    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kable po podłodze w piwnicy
    Date: Mon, 24 May 2010 23:56:07 +0200

    Użytkownik "amir" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:htelk2$5g6$1@inews.gazeta.pl...

    > tzn, ze lepiej bez korytek zalac je w betonie?

    Pomijając to, ze Kiki dość mocno przesadza, ale wynika to z jego niewiedzy
    to muszę zwrócić uwagę na inne poważne błędy.
    Może zacznijmy od samego początku.
    Po pierwsze instalacje obecnie kładzie się po podłodze i nie jest to żanym
    błędem wykonawczym. Nie ma problemów co do prowadzenia w stryropianie,
    ponieważ normy to przewidują i dobór przekrojów przewodów oraz zabezpieczeń
    przyjmuje się zasadniczo do najbardziej niekorzystnej sytuacji czyli
    prowadzenia w warstwach izolacji. Dla potrzeb domu zabezpieczenie 16A dla
    przewodów 2,5mm2 oraz 10A dla przewodów 1,5mm2 w pełni umożliwia
    umieszczenie tych przewodów pod styropianem.
    Co do wody to nie ma ona zbyt duzego wpływu na degradację izolacji takiego
    przewodu o ile ta izolacja nie jest wcześniej uszkodzona. Może ona ulegać
    uszkodzeniom od wody tylko wtedy, kiedy ta woda zamarza, gdyż wtedy
    kryształki lodu uszkadzają tę izolację. Ponadto PCV jest wrażliwe na
    biokorozję , czyli niszczenie przez bakterie np. żyjące w glebie oraz
    promieniowanie UV. Dlatego też do prowadzenia instalacji na dworze używa się
    specjalnych przewodów ziemnych.
    Kolejna sprawa - przewody na 500V czy na 750V
    Tutaj widać, że Kiki nie ma kompletnie pojęcia w tym temacie. Otóż przwodów
    na 750V zasadniczo używa się tam, gdzie przebiegają obok siebie przewody
    zasilane międzyfazowo, czyli napięciem 400V, którego wartość szczytowa
    wynosi 564V. W przypadku przewodów zasilanych z pojedynczych faz w
    zupełności wystarczą przewody na napięcie przebicia zewnętrznej izolacji
    500V ponieważ napiecie robocze wynosi 230V, a jego wartość szczytowa niecałe
    325V. Oczywiście jeżeli ktoś chce to może użyć przewodów na wyższe napięcie,
    ale i tak nie ma to większego znaczenia dla instalacji oświetleniowej czy
    gniazdek 230V.

    Teraz o poważniejszych błędach:
    1. Instalacja jest źle prowadzona tzn. niezgodnie z przyjętytmi zasadami.
    Przewody nie powinny przebiegać tak jak widzę na zdjęciu tj. schodzić ze
    ściany, a następnie przebiegać pod ścianą w rogu. Przewody te powinny
    przebiegać po możliwych najprostszych liniach przez środek pomieszczenia lub
    też w pewnej odległości od ścian, a nie przy samych ścianach. Wiąże się to
    też m.in. z tym, że kiedyś może się pojawić potrzeba dołożenia dodatkowych
    instalacji np. wodna, odkurzacz, czy kable antenowe lub internet i nawet nie
    będzie jak się wkuć aby bezpiecznie poprowadzić tę instalację pomiędzy
    kondygnacjami, bo wszędzie blisko ścian będą przewody.
    Oczywiście w przypadku piwnicy nie jest to jakiś wielki problem, ale
    pomiędzy kondygnacjami ma to dość duże znaczenie.
    Poza tym przewody powinny być prowadzone wg obowiązującej zasady równolegle
    i prostopadle do płaszczyzn ścian, sufitów i podłóg, a przebieg przewodó
    powinien być prowadzony z możliwi jak najmniejszą ilością zmian kierunków.
    2. Brak dylatacji na przewodach. O ile same przewody wciągnięte są w peszle
    ułożone na podłodze o tyle w miejscach, gdzie przechodzą przez ściany lub
    wchodza na ściany tych peszli nie ma. To jest poważny błąd. Prawidłowo można
    przewody poprowadzić nawet bezpośrednio na posadzce bez peszla, ale na
    odcinku przejścia z podłogi na ścianę lub przez otwór w ścianie powinien on
    być przepuszczony przynajmniej przez odcinek ok 30-40cm peszla. Chodzi o to,
    że ściany oraz płyty wylewek pracują i względem siebie wykonują niewielkie
    ruchy. Jeżeli w tych miejscach nie umieścimy przewodów w peszlach to po
    prostu po pewnym czasie one się tam przetrą.

    I teraz kwestia czy pod styropianem czy wkuwać w wylewkę czu też inaczej.
    Otóż można to zrobić na zasadnioczo 2 sposoby.
    1. Układać bezpośrednio na wylewce, pamiętając o przejściach na ścianę oraz
    przez ścianę w peszlu, a nastepnie zalaniu tych przewodów zaprawą cementową
    tworząc pryzmę. Na to układamy pierwszą warstwę styropianu, na styropian
    instalację grzewczą i druga warstwa styropianu.
    2. Układamy całość w peszlu. Zalewamy zaprawą cementową lub nie, pamiętając
    o tym, że nie możemy wysilać instalacji np. zakładać bezpieczników 16 czy
    20A na obwodach wykonanych przewodem 1,5mm2 itp.

    Co do układania w korytkach nie ma żadnych przeciwskazań, ale jest to
    niezbyt korzystne z punktu ekonomicznego, a w przypadku łazienki niezbyt
    szczęśliwym rozwiązaniem, zeby prowadzić te korytka w rogach, w których może
    się dostawać do nich i gromadzić woda.
    Moze już nawet nie w sensie, ze zaszkodzi to elektryce co będzie sprzyjało
    rozwojowi pleśni i grzybów. Tutaj zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie
    poprowadzenie przewodów bezpośrednio po wylewce i ich zarzucenie zaprawą.
    A jeżeli tylko jest to możliwe to postaraj się podejść do łazienki z tymi
    przewodami od strony sąsiednich pomieszczeń tak, żeby jak najmniej przeodów
    biegło wewnątrz łazienki.

    Jezeli zaś chodzi o prowadzenie po ścianach to obasolutnie odradzam wkuwanie
    takiej instalacji w bloczki MAX-a, ponieważ zostaje bardzo mocno osłabiona
    jego konstrukcja.