    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Orzech włoski szczepiony
    Date: Sat, 29 Oct 2016 23:14:17 +0200

    W dniu 29.10.2016 o 22:18, Gee pisze:
    > Ojciec z 30-25 lat temu posadził orzecha włoskiego. Samosiejkę. Teraz to
    > wielkie drzewo. Plusem jest to że osłania od sąsiadów :) Minusem
    > owocowanie. 2 lata temu było z wiaderko orzechów. W zeszłym roku z 2
    > worki. W tym znalazłem 15 orzechów z czego połowa nie nadawała się do
    > zjedzenia. Oprócz tego te orzechy mają pancerne skorupki. Czy szczepiony
    > orzech włoski ma regularniejsze owocowania? Czy też wyrośnie na takie
    > duże drzewo i może osłaniać od sąsiadów? Jakie odmiany można rozłupaćw
    > dłoniach?
    Ja mam jeden orzech 40 letni, który owocuje potężnie, nawet ponad 200 kg
    orzechów. W tym roku zrobił wyjątek, bo w czasie kwitnienia był
    przymrozek i orzechów nie było wcale. Tak więc ilość orzechów IMO
    bardziej zależy od pogody, niż od odmiany. Orzechy na nim mają miękkie
    skorupki i można w palcach je obierać. Wielkość orzechów jest też nie
    zawsze taka sama, raz są większe, raz mniejsze. Co ciekawe - samosiejki
    z tego orzecha (rozdaję chętnym) dają orzechy nie zawsze z miękkimi
    skorupkami. Nie wiem od czego to zależy.
    Kilka lat temu posadziłem orzecha szczepionego, ale jeszcze się nie
    doczekałem owocowania. Jedno, co powiem, to tyle, że wolno rośnie.
    Jacek