eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieMój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora? › Re: Mój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora?
    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Mój rekuperator zaczął hałasować - wymiana wentylatora?
    Date: Mon, 7 Feb 2022 00:24:18 +0100

    On 27.12.2021 16:44, Marcin N wrote:

    > Mój cały czas działa. Czekam do wiosny.

    Miałem dać znać to daję. Trochę to zajęło...ale przez te półtora
    miesiąca udało mi się wyciągnąć kilka wniosków.

    Okazało się że przyczyną nie były wcale łożyska, te mają się całkiem
    dobrze. Przyczyną był element wewnątrz obudowy który oderwał się i
    zaczął drążyć łoże wirnika, do momentu zablokowania.

    https://i.postimg.cc/wvPLMS4T/WP-20220205-16-40-22-P
    ro.jpg
    https://i.postimg.cc/9Fq0c4j9/WP-20220205-16-40-04-P
    ro.jpg

    Jak na 4 lata pracy ocynkowanej stali, to stan turbiny trochę mnie
    zaskoczył.

    https://i.postimg.cc/d1Lkd4gH/WP-20220205-17-22-01-P
    ro.jpg

    Ale. Urządzenie zakupiłem we wrześniu 2017r, a to co znalazłem na płytce
    PCB może sugerować że bebechy mogą znacząco odbiegać od tej daty (co
    daje temu ocynkowi w zasadzie 8 lat).

    https://i.postimg.cc/6qtkgmwz/WP-20220205-14-00-31-P
    ro.jpg

    No nic, blaszki wirnika przetarłem papierem, łoże przedmuchałem i
    wypolerowałem, turbinę przejechałem szczotką i psiknąłem reaktywną. Mimo
    tego pokaźnego nalotu, blacha na płetwach wydaje się wciąż bliska nominału.

    Wentylator nawiewny dla porównania był w zasadzie tylko okurzony, po
    przemyciu wirnika turbiny można stwierdzić że wiele od nowego
    (wizualnie) się nie różni - stąd wniosek że wymiana obu wentylatorów
    kiedy jednemu coś dolega, nie ma sensu bo czas bezawaryjnej pracy
    (przypuszczam) że może być dwu lub nawet trzykrotnie różny (no może
    pomijając same łożyska).

    Podsumowując można stwierdzić, że ta awaria kosztowała 0zł - użyłem to
    co miałem w garażu.

    A co do obserwacji w trakcie 6 tygodni bez reku w domu w którym od
    początku mieszkałem z WM.

    - przypomniałem sobie że wietrzyć trzeba w zasadzie non-stop, a co za
    tym idzie czuć w domu przeciągi, słychać startujące samoloty z lotnika
    oddalonego o 10km, każdego sąsiada przejeżdżającego po zamarzniętych
    kałużach; nie docenia się zamkniętych okien dopóki nie trzeba ich co
    dzień otwierać ?

    - wilgotność sporo wzrasta i utrzymuje się na ~stałym poziomie 40-45%
    (miesiąc styczeń); fakt że w tym okresie nie miałem potrzeby ani razu
    włączać nawilżaczy - plus, ale za to rano człowiek budzi się w tym
    gęstym sosie...

    - przy wyłączonej rekuperacji dowiedziałem się, że...ciągnie od okien a
    parapety robią się zimne; to pewnie musi mieć związek z nadciśnieniem w
    domu gdyż nawiewny ma przeważnie trochę większy wydatek niż wywiewny

    - w sieni czy przy drzwiach do garażu jest chłodniej bez WM; w tych
    miejscach są wyciągi i różnica jest odczuwalna (z włączoną WM
    temperatura wydaje się taka sama jak w reszcie korytarza)

    - bez reku temperatura w domu ma większy gradient, wszystkie narożniki
    zewnętrze wydają się chłodniejsze; mam dwa te same termometry jeden w
    salonie od południa, drugi po skosie budynku w północnym pokoju przy
    ścianie kotłowni (obok siebie pokazują deltę <= 0,1C) - z włączoną WM
    różnica prze ostatnie 4 lata nigdy nie była większa nić 1,2C (w okresie
    grzewczym). Bez WM po raz pierwszy zanotowałem więcej bo aż 2,1C.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz