  • 31. Data: 2021-12-14 22:48:09
    Temat: Re: Jak zbudować małą fotowoltaikę bez akumulatora?
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 14 grudnia 2021 o 19:35:24 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > 1F = 1A*1s/1V
    >
    > Jaki superkondensator masz na myśli?
    >
    > TG
    >
    > --
    > Używam klienta poczty Opera Mail: http://www.opera.com/mail/
    Taki kondensator co jest super i dlatego nazwali go superkondensatorem. Ile faradów
    według ciebie potrzeba żeby stabilizowało na takim poziomie, jak ktoś napisał , jak
    stary zasiarczony akumulator?

  • 32. Data: 2021-12-14 22:50:06
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 22:03, A S pisze:

    > Jednak nie rozumiemy się. Żadna kaskada. Wspominałeś o wartościach
    > granicznych 10 i 14V.
    > Niech tak będzie. Mamy oto 10V i trzeba odłączyć jedną pompę. Robimy to.
    > Napięcie powinno wzrosnąć
    > bo obciążenie panela się zmniejszyło. Mamy oto znów 10V i znów trzeba
    > odłączyć następną pompę.
    > Nadal się ściemnia, mimo odłączenia już 2 pomp napiecie spada do 10V i
    > znów odłączamy pompę.
    > Nie ma tu żadnej drabinki napięć tylko dwie wartości graniczne. Zawsze
    > gdy pojawia się <10V

    Nie. Mamy kaskadę napięć z 14V do 10V w przypadku ściemniania i 10V do
    14V w przypadku rozjaśniania. Każdy wolt w jedną lub w drugą załącza lub
    rozłącza następną pompę.

    > odłączam jedną pompę. Zawsze gdy pojawia się >14V załączam jedną pompę.

    Nie, jeśli ma to pracować w automacie, pompy są załączane co 1V i
    wyłączane co 1V wtedy mamy zapewnione, że zawsze jest to wydajny układ.

    > Zgoda. Zawsze daję, ale nic złego się nie dzieje gdy pompa pada. Załóżmy
    > że się przepaliła.
    > Układ widzi wzrost napięcia, załącza nastepna pompę i wraca do
    > równowagi. Mam mniej wody,
    > ale obciążenie jest prawidłowe

    Nie. Spaliły się już 3 pompy i została ostatnia. Jeśli będzie podłączona
    do panelu i panel osiągnie napięcie 20V to pompa się spali.

    > Podobnie "w drugą stronę" gdy pad polega na zwarciu uzwojenia w pompie.
    > Bezpiecznik lepszy. Zgoda.
    > Ale układ też dąży do równowagi, znaczy wyłącza pompy, choć bez
    > bezpiecznika może wcześniej się przepalić.

    Nie, nic nie dąży do równowagi. Pompa 50W nie jest w stanie odebrać
    całej energii panelu i jeśli nie działają 3 pompy, które się spaliły lub
    ich bezpieczniki, ostatnia, działająca pompa ma podane maksymalne
    napięcie z panelu i się pali :)

    Musisz zatem dać tą przetwornicę, żeby się to nie działo. Przetwornicę
    ustawiasz na MAX 14V i więcej tam nigdy nie będzie. Jeśli spalą się 3
    pompy to ta ostatnia przeżyje przy 14V.

    > Jednak dobrze wiedzieć że z pompą coś nie tak. Aż strach pisać, ale
    > pomiar prądu! :)

    Od tego jest bezpiecznik.

    > Czy jest w granicach tolerancji silnika. No bo nie będę badać czy wał
    > się obraca.

    Sobie diodę LED podłącz, to będziesz widział czy dostaje napięcie :)

    > Nie na temat ale nie rozumiem co ma prąd z pojemnością. Rzucam na rzekę
    > papierek, mierzę prędkość,

    Papierek nie płynie, jeśli rzeka nie posiada różnicy poziomów...bo woda
    stoi i obojętnie jak szeroka będzie rzeka i jak głęboka :)

    > mierzę głębokość i szerokość (przekrój strumienia) i mam prąd. Można
    > całkować pole prędkości
    > po powierzchni przekroju - będzie dokładniej.

    Prąd się mierzy kiedy płynie a nie kiedy stoi. Nie można zmierzyć prądu,
    jeśli nie będzie różnicy poziomów (napięć) NAPIĘCIE jest różnicą
    poziomów. Im większa różnica poziomów tym większy prąd/przepływ..

    Omatko! Następny!

    "Przepływ prądu wywoływany jest przez różnicę potencjałów (napięcie)
    podłączonej do zamkniętego obwodu elektrycznego baterii."

    https://leszekbober.pl/fizyka/prad-elektryczny/przep
    lyw-pradu-elektrycznego/

    Podstawy!

    > Niestety nie rozumiem tej euforii bo nie rozumiem roli kaskady w Twoim
    > rozumowaniu.
    > Ja tu widzę tylko dwie wartości napięć do przypilnowania.

    Nie musisz tego rozumieć i niczego pilnować. Jeśli wykonasz to tak jak
    opisałem, pompy będą załączane kolejno automatycznie przy wzroście
    napięcia i wyłączane przy spadku napięcia. Bez sensu jest utrzymywanie 3
    pomp na małym napięciu, lepiej jak pracuje jedna lub dwie bo pracują
    wydajniej, stąd układ kaskady, który to reguluje i załącza /wyłącza je
    kolejno. Ilością diod możesz to zmniejszać lub zwiększać te kroki
    napięciowe bez problemu.

    Cały myk polega na tym aby jak najlepiej zarządzać energią z panelu.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 33. Data: 2021-12-14 23:33:00
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 14 December 2021 at 22:50:37 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:

> [...]
    > napięciowe bez problemu.
    >
    > Cały myk polega na tym aby jak najlepiej zarządzać energią z panelu.
    ten przykład z rzeką jest wadliwy i nie nadaje się nawet dla wieczorowej szkółki
    niedzielnej rybackiej

    ==Papierek nie płynie, jeśli rzeka nie posiada różnicy poziomów...bo woda
    stoi i obojętnie jak szeroka będzie rzeka i jak głęboka :)

    Przy niewielkiej różnicy poziomów, może nastąpić dowolnie wielki przepływ wody, czyli
    prąd, bo on zależy wtedy od szerokości rzeki, a nie głebokości

  • 34. Data: 2021-12-14 23:41:17
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 23:33, a a pisze:

    > ten przykład z rzeką jest wadliwy i nie nadaje się nawet dla wieczorowej szkółki
    niedzielnej rybackiej

    Taki głąb ja ty, nie może tego zrozumieć, to oczywiste :)

> [...]
    czyli prąd, bo on zależy wtedy od szerokości rzeki, a nie głebokości

    Nie dociera do ciebie głąbie zdanie:

    "Rzeka nie posiada różnicy poziomów"?

    Co mi to kłamiesz, że jednak posiada?

    W moim przykładzie, rzeka nie posiada różnicy poziomów i choćbyś się
    zesrał na rzadko, to woda nigdzie nie popłynie ani w prawo ani w lewo
    ani w bok :]

    Już wróciłeś? Pociąg ci uciekł?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 35. Data: 2021-12-14 23:48:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 14 grudnia 2021 o 23:41:47 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):
> [...]
    >
    > W moim przykładzie, rzeka nie posiada różnicy poziomów i choćbyś się
    > zesrał na rzadko, to woda nigdzie nie popłynie ani w prawo ani w lewo

    Rzeka bez różnicy poziomów nie jest rzeką bo woda w niej nie płynie. To długie i
    wąskie jezioro albo staw.

  • 36. Data: 2021-12-14 23:53:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    czyli prąd, bo on zależy wtedy od szerokości rzeki, a nie głebokości

    > Rzeka bez różnicy poziomów nie jest rzeką bo woda w niej nie płynie. To długie i
    wąskie jezioro albo staw.

    Kurwa, fosa naokoło Miasta Debili :] Lepiej?

    Nieważne, możesz to zamienić na bateryjkę bez kabli. Z bateryjki też
    żaden prąd nie popłynie, jeśli nie będzie różnicy napięcia pomiędzy
    elektrodami, czyli jeśli będą rozłączone.

    jprdl, człowiek podaje link do podstaw z fizyki a debile kłócą się z
    faktem. Niesamowite!

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 37. Data: 2021-12-14 23:57:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Rzeka bez różnicy poziomów nie jest rzeką bo woda w niej nie płynie. To długie i
    wąskie jezioro albo staw.

    Ocean Spokojny, kurwa.

    Zenuś, tamę kurwa postawili na Wiśle i zakopali źródło :]

    No fakt, koło Łodzi nie ma rzeki to skąd możesz wiedzieć jak wygląda rzeka?

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 38. Data: 2021-12-15 00:04:07
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 14 December 2021 at 23:41:47 UTC+1, LordBluzg(R) wrote:
> [...]
    >
    > W moim przykładzie, rzeka nie posiada różnicy poziomów i choćbyś się
    > zesrał na rzadko, to woda nigdzie nie popłynie ani w prawo ani w lewo

    idiota, zna się tylko na płaskiej rzece

  • 39. Data: 2021-12-15 03:53:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 14 grudnia 2021 o 23:57:37 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):
> [...]
    >
    > Zenuś, tamę kurwa postawili na Wiśle i zakopali źródło :]
    >
    > No fakt, koło Łodzi nie ma rzeki to skąd możesz wiedzieć jak wygląda rzeka?
    Na oceanie spokojnym w chuj prądów morskich i papierek będzie zapierdalal jak mały
    parowozik od tych prądów. A jak to papierek od cukierka, na przykład michałka albo
    baryłki że śliwka, to go żółw wpierdoli i będą to w tv pokazywali jak mu go z gardła
    wyciągają. Nie wolno papierków do wody wyrzucać ani torebek plastikowych bo żółwie je
    polykaja.Na oceanie z założenia nie ma gór żeby woda z nich spływała i nie może być,
    chociaż jest, ani niżej ani wyżej. No fakt że w Łodzi chociaż jest sporo rzek ich nie
    widać bo w kanałach pod miastem płyną. Ale jak byłem w Anglii to widziałem taka duża
    rzekę że w Polsce takiej nie ma. I był akurat przypływ i ona płynęła w drugą stronę
    niż normalnie czyli pod górę płynęła. W związku z czym swoją teorię o papierku możesz
    swojej starej w pizde wsadzić. Ewentualnie masz mnie w dupę przez ten papierek
    pocałować. Bez papierka nie da rady bo brzydliwy jestem. Jak jest fosa dookoła miasta
    debili to nie musi być wyżej albo niżej żeby zobaczyć że papierek zanim nasiaknie i
    utonie będzie się poruszał. A to za sprawą tego że ziemia się obraca i tarcie wody o
    brzeg powoduje że woda w fosie płynie trochę wolniej. Jak do baterii nic nie jest
    podłączone to nie wiesz czy w niej jest prąd bo może być popsuta i prądu w niej nie
    będzie.

  • 40. Data: 2021-12-15 09:43:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 14.12.2021 o 22:03, A S pisze:

    > Jednak nie rozumiemy się. Żadna kaskada. Wspominałeś o wartościach
    > granicznych 10 i 14V.

    Dopiszę, bo wczytując się dokładniej, zauważyłem że nie zrozumiałeś
    mojej intencji.

    Schemat, który Ci podałem jest bezobsługowy (automatyczny) i nie
    potrzebuje żadnej ingerencji. Działa bezobsługowo bez pomiaru czegokolwiek.

    Jedyna ingerencja sprowadza się do dobrania ilości diod dla
    poszczególnych przekaźników, żeby doświadczalnie dobrać AUTOMATYCZNE
    załączanie i rozłączanie kolejnych pomp oraz ustalić KROK/poziom załączania.

    Zabezpieczenie napięciowo/prądowe:

    Zabezpieczeniem napięciowo/prądowym nie jest bezpiecznik, lecz
    wspomniana przetwornica, która będzie pilnowała aby napięcie na pompach
    NIGDY nie przekroczyło dopuszczalnego stanu, czyli 14V i ona właśnie
    jest tym zabezpieczeniem napięciowo/prądowym.
    Jej obecność jest obowiązkowa.

    Inne zabezpieczenie:
    Bezpieczniki dla każdej pompy (mogą być samochodowe) to dodatkowe
    zabezpieczenie instalacji w przypadku uszkodzenia/zwarcia/zatarcia
    jakiejś pompy.

    Mam nadzieję, że w końcu zrozumiałeś iż nic więcej Ci nie potrzeba a
    pompy będą się załączać automatycznie, bez Twojej
    ingerencji/pomiaru/itp. Możesz sobie to tylko obserwować :)

    Ufff.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>