  • 51. Data: 2021-12-10 09:15:51
    Temat: Re: Mój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora?
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 9 grudnia 2021 o 23:59:58 UTC+1 mant... napisał(a):

    > Test jest prosty, podłącza się do osi napęd większej mocy i zwiększa obroty 10
    krotnie, mierzy temperaturę, hałas i odlicza czas do zniszczenia łożyska
    > Nastepnie testuje sie kolejny wentylator testem niszczącym używającc innego smaru,
    o innych parametrach, innej gęstości, lepkości
    > I przeprowadza się takich testów dziesiątki, ale gdy dostawa produktu dla krajów z
    ISO9000, czyli Hameryka, Mimce, Francja, Brytole
    > a jak ma być dostawa do Polski, to wysyłane sa te z wadliwymi łożyskami,
    kwadratowymi kulkami, które kontrola jakości odrzucila, o niskiej żywotności, bo
    wiedzą, że Zenki sobie w Polsce poradzą i będą dyskutowali i walkowali problem do
    nowego roku na usenecie.

    Tak to się może i robiło ~30-50 lat temu ;)
    Teraz jeśli robi się takie testy to tylko w celu "postarzania produktu", ma paść
    chwilę po utracie gwarancji. W takiej PL to kombionują i naprawią, ale np. na
    zachodzie EU wymienią na nowy i biznes się kręci...
    Czyli te rekuperatory zostały idealnie zaprojektowane ;)

    BTW łunia chce z tym walczyć (czyli jak zwykle skończy się na gadaniu...), zaczynając
    od dużego AGD, teoretycznie producenci będą musieli zapewniać dostęp do części
    zamiennych przez ileś tam lat po zakończeniu produkcji danego modelu

  • 52. Data: 2021-12-10 10:56:15
    Od: quent <x...@x...com>

    > Odpowiada na różne pytania ale nie padło żadne ile mu wytrzymalo po wymianie. Za to
    kogoś napisał że po wymianie jest ciszej ale nie bezgłośnie.

    Jasne, w ogóle nie wiadomo, czy to wszystko aby nie ściema ;-)

  • 53. Data: 2021-12-10 13:22:18
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 06.12.2021 o 08:14, Marcin N pisze:
    > Cześć.
    > Z mojego rekuperatora zaczął dobiegać hałas typowy dla huczącego łożyska.
    >
    > Pracuje non stop od prawie 5 lat.

    Trochę dziwne, że po 5 latach już szumią.
    Mój brink chodzi od 2012 r i odpukać jeszcze nie szumi bardziej niż na
    początku.

  • 54. Data: 2021-12-10 13:34:06
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2021-12-10 o 13:22, quent pisze:
    > Trochę dziwne, że po 5 latach już szumią.
    > Mój brink chodzi od 2012 r i odpukać jeszcze nie szumi bardziej niż na
    > początku.

    Może masz lepsze łożyska. Te łożyska to ponoć wtopa producenta że nie
    dawał tych ZZ, jak kupiłem nowe papsty to już miały lepsze łożyska. Te
    sprzed kilku lat były felerne.

    L.

  • 55. Data: 2021-12-10 13:56:31
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.12.2021 13:34, Lisciasty wrote:

    > Może masz lepsze łożyska. Te łożyska to ponoć wtopa producenta że nie
    > dawał tych ZZ, jak kupiłem nowe papsty to już miały lepsze łożyska. Te
    > sprzed kilku lat były felerne.

    Dokładnie. U mnie po 4m-c padł wewnętrzny zasilacz w reku (wymienili na
    gwarancji) i też sytuacja była taka, że ten co padł to była seria gdzie
    wiatraczek realizujący chłodzenie był załączany termistorem - więc
    (szczególnie w okresie chłodnym) zwyczajnie rdzewiał, a potem gdy było
    potrzebne chłodzenie to nie działał i zasilacze się upalały. Ten
    wymieniony działa już inaczej, bo od momentu włączenia chodzi non-stop.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 56. Data: 2021-12-26 17:45:03
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.12.2021 21:35, Zenek Kapelinder wrote:
    > niby dlaczego pracujący w takich samych warunkach drugi miałby być dwa razy
    trwalszy.

    Oba wentylatory pracują w skrajnie różnych od siebie warunkach. Wywiewny
    jest wiecznie mokry, nawiewny jest cały czas suchy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 57. Data: 2021-12-26 17:46:07
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.12.2021 08:58, Mateusz Bogusz wrote:
    > póki co cicho terkocze, to może jeszcze da rade do cieplejszych dni.

    Dobra, 16 dni wytrzymał. Właśnie zdechł...Dam znać jak i co, gdy naprawię.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 58. Data: 2022-01-10 09:55:47
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.12.2021 23:00, Lisciasty wrote:

    > W ramach tego że mnie nie było w domu i taniej mi było tyle wydać niż
    > zjeżdżać z roboty i tracić zarobek :>

    Ale nie pisz że 1200zł (netto) za same wentyle, bo skoro Cie nie było to
    przyjechał ktoś inny. Także wziął jeszcze za robotę i dojazd w dwie
    strony, czyli pewnie coś koło 2k dałeś.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 59. Data: 2022-02-07 00:24:18
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.12.2021 16:44, Marcin N wrote:

    > Mój cały czas działa. Czekam do wiosny.

    Miałem dać znać to daję. Trochę to zajęło...ale przez te półtora
    miesiąca udało mi się wyciągnąć kilka wniosków.

    Okazało się że przyczyną nie były wcale łożyska, te mają się całkiem
    dobrze. Przyczyną był element wewnątrz obudowy który oderwał się i
    zaczął drążyć łoże wirnika, do momentu zablokowania.

    https://i.postimg.cc/wvPLMS4T/WP-20220205-16-40-22-P
    ro.jpg
    https://i.postimg.cc/9Fq0c4j9/WP-20220205-16-40-04-P
    ro.jpg

    Jak na 4 lata pracy ocynkowanej stali, to stan turbiny trochę mnie
    zaskoczył.

    https://i.postimg.cc/d1Lkd4gH/WP-20220205-17-22-01-P
    ro.jpg

    Ale. Urządzenie zakupiłem we wrześniu 2017r, a to co znalazłem na płytce
    PCB może sugerować że bebechy mogą znacząco odbiegać od tej daty (co
    daje temu ocynkowi w zasadzie 8 lat).

    https://i.postimg.cc/6qtkgmwz/WP-20220205-14-00-31-P
    ro.jpg

    No nic, blaszki wirnika przetarłem papierem, łoże przedmuchałem i
    wypolerowałem, turbinę przejechałem szczotką i psiknąłem reaktywną. Mimo
    tego pokaźnego nalotu, blacha na płetwach wydaje się wciąż bliska nominału.

    Wentylator nawiewny dla porównania był w zasadzie tylko okurzony, po
    przemyciu wirnika turbiny można stwierdzić że wiele od nowego
    (wizualnie) się nie różni - stąd wniosek że wymiana obu wentylatorów
    kiedy jednemu coś dolega, nie ma sensu bo czas bezawaryjnej pracy
    (przypuszczam) że może być dwu lub nawet trzykrotnie różny (no może
    pomijając same łożyska).

    Podsumowując można stwierdzić, że ta awaria kosztowała 0zł - użyłem to
    co miałem w garażu.

    A co do obserwacji w trakcie 6 tygodni bez reku w domu w którym od
    początku mieszkałem z WM.

    - przypomniałem sobie że wietrzyć trzeba w zasadzie non-stop, a co za
    tym idzie czuć w domu przeciągi, słychać startujące samoloty z lotnika
    oddalonego o 10km, każdego sąsiada przejeżdżającego po zamarzniętych
    kałużach; nie docenia się zamkniętych okien dopóki nie trzeba ich co
    dzień otwierać ?

    - wilgotność sporo wzrasta i utrzymuje się na ~stałym poziomie 40-45%
    (miesiąc styczeń); fakt że w tym okresie nie miałem potrzeby ani razu
    włączać nawilżaczy - plus, ale za to rano człowiek budzi się w tym
    gęstym sosie...

    - przy wyłączonej rekuperacji dowiedziałem się, że...ciągnie od okien a
    parapety robią się zimne; to pewnie musi mieć związek z nadciśnieniem w
    domu gdyż nawiewny ma przeważnie trochę większy wydatek niż wywiewny

    - w sieni czy przy drzwiach do garażu jest chłodniej bez WM; w tych
    miejscach są wyciągi i różnica jest odczuwalna (z włączoną WM
    temperatura wydaje się taka sama jak w reszcie korytarza)

    - bez reku temperatura w domu ma większy gradient, wszystkie narożniki
    zewnętrze wydają się chłodniejsze; mam dwa te same termometry jeden w
    salonie od południa, drugi po skosie budynku w północnym pokoju przy
    ścianie kotłowni (obok siebie pokazują deltę <= 0,1C) - z włączoną WM
    różnica prze ostatnie 4 lata nigdy nie była większa nić 1,2C (w okresie
    grzewczym). Bez WM po raz pierwszy zanotowałem więcej bo aż 2,1C.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 60. Data: 2022-02-22 17:46:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > pomijając same łożyska).
    >
    > Podsumowując można stwierdzić, że ta awaria kosztowała 0zł - użyłem to
    I to się liczy :)

> [...]
    > oddalonego o 10km, każdego sąsiada przejeżdżającego po zamarzniętych
    > kałużach; nie docenia się zamkniętych okien dopóki nie trzeba ich co
    Dokładnie, też mam WM tyle że ze względu na głośne silniki BLDC na noc
    wyłączam.

> [...]
    > (miesiąc styczeń); fakt że w tym okresie nie miałem potrzeby ani razu
    > włączać nawilżaczy - plus, ale za to rano człowiek budzi się w tym
    To masz dość mały budynek, ja tego nie czuję mimo że całą noc nie działa.

    > - przy wyłączonej rekuperacji dowiedziałem się, że...ciągnie od okien a
    > parapety robią się zimne; to pewnie musi mieć związek z nadciśnieniem w
    > domu gdyż nawiewny ma przeważnie trochę większy wydatek niż wywiewny
    To oznacza że pianka się skompresowała, ja już pod niektórymi oknami
    poprawiałem :(

    > - w sieni czy przy drzwiach do garażu jest chłodniej bez WM; w tych
    > miejscach są wyciągi i różnica jest odczuwalna (z włączoną WM
    > temperatura wydaje się taka sama jak w reszcie korytarza)
    Albo słabe ogrzewanie i brak odpowiedniej cyrkulacji z grzejnika.

    > - bez reku temperatura w domu ma większy gradient, wszystkie narożniki
    > zewnętrze wydają się chłodniejsze; mam dwa te same termometry jeden w
    One zawsze są chłodniejsze tyle że normalnie tego nie zauważasz.

> [...]
    > różnica prze ostatnie 4 lata nigdy nie była większa nić 1,2C (w okresie
    > grzewczym). Bez WM po raz pierwszy zanotowałem więcej bo aż 2,1C.

    Grzejesz grzejnikami?
    Ja przy podłogówce mam bardziej wyrównane temperatury, ale mam
    chłodniejsze pomieszczenia bo są skręcone na rotametrach specjalnie.
    --
    Janusz