  • 41. Data: 2009-05-16 17:38:15
    Temat: Re: Łączenie kabli w puszkach
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Piotrek <...@...ru> wrote:

    > jakies dziwne te kotski masz.
    > te ktore ja widzialem to mialy w srodku tulejke metalowa a od gory
    > dwie srobki.

    Wykręć którąś z tych śrubek i obejrzyj.
    Porządne kostki "profi" mają tam jeszcze specjalną blaszke, która
    rozkłąda nacisk na większa powierzchnię, te popularne tego nie mają.

    > wiec wkladajac rownolegle dwa kable na dlugosc calej kostki i
    > skrecajac oba przewody dwoma srubami masz o wiele wieksza

    Takie wkładanie drutów w kostke to rozsądny sposób poprawienia
    kontaktu. Niestety nie niweluje on drugiej wady kostki: podatności
    na ułamanie przewodu.

    > powierzchnie styku i juz nie mowie o tym ze sa dwie srubki ale o
    > tym
    > ze na calej dlugosci odizolowanego przewodu, przewody stykaja sie
    > siebie oraz o tulejke metalowa wiec tej powierzchni styku jest
    > naprawde calkiem sporo.

    Słowo klucz w tym zdaniu brzmi "stykają się". One się na tej całej
    długości tylko stykają i nic więcej, o realnym kontakcie
    elektrycznym niestety jest mowa głównie tam, gdzie się nie tylko
    stykają, ale są ze sobą silnie ściśnięte. Czyli de facto: na styku
    drut-śrubka, oraz na tej powierzchni, którą śrubka dociska do tulei.

    J.

  • 42. Data: 2009-05-17 06:48:35
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Takie wkładanie drutów w kostke to rozsądny sposób poprawienia kontaktu.
    > Niestety nie niweluje on drugiej wady kostki: podatności na ułamanie
    > przewodu.

    coś Ty sie tak uczepił tej podatnosci na ułamanie, czy Ty
    w tych puszkach bedziesz regularnie ruszał kablami codziennie?
    Miedziany drut jest dosc elastyczny wiec raczej nie ma problemu.
    Z aluminiowym pewnie sprawa troche gorzej wyglada.

    Zeby nie bylo ze sie czepiam, owszem takie miejsce bedzie
    podatniejsze na ułamanie, ale w praktycie to nie ma znaczenia,
    poniewaz drut miedziany jest wystarczajaco elastyczny a po drugie
    w puszkach, kabli raczej sie nie rusza.

    Suma sumarum jest to dość wydumana wada.

    Popierajac to pewnym doświadczeniem, załozyłem już w życiu
    troche metrów instalacji i nigdy jeszcze nie zdarzyło mi sie, aby
    żyła sie odłamała a czasami troche meczylem te kable przy
    upychaniu w puszce.

    Łatwiej jest chyba ukręcić drut przy silnym skręcaniu niż go odciać
    śruba m3 od kostki.

    Pzdr
    Darek

  • 43. Data: 2009-05-17 11:08:38
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Miedziany drut jest dosc elastyczny wiec raczej nie ma problemu.
    > Z aluminiowym pewnie sprawa troche gorzej wyglada.

    Uczepiłem się, bo dyskutujemy tutaj na temat wad i zalet różnych połączeń,
    podatność na ułamanie jest wadą kostki i tyle, no co ja poradzę. Codziennie
    nietrzeba kablami ruszać, wystarczy że w trakcie instalacji się kilka razy
    przegnie. Drut miedziany jest elastyczny, zgoda, ale dość nieodporny na
    działanie karbu, a tu będzie taka własnie sytuacja.
    Dla jasności: nie uważam kostki za samo zło i nie twierdzę,że kstek nie
    wolno używać. Po prostu wg mnie są lepsze rozwiązania, a właściwie nie ma
    gorszych i tyle.

    J.

  • 44. Data: 2009-05-17 19:47:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Łatwiej jest chyba ukręcić drut przy silnym skręcaniu niż go odciać
    > śruba m3 od kostki.

    Zanim poskrecasz te wszystkie srubeczki i powpychasz odizolowane kable do
    cienkiej dziurki to trzy razy skrecisz szczypcami te same kable. Tak czytam
    te dyskusje o polaczeniach, ze w swiecie to cos tam jak by sie skrecilo, ile
    to razy w zyciu trzeba w takich puszkach co kolwiek rozlaczac?? Po co
    grzebac sie z jakimis srubkami i upychaniem tego w puszce mlotkiem jak
    wiecej obwodow, skoro nikt nigdy tam nie zajzy? A jesli nawet kiedys zajdzie
    potrzeba cos tam przerobic, to raz na dwadziescia lat mozna sobie te
    polaczenie nawet odciac i skrecic na nowo, o ile oczywiscie instalator nie
    szczypal sie na kabel. Nie zauwazylem, zeby laczenie w kostkach w jakis
    szczegolny sposob bylo powalajace lepsze od skrecania i nie tylko mi sie
    zdaje, ze moga byc co najwyzej niegorsze i nadal obarczone bledem
    wykonawczym kostek, czy samego polaczenia w nich.

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2009-05-17 20:39:24
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    Darek napisał(a):
    [...]
    > Miedziany drut jest dosc elastyczny wiec raczej nie ma problemu.

    On nie jest elastyczny. On jest plastyczny. :)

    [...]
    > Z aluminiowym pewnie sprawa troche gorzej wyglada.
    [...]
    Troszeczke i niezauwazalnie. Tez jest plastyczny :) Tylko utwardzenie
    pod wplywem zgniotu (w miejscu przegiecia) szybciej sie kumuluje.

  • 46. Data: 2009-05-18 19:32:24
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

    Órzytkownik "Marek Kutyla" napisał:
    > Ja to wiem, to bylo pytanie/podpowiedz do niedowiarkow :-)

    tu nie chodzi o wiarę, bo widzisz, głąb zawsze coś spartoli, czy będzie
    skręcał, śrubkował czy lutował, będziesz musiał nad takim stać i mu ciągle
    tłumaczyć ze to tak a tamto siak:O)