    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Lokal 47m2 - czym grzać?
    Date: Thu, 8 Mar 2018 19:51:51 +0100

    W dniu 08.03.2018 o 19:17, Irokez pisze:
    > Witam.
    >
    > Jest sobie lokal, stara kamienica przy rynku, parter, pod lokalem jest
    > piwnica.
    > W lokalu jest prąd i dziura do komina pod kozę czy coś takiego.
    > Lokal ma być usługowy w godzinach dziennych pon-sobota.

    to zależy czy Twój lokal, czy jest ktoś kto instalacje będzie dozorował,
    czy ma być na wynajem i działać. jeśli prąd ma bezpośrednio grzać -
    obojętnie jak, wyjdzie prawie na to samo. ewentualnie możesz zrobić tak,
    że podzielisz lokal na strefę dla pracowników i klientów. klientom nie
    zrobi różnicy jaka jest temperatura gdy stoją w kolejce. gorzej, jeśli
    obsługa będzie im robić paznokcie. wtedy ten plan odpada. lepszy komfort
    termiczny będzie przy ogrzewaniu podłogowym, a nie jest to specjalnie
    drobie, ale wymaga więcej roboty niż postawienie farelka.
    z pomysłów kombinowanych. do piwnicy beczki na wodę. nocą grzać beczki,
    w ciągu dnia, pompować ciepłą wodę do kaloryferów.
    Ja w lokalu w którym pracuje, zrobiłem tak. grzeję na maksa od 7 rano,
    przed wyjściem wyłączam piec całkowicie. Dlamnie to jest znacząca
    oszczędność. Na tej grupie wszyscy robią odwrotnie - grzeją non stop.
    ToMasz