  • 91. Data: 2012-03-28 13:25:01
    Temat: Re: Ku przestrodze
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    dyskusyjnych:jksv6n$72s$...@u...news.interia.pl...

    > No to może tak: Nie znam nikogo kto wziąłby kredyt na działalność lub
    > firmę. Może to kwestia mentalności Ślązaków którzy uchodzą za gospodarnych
    > może kwestia szczęścia. Znajomy który ma cukiernię nie kupuje nowych
    > maszyn w leasingu tylko z oszczędności. Może to takie nie kapitalistyczne
    > ale bezpieczne.

    A tak spytam, skad on ma te cukiernie?

    Pracował w niej przez ileś lat (zaczynał jeszcze za komuny), a jak
    właściciel jakieś 10 lat temu chciał się wycofać to odkupił maszyny (lokal
    był wynajmowany od miasta) parę lat później odkupił od miasta lokal i go
    wyremontował.

    > A zeby bylo do pary, znam na slasku jeden biznes z dotacji wlasnie,
    > konkretnie w Zabrzu (slask to czy nie, sam nie wiem). Biznes nie wyszedl,
    > ale rok trzeba bylo trzymac. Dlugow moze nie maja, ale wlasciciel
    > kilkunastu tysi za czynsz sie nie doczeka.

    Nie udało się to teraz mają znowu wybór próbują jeszcze raz albo szukają
    pracy u kogoś.

    > Ta juz bo sprzeda na allegro bo kupil po cenach hurtowych. Temat troche
    > badalem i pewnie co najwyzej dolozy mniej. Przekonanie, ze tak sobie
    > sprzeda juz wogole jest realne. Pytanie skad mial kapital? Bo jak za pare
    > tysi sklep otworzy i ciagnie to powiem szczerze, szczescia duzo mial.

    Dokładnie za "parę tysi"

    Jakiego szczęścia??? Pisałem wcześniej że dwa razy próbował, bo w jednym
    mieście się nie udało (za mało klientów) i przeniósł się do innego. Mógł
    zrezygnować i narzekać, ale się nie poddał czy to szczęście? IMO to
    wytrwałość.

    > Tak samo jak dla mnie dom, czy mieszkanie na kredyt a jednak ludzie tak
    > robia.
    > Skad niby maja wziac?

    Kupno domu czy mieszkania nie wiąże się z ryzykiem, no i koszty wynajmu są
    często większe niż rata kredytu. Ktoś kto chce mieć supermarket może albo
    wziąć gigantyczny kredyt (jak mu ktoś udzieli) i gigantyczne ryzyko, albo
    zacząć od budy na straganie i powoli dorobić się własną pracą przy
    minimalnym ryzyku.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 92. Data: 2012-03-28 13:26:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 28 marca 2012, 13:05:06 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > A cóż to za kapitał kilka tysięcy? Wystarczy kupić mniejszy telewizor, albo
    > tańszy (starszy) samochód, albo raz nie pojechać na wakacje.... albo rzucić
    > palenie rok wcześniej.

    Ty tak na poważnie- ktoś kto traci pracę z reguły nie ma wolnych kilku tysiecy, nie
    myśli tez o kupnie telewizora czy wczasach. Ba znam takich co prace mają i na wczasy
    nie stac ich jeżdzić. Albo teoretyzujesz albo naprawdę w jakiejś oazie szczęścia
    żyjesz bo z moich obserwacji wynika że tak rózowo w Polsce nie ma. Co rok jest lepiej
    ale nie różowo. Ja akurat nie narzekam, ale znam sporo takich co koniec z końcem,
    ledwo wiązą a pcięzko pracują, pod sklepem na ławeczce nie siedzą.

    > Pisałem włożył w towar 5tys. Na początku nawet nie miał mebli sklepowych
    > tylko jakieś stare biurowe, dopiero później znalazł gdzieś za pół darmo
    > używane lady.

    To miał szczęscie że miał 5tys. Bo większość tracących prace takigo szczescia nie
    ma.5tys to dla niektórych 5-6 miesięczny zarobek.

    > Jak siadasz do stołu w kasynie to dobrze mieć zasadę, że gram tylko połową
    > tego co mam. W razie przegranej nie kończy się na dnie. Wydawało mi się, że
    > w życie odpowiedzialny człowiek też tak postępuje.

    Czyli ten co zainwestował 5tys w sklep miał jeszcze drugie 5 tys odłożone jakby cos
    tam.
    A co do wulkanizacji, piszesz abstrakcja-nie wiem może tak ale dwa inne zakłady w tym
    samym miescie mają się całkiem dobrze więc gościu porobował otworzyc trzeci. Nieudało
    sie- dla nas trudno kolejny któremu sie nie powiodło, dla niego tragedia życiowa.

  • 93. Data: 2012-03-28 20:02:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Kupno domu czy mieszkania nie wiąże się z ryzykiem,

    Wiaze, wiaze. Nie tak przeciez dawno temu banki wzywaly do podpisywania
    aneksow do umow kredytowych.
    Czy nie jest dzis tak, ze jak ew. zlicytowana nieruchomosc nie pokrywa
    zobowiazania to roznica miedzy cena sprzedazy a reszta zobowiazania nie jest
    przez bank wymagana od kredytobiorcy?

    To prawda.

    Pozdro.. TK

  • 94. Data: 2012-03-29 11:43:22
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > zobowiazania to roznica miedzy cena sprzedazy a reszta zobowiazania nie
    > jest przez bank wymagana od kredytobiorcy?

    ZTCW Bank może wtedy wymagać ubezpieczenia brakującego wkładu własnego.
    Jeśli np. w jakimś banku kazali ubezpieczać brakujący wkład własny gdy był
    on niższy od 30% (tak było gdy ja brałem kredyt) a ktoś wziął kredyt o
    wartości 80% zabezpieczenia to do czasu spłaty 10% płaci ratę wyższą o
    ubezpieczenie niskiego wkładu własnego. W teorii przy niezmiennej wartości
    nieruchomości powinno to trwać kilka lat i te 10% jest spłacone, ale mamy
    dwa przypadki gdy tak nie jest:
    1. Kredyt w złotówkach i wartość domu spada wtedy nawet po spłacie 10% kwoty
    kredytu zabezpieczenie dalej nie pokrywa 70% pozostałej kwoty.
    2. Kredyt w walucie i waluta się umacnia wtedy nawet jak wartość
    zabezpieczenia nie spada to i tak rośnie kwota kredytu więc stosunek
    wartości zabezpieczenia do kwoty kredytu też jest mniejszy od 70%

    Ok masz rację, przesadziłem jakieś tam ryzyko jest ale w walucie w jakiej
    się zarabia (inaczej to hazard) jest ono minimalne i tylko dla tych którzy
    biorą kredyt bez wkładu własnego. Przy budowie systemem gospodarczym jest
    ono ujemne :-) Np. w moim przypadku kredyt mam na 2/3 wartości gotowego
    domu - reszta to moja praca własna. W najgorszym razie gdybym nagle
    potrzebował dużo gotówki zawsze mogę ten dom sprzedać szybko za 75% wartości
    i spłacić kredyt (67%) i jeszcze dostanę do ręki 8 procent wartości domu.
    Księgowo będę stratny na szybkiej sprzedaży, ale w praktyce strata to moja
    praca własna z czasu budowy, a faktycznie będę miał spłacony kredyt i trochę
    gotówki w ręce.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 95. Data: 2012-04-02 22:52:15
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ion-forums@vbtf26...
    W dniu wtorek, 27 marca 2012, 19:59:50 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    >Czyli długi ma- kilkanaście tysi;)

    Teoretycznie tak, praktycznie nie. :-)
    W miedzy czasie okazalo sie, ze nie ma z czego sciagnac, byla tez
    przeprowadzka i takie tam. Ergi nizej pisze, ze znow maja otwarta droge i
    mozna zaczac jeszcze raz z czym innym. Niby tak, ale nalezalo by rozliczyc
    sie z poprzednich zobowiazan, wiec nie taka to otwarta droga. :-) Slowem nie
    ma z czym zaczac.

    Pozdro.. TK

  • 96. Data: 2012-04-03 11:38:06
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    -discussion-forums@vbgu10...

> [...]

    > Ty tak na poważnie- ktoś kto traci pracę z reguły nie ma wolnych kilku
    > tysiecy, nie myśli tez o kupnie telewizora czy wczasach. Ba znam takich co

    Po pierwsze jak tracisz legalną pracę to masz zasiłek. Po drugie nie
    rozumiem pojęcia "nie ma wolnych kilku tysięcy". A co jak nagle będzie
    musiał zapłacić za drogie leczenie? Nawet jak dopiero zaczynałem pracę i
    zarabiałem poniżej minimalnej pensji zawsze miałem odłożoną jakąś kasę na
    wszelki wypadek. Tego telewizora czy wczasów trzeba nie kupować gdy się
    pracuje! Wtedy należy oszczędzić by mieć to co teraz nazywa się modnie
    "poduszką finansową".

> [...]
    > lepiej ale nie różowo. Ja akurat nie narzekam, ale znam sporo takich co
    > koniec z końcem, ledwo wiązą a pcięzko pracują, pod sklepem na ławeczce

    Piszę przez pryzmat śląska, bo tu mieszkam i tu się wychowałem. Nie jest to
    może oaza szczęścia, ale ludzie są tu bardziej pracowici i zaradni niż gdzie
    indziej. Choć owszem były wyjątki np. góicy którzy brali 30 tyś odprawy za
    dobrowolne odejście i przeznaczali je na remont mieszkania i telewizor
    plazmowy (dla przypomnienia wtedy taki telewizor kosztował ok. 8 tys), ale
    nawet oni gdy się skończyła darmowa kasa znaleźli sobie robotę, a nie
    biadolili z założonymi rękoma.

    > To miał szczęscie że miał 5tys. Bo większość tracących prace takigo
    > szczescia nie ma.5tys to dla niektórych 5-6 miesięczny zarobek.

    Pisałem wyżej dla mnie to oczywistość, a nie szczęście. Jak człowiek
    odpowiedzialny za swoją rodzinę miałby nie mieć oszczędności? A co jak umrę?
    Zostawię żonę z dziećmi bez kasy? Nie demonizujmy tych 5 tys. Kablówka,
    telefon, internet, alkohol, papierosy, kino. Wystarczy zrezygnować na jakiś
    czas z kilku przyjemności by mieć odłożony jakiś grosz. Albo sobie dorobić,
    ale to trzeba zrobić zanim się straci pracę, a nie beztrosko żyć na zasadzie
    jakoś to będzie!

    > Czyli ten co zainwestował 5tys w sklep miał jeszcze drugie 5 tys odłożone
    > jakby cos tam.

    Nie wiem, czy miał jeszcze drugie, wiem, że twierdzi, że nic nie ryzykował
    bo towar mógł zawsze sprzedać na allegro.

> [...]
    > otworzyc
    > trzeci. Nieudało sie- dla nas trudno kolejny któremu sie nie powiodło, dla

    Może jestem inny. Mam rodzinę i uważam, że jestem za nich odpowiedzialny.
    Mógłbym pójść do kasyna i postawić wszystkie nasze oszczędności na zasadzie
    może się uda skoro inni wygrywają, ale tego nie robię. Zgoda przejaskrawiam
    to porównanie, ale takie mam zasady.

    Jak się rozbijesz samolotem na pustyni to jest taka zasada postępowania:
    wierz, że Cię znajdą już jutro, ale postępuj tak jakby Cię mieli nie
    znaleźć. Czy odpowiedzialnym jest wypicie całego zapasu wody już pierwszego
    dnia. Owszem bardzo chce się pić, ale trzeba myśleć o jutrze.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 97. Data: 2012-04-03 12:32:09
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Witam.

    Tak juz Pana czytam i czytam i przyznam ze czasem
    oczom nie wierze czo czytam ;-))))

> [...]
    > wszelki wypadek. Tego telewizora czy wczasów trzeba nie kupować gdy się
    > pracuje! Wtedy należy oszczędzić by mieć to co teraz nazywa się modnie

    Kazdy ma "poduszke finansowa", ale bywa tak
    ze wskutek choroby tracisz szybko te poduszke i wylatujesz z pracy.
    I nie masz nic oprocz dlugow i zasilku, czego oczywiscie nikomu nie zycze.

    Temat nie na te grupe.

    pozdrawiam
    Adams

  • 98. Data: 2012-04-03 15:31:04
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 kwietnia 2012, 11:38:06 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Użytkownik "Kris" napisał w wiadomości grup
    -discussion-forums@vbgu10...

    Teoretycznie.

    > Po pierwsze jak tracisz legalną pracę to masz zasiłek.

    Legalną. A popatrz po firmach instalatorskich, budowlanych, transportowych, lokalnych
    sklepach(nie marketach) ile tam asób pracuje "legalnie" i ile na tzw. "czarno" czy
    umowy o dzieła itp.
> [...]
    zarabiałem poniżej minimalnej pensji zawsze miałem odłożoną jakąś kasę na

    Powiedz to mojej tesciowej- patrze właśnie na wyciąg z jej rachunku bankowego- jej
    "wypłata 591,46, teścia 1125zł. Z czego mają odłozyc? Ale dla równowagio napisze że
    znam takiego któremu wpływa z umowy o prace na konto co miesiąc ok 28tys.
    >Tego telewizora czy wczasów trzeba nie kupować gdy się
    > pracuje! Wtedy należy oszczędzić by mieć to co teraz nazywa się modnie
    > "poduszką finansową".
    Ten z 28tys oszczedzac może ci z 1700zł nie bardzo mają z czego(dodam że tv nowego
    juz z 10 lat nie kupowali i na wczasach nie byli)
> [...]
    > ale to trzeba zrobić zanim się straci pracę, a nie beztrosko żyć na zasadzie

    Kto może to może, nie kazdy ma z czego odkładac

    > Nie wiem, czy miał jeszcze drugie, wiem, że twierdzi, że nic nie ryzykował
    > bo towar mógł zawsze sprzedać na allegro.

    Po co sklep[ zakłądał jak na allegro jego towar tak chodliwy jest;)

> [...]
    > może się uda skoro inni wygrywają, ale tego nie robię. Zgoda przejaskrawiam

    A piszesz że barobotni powinni działalnośc zakłądac i ludzi zatrudniac- czyli co soje
    ostatnie 5 tys w działalność zainwestować? Hazardziści.

    Ile wg Ciebie wynosi ta "poduszka"?
    Czy zrezygnacja z telewizora i wczasów a w zamian 5tys na koncie wystarczy? Czy może
    zrezygnujmy jeszcze z czegośc aby było 10tys? A może zacznijmy jeść stary chleb z
    przecenioną pasztetową ale w zamian miejmy poduszke 15tys?

  • 99. Data: 2012-04-03 16:07:13
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    -discussion-forums@vbiz13...

    > Teoretycznie.

    Praktycznie :-)

    > Legalną. A popatrz po firmach instalatorskich, budowlanych,
    > transportowych, lokalnych sklepach(nie marketach) ile tam asób pracuje
    > "legalnie" i ile na tzw. "czarno"
    > czy umowy o dzieła itp.

    Pisaliśmy o legalnej pracy na etacie. Jeśli mamy pisać o pracy na czarno to
    łatwo taką pracę stracić ale tez i łatwo znaleźć inną.

> [...]

    > Powiedz to mojej tesciowej- patrze właśnie na wyciąg z jej rachunku
    > bankowego- jej "wypłata 591,46, teścia 1125zł. Z czego mają odłozyc?

    [ciach]

    > Ten z 28tys oszczedzac może ci z 1700zł nie bardzo mają z czego(dodam że
    > tv nowego juz z 10 lat nie kupowali i na wczasach nie byli)

    [ciach]

    > Kto może to może, nie każdy ma z czego odkładać

    Sorry ale wkurza mnie takie marudzenie, bo ja wiem co to znaczy zarabiać za
    mało i co to znaczy zarabiać poniżej minimalnej (o średniej nawet wtedy nie
    myślałem). Jak trzeba było to sobie dorabiałem. Nie zaglądam nikomu do
    portfela, ale widzę jakie ciuchy ludzie noszą, jakie telefony maja i jakimi
    samochodami jeżdżą, a i tak narzekają, że oni ledwo wiążą koniec z końcem.
    Jak mi pokażesz kogoś kto nie pije, nie pali, nie chodzi do kina/teatru itd,
    nie ma kablówki i ma najprostszy telefon z minimalnym abonamentem to Ci
    przyznam rację, że taki ktoś może mieć problem odłożyć kasę. Ja jakoś takich
    ludzi nie spotykam. Ale nawet wtedy gdyby tacy ludzie istnieli to zawsze
    mogą sobie dorobić.

    > A piszesz że barobotni powinni działalnośc zakłądac i ludzi zatrudniac-
    > czyli co soje ostatnie 5 tys w działalność zainwestować? Hazardziści.

    Czepiasz się. Jak ktoś ma 5 tys. Może zaryzykować 2,5, jak ktoś ma 20 może
    zaryzykować 10. Takie mam zasady, wiem, że wielu którym się udało stawiali
    wszystko na jedną kartę, ale ja nie uważam tego za odpowiedzialne (w
    kategoriach rodziny). Może nie zostanę milionerem ale też raczej nie zostanę
    bankrutem.

> [...]
    > zacznijmy jeść
    > stary chleb z przecenioną pasztetową ale w zamian miejmy poduszke 15tys?

    Nie podejrzewam, że pytasz poważnie ale i tak odpowiem. Tyle ile wymaga
    odpowiedzialność za bliskich. Inna gdy się mieszka we dwójkę w mieszkaniu ze
    spłaconym kredytem a inna gdy za miesiąc ma się pojawić drugie dziecko, a co
    miesiąc przychodzi do zapłacenia rata za mieszkanie.

    Rozumiem że nabijasz się z tego chleba i pasztetowej, ale może Cię zdziwię
    to co w naszej kulturze jest dziwne np. w kulturze japońskiej jest czymś
    normalnym. Tam bardzo często można spotkać ludzi którzy przez 10 lat żywili
    się przysłowiowymi "chińskimi zupkami" aby później np. wyjechać na dwa
    miesiące w wymarzoną podróż dookoła świata.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 100. Data: 2012-04-03 16:11:34
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    ion-

    >A piszesz że barobotni powinni działalnośc zakłądac i ludzi zatrudniac-
    >czyli co soje ostatnie 5 tys w działalność zainwestować? >Hazardziści.

    Nie chce mi sie ciagnac tego watku, bo jak dla mnie to strasznie niezyciowy
    jest. Taka lektura do poduchy rzec mozna dla sprzedawcow Amway'a w celach
    motywacji.
    Po pierwsze, 5 tysi na sklep to generalnie jest smiech bardzo lekko mowiac.
    Nie wiem jakie musza byc marze, zeby taka kwota wygenerowala jakis zysk i
    pokryla miesieczne koszty dzialalnosci w sklepie. Pomijajac fakt, ze sklep
    to musi wygladac jak za komuny gdzie stal tylko ocet.
    Po drugie, nawet jak sie uda od razu, to te 5 tysi zanim zacznie zarabiac to
    minie z rok, wiec nie wiem z czego zyc przez rok.
    Generalnie, moze i komus sie udalo, ale ja majac 5 tysiecy i rodzine na
    utrzymaniu napewno nie zaryzykowl bym sklepu, chyba ze z marichuana.

> [...]
    >Czy może zrezygnujmy jeszcze z czegośc aby było >10tys? A może zacznijmy
    >jeść stary chleb z przecenioną pasztetową ale w zamian miejmy poduszke

    Co by nie zezarl to i tak kazda poduszke zje jak nie bedzie pracy. Odlozy 5
    tys., zjedza to koszty utrzymania i jedzenie przez dwa miesiace i jestest z
    niczym. Pozniej moze sklep otworzyc.
    Nie pojmuje jak mozna tak nie znac zycia zeby wypisywac podobne rzeczy.

    Pozdro.. TK