  • 1. Data: 2011-10-14 09:59:27
    Temat: Instalacja wody- rodzaj tworzywa
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Dzień dobry wszystkim,

    W domku, który nie jest na zimę zamieszkiwany, podłączono wodę.
    Woda doprowadzona jest czymś w rodzaju węża, odwijanego ze szpulki.
    Niestety nie doczytałem symbolu, a teraz nie jestem na miejscu
    (a to kawałek drogi).

    Czytam sobie o tworzywach sztucznych wykorzystywanych do instalacji
    wodnych:
    http://www.dobryremont.wroclaw.pl/forChanging/poradn
    ik/07instalacje.html

    i wychodzi mi, że to PB (polibutylen), a to dlatego, że był odwijany
    (jeden odcinek- bez łączeń od studzienki do zaworu tuż przed
    wodomierzem), a połączenia były bezklejowe (ani nie zgrzewane),
    prawdopodobnie skręcone.

    Czy mogę bezpiecznie przyjąć, że instalacji (rura do zaworu przed
    wodomierzem-wodomierz-zawór kulowy) nie grozi zmarznięcie, czy lepiej
    profilaktycznie zakręcać wodę w studzience lub/i ocieplać (coś to
    w ogóle da w nieogrzewanym budynku)?

    A może to jednak inne tworzywo?

    Dzięki za wszelkie wskazówki, pozdrawiam,

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 2. Data: 2011-10-14 15:38:13
    Temat: Re: Instalacja wody- rodzaj tworzywa
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Dominik & Co" <d...@c...invalid> napisał w
    wiadomości news:j79160$eeg$1@news.onet.pl...

> [...]
    > (jeden odcinek- bez łączeń od studzienki do zaworu tuż przed
    > wodomierzem), a połączenia były bezklejowe (ani nie zgrzewane),

    Co prawda trudno opiniowac bez znajomości żadnych faktów, ale niemal na
    pewno nie był to polibutylen, a niemal na pewno był to polietylen.

> [...]
    > wodomierzem-wodomierz-zawór kulowy) nie grozi zmarznięcie, czy lepiej
    > profilaktycznie zakręcać wodę w studzience lub/i ocieplać (coś to

    Jeśli dom jest nieogrzewany, to zamarznięcie grozi z całą pewnością. Żadne
    ocieplenie tu nic nie da, bo ilebyś nie ocieplił, przemarznie i tak.
    Ocieplenie rury nie ogrzeje, niestety.

    > A może to jednak inne tworzywo?

    Tworzywo nie ma znaczenia, bo rura jako taka wytrzyma (powinna). Szlag trafi
    ci natomiast wodomierz i ten zawór kulowy.
    Wyjścia masz dwa:

    1) spuszczac wode na zimę, zakręciwszy wodę "w ulicy"
    2) dorobić tam instalację podgrzewająca samą instalację wodociągową, chocby
    przewód grzejny do terrarium kupiony w najbliższym sklepie zoologicznym.

    J.

  • 3. Data: 2011-10-14 17:38:27
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 14 Oct 2011 17:38:13 +0200, Jarek P. napisał(a):

    > 1) spuszczac wode na zimę, zakręciwszy wodę "w ulicy"
    > 2) dorobić tam instalację podgrzewająca samą instalację wodociągową, chocby
    > przewód grzejny do terrarium kupiony w najbliższym sklepie zoologicznym.

    3) Zmodyfikować instalację tak, żeby dało się spuścić wodę również z
    wodomierza:
    ____
    / \
    | O <- wodomierz
    * | <- zawór odcinający

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 4. Data: 2011-10-18 08:54:53
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 14-10-2011 17:38, Jarek P. rzecze:

    > Jeśli dom jest nieogrzewany, to zamarznięcie grozi z całą pewnością.
    > Żadne ocieplenie tu nic nie da, bo ilebyś nie ocieplił, przemarznie i
    > tak. Ocieplenie rury nie ogrzeje, niestety.

    No właśnie tak mi się wydawało :-) Tyle, że przemarznie chwilę
    później...

    > Tworzywo nie ma znaczenia, bo rura jako taka wytrzyma (powinna). Szlag
    > trafi ci natomiast wodomierz i ten zawór kulowy.

    No ma- bo jakby to było PCV... ;-)

    > Wyjścia masz dwa:
    >
    > 1) spuszczac wode na zimę, zakręciwszy wodę "w ulicy"

    I tak prawdopodobnie zrobię (tyle, że niezupełnie "w ulicy",
    bo studzienka jest na podwórku). Plus zakręcenie zaworu za wodomierzem
    (od strony studzienki), a odkręcenie kulowego. Powinno być chyba OK?

    Instalacja wygląda mniej więcej tak (K- zawór kulowy, W-wodomierz,
    Z-zawór zakręcany):

    =K====(W)===Z===\

    Wszystkie elementy są bezpośrednio przy sobie. Na razie po K
    nic nie ma.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 5. Data: 2011-10-18 08:59:36
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 14-10-2011 19:38, Adam Płaszczyca rzecze:

    > 3) Zmodyfikować instalację tak, żeby dało się spuścić wodę również z
    > wodomierza:

    Zmodyfikować tego co jest nie bardzo mogę, ale wodomierz i oba
    zawory są tuż koło siebie w poziomie (dalszej instalacji na razie
    nie ma). Jeśli zakręcę zawór od strony studzienki, a otworzę kulowy
    to nie wystarczy, żeby wodomierza nie rozwaliło? (bo zamarznąć
    zamarznie).

    O takie coś (K- zawór kulowy, W-wodomierz, Z-zawór zakręcany):

    =K===(W)===Z===\

    (do studzienki)

    (z prawej de facto nie ma kolanka, tylko łuk rury).

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 6. Data: 2011-10-18 17:53:49
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 18 Oct 2011 10:59:36 +0200, Dominik & Co napisał(a):

> [...]
    > zamarznie).
    >
    > O takie coś (K- zawór kulowy, W-wodomierz, Z-zawór zakręcany):

    No to troche wody w wodomierzu zostanie. Może to przeżyć, a może nie.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356