  • Data: 2020-09-08 15:57:44
    Temat: Re: Nieocieplony dom latem - chłodniej?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

    > Osąd mało zgodny z tym co fizyka mówi.

    Fizyka mówi wiele, tylko trzeba umieć jej słuchać. Nieizolowany
    mur to po prostu integrator (układ całkujący), który uśrednia
    temperaturę. W przypadku muru warstwowego, z zewnętrzną izolacją,
    dochodzą dodatkowe zjawiska. Pierwsze, to brak chłodzenia powietrzem.
    W nocy, a zwłaszcza nad ranem, w naszym klimacie nawet w lecie jest
    chłodno lub wręcz zimno. Zwykły mur jest od zewnątrz cyklicznie
    chłodzony, ale w środku nikt nie dopuszcza, by temperatura spadała
    do 10 stopni. Za to przed nagrzewaniem od słońca izolacja chroni
    w stopniu niewystarczającym -- energia prominowaia to może być
    tysiąc watów na metr kwadratowy. Większość się odbija, ale dużo
    zostaje. Izolacja projektowana jako "ocieplenie", przewidzana jest
    dla kilku kW w całym budynku.

    Tak więc zjawisko jest znane, opisywał je tu kiedyś kol. Hiszpański.
    Oczywiście jeśli budynek jest klimatyzowany, to takie obłożenie
    styropianem *bardzo* korzystnie wpływa na wysokość rachunków za pąd.

    --
    Jarek