  • 11. Data: 2012-03-21 18:08:07
    Temat: Re: Okap kuchenny a kominek
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 21 Mar 2012 18:03:27 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

    > Przepisy zabraniają łączenia kotłów stałopalnych i i innych atomsferycznych
    > z wentylacją mechaniczną wywiewną.

    Czy ja pytam o przepisy? Nie planuje podusic domownikow. Zastanawiam sie
    m.in. na czym polega wyzszosc nawiewu mechanicznego (uzaleznionego od
    zasilania, podatnego na awarie) nad tradycyjym nawiewnikiem, ktory jest de
    facto dziura w scianie, czyli dziala zawsze.

    A przepisy dosc czesto nie przystaja do rzeczywistosci, jak zapewne wiesz.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 12. Data: 2012-03-21 18:24:37
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > A pamietasz, ze praktycznie wiekszosc kominkow ma w tej chwili
    > doprowadzenie powietrza z zewnatrz? U mnie to jest rura o srednicy 100 mm.

    ale na tej rurze, czy też już bezpośrednio w kominku montuje się
    przepustnice przymykająca dopływ tego powietrza... również szyber na rurze
    wylotowej drastycznie zmniejsza ciąg...
    jak mam te dwie rzeczy przymknięte, to otwierając energicznie drzwiczki
    zdarza się, że dym jest wyciągany do salonu...

    pozdrawiam
    s_13

  • 13. Data: 2012-03-21 18:29:59
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Chyba wypadaloby sie zastanowic, czy faktycznie jest jakies zagrozenie,
    > jesli wlaczymy wyciag wyrzucajacy np. 200 m3/h, a w domu mamy nawiewniki
    > przepuszczajace w sumie 250 m3/h i dodatkowo wentylacje grawitacyjna. Zeby
    > doszlo do cofki z kominka, musialyby przestac dzialac nawiewniki i
    > jednoczesnie musialby sie zatkac szyb wentylacyjny. Jesli nawiewniki nie
    > zadzialaja, to powietrze zostanie zassane wentylacja, a nie kominem, bo w
    > kominie ciag bedzie znacznie silniejszy.
    >
    > Powiedz mi, jesli sie myle.

    mylisz się... to o czym piszesz nie jest wcale takie nieprawdopodobne, a
    jeśli się zdarzy, to pracujący wentylator wyciągowy dopełni nieszczęścia, bo
    będzie napierdalał bez względu na okoliczności natury, które spowodowały
    wyżej wymienione zjawiska... a jakie to zjawiska? sam nie wiem, dlaczego są
    dni kiedy komin ciągnie jak szalony, a czasem jakby ledwo mógł, może to
    wiatr, a może jakaś różnica ciśnień czy temperatur...

    pozdrawiam
    s_13

  • 14. Data: 2012-03-21 18:37:55
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

> [...]
    > zasilania, podatnego na awarie) nad tradycyjym nawiewnikiem, ktory jest de
    > facto dziura w scianie, czyli dziala zawsze.

    ale ty nie masz tej niezawodnej tradycyjnej wentylacji grawitacyjnej... jak
    włączysz wentylator w łazience, czy wyciąg w kuchni, to masz zupełnie
    nieprzewidywalną wentylację wyciągową, sam nie wiesz, czy ci zaciągnie
    świeżym powietrzem z pionu, którym normalnie wywiewa, czy czadem z
    kominka...
    BTW nie rozumiem często stosowanej w rekuperatorach metody odmrażania
    nawiewu, poprzez wyłączenie wentylatora nawiewowego, wtedy własnie może być
    podciśnienie wysysające kominek, ale może takie kilkuminutowe jest
    niegroźne, nie wiem... ale sam bym na to nie poszedł, i chyba nie do końca
    jest to fair z przepisami...

    > A przepisy dosc czesto nie przystaja do rzeczywistosci, jak zapewne wiesz.

    tutaj akurat dmuchają na zimne... a mimo wszystko zdarza sie sporo wypadków
    w sezonie...

  • 15. Data: 2012-03-21 18:47:05
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    jeszcze dodam z własnego doświadczenia... piec gazowy w łazience, działający
    niezawodnie od kilkudziesięciu lat (oczywiście wymieniane egzemplarze), okno
    tamże z nawiewnikiem, kratka wyciągu grawitacyjnego tamże, kratka w drzwiach
    tejże, nawiewniki w innych pomieszczeniach, wszystko sprawdzane corocznie
    przez gazownika i kominiarza... przyszedł dzień, że sąsiad z góry wbił sie w
    ten sam kanał spalinowy z okapem kuchennym, on włączył okap, ja poszedłem
    wziąć prysznic, nikt do końca nie doszedł szczegółów, co i którą drogą, ale
    po 5 minutach leżałem na podłodze zatruty czadem...
    do dziś nie mam jasnej koncepcji jak do tego doszło, teoretycznie bardzo
    duży zbieg okoliczności, potem gazownik robił w tych samych warunkach
    pomiary czujnikiem i nic nie wykazało, podobno pogoda, niskie ciśnienie i
    wilgotne powietrze spowodowały "mułowatość" ciągu w kominie, ale sąsiad też
    pewnie myślał, że co tam jeden wiatraczek...

    pozdrawiam
    s_13

  • 16. Data: 2012-03-22 00:16:59
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    Tak tak , od razu rozstrzelać ..

    Wystarczy jak włącza się okap kuchenny otworzyć okno ..
    Po prostu cofanie się dymu następuje w przypadku zbyt szczelnego domu .
    Wystarczy zrównać ciśnienie i problem znika ...

  • 17. Data: 2012-03-22 05:39:36
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-03-22 00:16, /// Kaszpir /// pisze:

    > Tak tak , od razu rozstrzelać ..
    >
    > Wystarczy jak włącza się okap kuchenny otworzyć okno ..
    > Po prostu cofanie się dymu następuje w przypadku zbyt szczelnego domu .
    > Wystarczy zrównać ciśnienie i problem znika ...
    Mój dom jest z 1988 roku i nie jest nadmiernie szczelny, ale Dyjor i tak
    wie lepiej.
    Jacek

  • 18. Data: 2012-03-22 05:56:33
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maciek wrote:

> [...]
    > zawsze.
    >
    > A przepisy dosc czesto nie przystaja do rzeczywistosci, jak zapewne

    masz rację

    przepisy są głupie, są generalnie dla cieniasów a nie dla mistrzuffff...

    de głupie ograniczenia, zakazy...

    tylko potem sprawdź ile osób w polsce w tzw sezonie ulega zaczadzeniu...

  • 19. Data: 2012-03-22 05:57:25
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    s_13 wrote:

> [...]
    > jakie to zjawiska? sam nie wiem, dlaczego są dni kiedy komin ciągnie
    > jak szalony, a czasem jakby ledwo mógł, może to wiatr, a może jakaś

    dodajmy do tego drobny szimel że tlenek węgla jest bezbarwny i bezwonny, nie
    bez kozery piszą że jest cichym zabójcą.

  • 20. Data: 2012-03-22 07:11:07
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 22 Mar 2012 05:56:33 +0100, Marek Dyjor napisał(a):

    (...)

    Niczego podobnego nie powiedzialem. Mowie za to, ze nie jest dobrze, jak na
    wszystko odpowiada sie "bo przepisy", nie umiejac uzasadnic...

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio