eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieMój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora? › Re: Mój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora?
    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Mój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora?
    Date: Tue, 22 Feb 2022 17:46:04 +0100

    > Miałem dać znać to daję. Trochę to zajęło...ale przez te półtora
    > miesiąca udało mi się wyciągnąć kilka wniosków.
    >
    > Okazało się że przyczyną nie były wcale łożyska, te mają się całkiem
    > dobrze. Przyczyną był element wewnątrz obudowy który oderwał się i
    > zaczął drążyć łoże wirnika, do momentu zablokowania.
    >
    > https://i.postimg.cc/wvPLMS4T/WP-20220205-16-40-22-P
    ro.jpg
    > https://i.postimg.cc/9Fq0c4j9/WP-20220205-16-40-04-P
    ro.jpg

    > Jak na 4 lata pracy ocynkowanej stali, to stan turbiny trochę mnie
    > zaskoczył.
    >
    > https://i.postimg.cc/d1Lkd4gH/WP-20220205-17-22-01-P
    ro.jpg

    > Ale. Urządzenie zakupiłem we wrześniu 2017r, a to co znalazłem na płytce
    > PCB może sugerować że bebechy mogą znacząco odbiegać od tej daty (co
    > daje temu ocynkowi w zasadzie 8 lat).
    >
    > https://i.postimg.cc/6qtkgmwz/WP-20220205-14-00-31-P
    ro.jpg

> [...]
    > tego pokaźnego nalotu, blacha na płetwach wydaje się wciąż bliska nominału.
    >
    > Wentylator nawiewny dla porównania był w zasadzie tylko okurzony, po
    > przemyciu wirnika turbiny można stwierdzić że wiele od nowego
    > (wizualnie) się nie różni - stąd wniosek że wymiana obu wentylatorów
    > kiedy jednemu coś dolega, nie ma sensu bo czas bezawaryjnej pracy
    > (przypuszczam) że może być dwu lub nawet trzykrotnie różny (no może
    > pomijając same łożyska).
    >
    > Podsumowując można stwierdzić, że ta awaria kosztowała 0zł - użyłem to
    I to się liczy :)

    > A co do obserwacji w trakcie 6 tygodni bez reku w domu w którym od
    > początku mieszkałem z WM.
    >
    > - przypomniałem sobie że wietrzyć trzeba w zasadzie non-stop, a co za
    > tym idzie czuć w domu przeciągi, słychać startujące samoloty z lotnika
    > oddalonego o 10km, każdego sąsiada przejeżdżającego po zamarzniętych
    > kałużach; nie docenia się zamkniętych okien dopóki nie trzeba ich co
    > dzień otwierać ?
    Dokładnie, też mam WM tyle że ze względu na głośne silniki BLDC na noc
    wyłączam.

    > - wilgotność sporo wzrasta i utrzymuje się na ~stałym poziomie 40-45%
    > (miesiąc styczeń); fakt że w tym okresie nie miałem potrzeby ani razu
    > włączać nawilżaczy - plus, ale za to rano człowiek budzi się w tym
    > gęstym sosie...
    To masz dość mały budynek, ja tego nie czuję mimo że całą noc nie działa.

    > - przy wyłączonej rekuperacji dowiedziałem się, że...ciągnie od okien a
    > parapety robią się zimne; to pewnie musi mieć związek z nadciśnieniem w
    > domu gdyż nawiewny ma przeważnie trochę większy wydatek niż wywiewny
    To oznacza że pianka się skompresowała, ja już pod niektórymi oknami
    poprawiałem :(

    > - w sieni czy przy drzwiach do garażu jest chłodniej bez WM; w tych
    > miejscach są wyciągi i różnica jest odczuwalna (z włączoną WM
    > temperatura wydaje się taka sama jak w reszcie korytarza)
    Albo słabe ogrzewanie i brak odpowiedniej cyrkulacji z grzejnika.

    > - bez reku temperatura w domu ma większy gradient, wszystkie narożniki
    > zewnętrze wydają się chłodniejsze; mam dwa te same termometry jeden w
    One zawsze są chłodniejsze tyle że normalnie tego nie zauważasz.

    > salonie od południa, drugi po skosie budynku w północnym pokoju przy
    > ścianie kotłowni (obok siebie pokazują deltę <= 0,1C) - z włączoną WM
    > różnica prze ostatnie 4 lata nigdy nie była większa nić 1,2C (w okresie
    > grzewczym). Bez WM po raz pierwszy zanotowałem więcej bo aż 2,1C.

    Grzejesz grzejnikami?
    Ja przy podłogówce mam bardziej wyrównane temperatury, ale mam
    chłodniejsze pomieszczenia bo są skręcone na rotametrach specjalnie.
    --
    Janusz