  • 1. Data: 2015-07-09 15:32:44
    Temat: Konserwacja bramy metalowej
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

    Sprawa przyprawia mnie o słabość.
    Brama z wypełnieniem z kątowników hutniczych grubości 2mm, po obwodzie z
    profili zamkniętych, dospawana do do profilu "bramowego" wys. 80mm na
    którym jeździ.
    Problem- odłażące warstwy farby.
    Był jakiś błąd w sztuce malowania, bo są fragmenty, gdzie odłazi farba do
    "żywego" a są miejsca, gdzie się dobrze trzyma. Jest nałożona farba
    czerwona p.korozyjna i dwie warstwy fatby ftalowej.
    Z powodu napędu bramy (listwa zębata) i tych gęsto wspawanych kątowników
    jest problem z dojściem do mechanicznego wyczyszczenia.
    Wiem, że należałoby zdjąć wszystko, opiaskować i pomalować po całości.
    Koszt tego jest większy niż cała ta brama.

    Chodzi o ten wygląd. Żywotnością ta brama niejednego przeżyje.

    Opalarka przy metalu to raczej na niewiele się zda, kątowniki ściągną i
    rozproszą ciepło. Opalenie palnikiem jak do lutowania rur miedzianych?
    Już nie mam do tego głowy, flaki mi się przewracają.

    T.

  • 2. Data: 2015-07-09 16:04:10
    Temat: Re: Konserwacja bramy metalowej
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 lipca 2015 15:32:22 UTC+2 użytkownik Tomek napisał:

    > Wiem, że należałoby zdjąć wszystko, opiaskować i pomalować po całości.
    > Koszt tego jest większy niż cała ta brama.

    To jedyny sposob. Po piaskowaniu najpierw ocynkowac, potem pomalowac
    proszkowo - przezyje 20-30 lat bez malowania. Dlaczego piszesz, ze to
    wysoki koszt? Nie napisales jak wielka ta brama ale piaskowanie nie
    powinno wyjsc drozej niz 200-400 pln. Ocynk drugie tyle. Za malowanie
    proszkowe mojej bramy z profili zamknietych - brama w sumie 6,5m dluga
    (na swiatlo 4m) zaplacilem 4 lata temu 200 pln, razem z metrowa furtka :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2015-07-09 16:55:37
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Już nie mam do tego głowy, flaki mi się przewracają.

    lekko kątówką z tarczą do szlifowania - tak aby miejscami pojawiał się
    srebrny odbłysk "żywego" metalu. Ale nie może zostać ani grama farby.
    takie pordzewiałe żelastwo trzeba pomalować polrustem, albo kompleksorem
    ,albo cortaninem. zgodnie z instrukcją, bo nie zadziała. specyfiki te,
    "przerobią" rdzę na coś co jest twarde, szczelne i dobrze przylegające
    do żelaza. po zaschnięciu wystarczy pomalować czymkolwiek odpornym na
    warunki atmosferyczne. z praktyki. jak nie zadrapiesz nowej farby tak
    mocno aby odsłonić żelazo - będzie trzymać, nie puści nie pojawi się
    korozja.

    ToMasz

  • 4. Data: 2015-07-09 17:31:18
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-07-09 o 15:32, Tomek pisze:
    > Sprawa przyprawia mnie o słabość.
    > Brama z wypełnieniem z kątowników hutniczych

    małe pytanko:
    - czy brama jest ocynkowana?
    Jacek

  • 5. Data: 2015-07-09 19:07:34
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości

    > małe pytanko:
    > - czy brama jest ocynkowana?

    Ani grama ocynku. Żadnego.
    T.

  • 6. Data: 2015-07-09 19:38:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Żebyś się nie zdziwił z żywotnością. W naszych warunkach klimatycznych z wyjątkiem
    terenów nadmorskich, prędkość korozji dla nie zabezpieczonej stali wynosi 0,3mm na
    rok.

  • 7. Data: 2015-07-09 19:43:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Pomalowane było na zgorzel. To takie szaro czarne co jest na wierzchu profili,
    kątowników itp. Fachowo to przed malowaniem powinno być wszystko odrdzewione np.
    Fosolem. Fosol najpierw odrdzewia a po odrdzewieniu robi powłokę fosforanową. Łatwo
    ją poznać bo jest jasno szara. Pomalowanie na taką powłokę pozwala zapomnieć o
    malowaniu i rdzy na dziesiątki lat.

  • 8. Data: 2015-07-09 20:02:00
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-07-09 o 19:07, Tomek pisze:

    > Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości

    > Ani grama ocynku. Żadnego.
    > T.
    No to wychodzi na to, że pomalowano na powierzchnię źle przygotowaną.
    Przygotowanie powierzchni to 90% sukcesu. 10% to farba.
    Najpewniej na metalu była zgorzelina walcownicza albo dodatkowo jakiś
    tłuszcz i to pomalowałeś. Tak więc miałeś: stal, zgorzelinę, tłuszcz i
    na to farba. Taki przekładaniec nie ma prawa się trzymać. Obojętne, co
    napiszą spece od chłytów maketingowych na puszce - nie ma cudownej farby
    i trzeba się niestety napracować, żeby mieć efekt.
    W Twojej sytuacji polecam sięgnąć do portfela i dać bramę do piaskowania
    (ewentualnie potem do cynkowania). Można też rzeźbić kątówką i trudno
    dostępne miejsca doczyszczać ręcznie, ale to robota brudna, nudna,
    niewdzięczna i wymagająca benedyktyńskiej cierpliwości.
    Jacek

    PS
    co do farby, to ftalowa średnio się nadaje na elementy narażone na
    światło słoneczne. Z kolei na ocynk nadają się jedynie farby na tzw.
    żywicach chudych (ftalowa odpada).