z wkladem z folii Alu, może nie działąc
    prawidłowo

    Alarm!, Alarm! Alarm!

    Szybko podciągać nogawki do góry, żeby nie zamokły ... :)

  • 39. Data: 2021-10-04 20:50:39
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-10-04 o 20:19 +0200, Uzytkownik napisał:
    > Dokładnie tak. Elastyczne rury w plecionce tylko pomiędzy pompą, a
    > ścianą. Dalej wewnątrz można zrobić PEX-em lub PP.

    Ale jak to tak - "pomiędzy pompą a ścianą"? Takie nieizolowane wężyki
    na mrozie? A zakopać trochę strach, bo kauczuk sparcieje i trzeba
    będzie wszystko wykopywać...

    U mnie, między pompą a ścianą będzie (pod ziemią) pex 32mm.
    Elastyczną plecionkę zamierzam podłączyć do wystającej z posadzki
    końcówki pex-a, już w środku, a drugi jej koniec wpiąć do jednostki
    wewnętrznej. Jest to zgodne ze sztuką instalatorską?

    Mateusz

  • 40. Data: 2021-10-04 21:08:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > długościach maks. do 3m, więc kolejny problem do rozwiązania, bo u mnie
    > potrzeba co najmniej 4m. Czyli ostatecznie chyba w ogóle nie ma tam być
    Ale pex jest elastyczny, dla twojego przypadku wystarczająco.

    > Dowiedziałem się również, że instalację trzeba wypłukać przed
    Bo instalacje które pracują zawierają różne śmieci np resztki pakuł czy
    szlam,
    przy w miarę nowych płukać nie trzeba.

    > uruchomieniem i wlać do niej jakiś "inhibitor". Nie wiem co to takiego,
    > dogooglam.
    Chodzi o korozję, chroni on różne metale w instalacji przed korozją
    elektrochemiczną.
    Chodzi o to żeby się ogniwa elektryczne nie robiły bo one przyśpieszają
    korozję.

    --
    Janusz