  • 11. Data: 2014-03-15 21:23:55
    Temat: Re: Oświetlenie podtrzymywane UPSem?
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2014-03-15 09:22, Grzegorz <n...@g...pl> wrote:
    > Dużo domów/mieszkań ma oświetlenie którego łączna moc jest niewielka.
    > Myślicie, że warto zrobić osobną instalację na oświetlenie (ledowe) i
    > podtrzymywać to UPS'em?
    > Mam takiego APC na 700VA. Na ledy wystarczy z zapasem.

    W mieszkaniu raczej nie, bo przerwy w miastach są rzadsza a mieszkania
    są zazwyczaj małe, zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę pokoi, latarka
    spokojnie wystarcza - całkiem niezłe są takie LEDowe na korbkę, bo jak
    coś jest rzadko używane to łatwo zapomnieć o bateriach. A latarka przyda
    się także w innych okolicznościach.

    W domu to już można się zastanowić.

    PS. Jak będziesz chciał robić, to najpierw policz, jaki będziesz miał
    prąd w tej instalacji i czy nie lepiej zasilać z centralnego punktu
    jednym transformatorem i prosto z akumulatora zrobić zasilanie buforowe.
    To bardzo zależy od kształtu instalacji i prądów, bo przy 12V natężenia
    szybko robią się duże.

    PS2. I tak chcesz oświetlenie mieć na osobnych obwodach. Możesz potem
    zdecydowac się, czy chcesz je podpiąc do UPSa, być może przewidując
    dodatkowe obwody na jakieś LEDowe oświetlenie nocne.

  • 12. Data: 2014-03-15 21:47:05
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Jak się naładuje czy jak laduje?
    >
    > Bo jeśli pobiera jak się już naładuje to walcz z gwarancją.
    Z czym tu walczyć?
    APC 700VA bierze około 25-30W w stanie podtrzymania, około 100 przy
    ładowaniu. APC 2000VA pobiera 80-100 przy podtrzymaniu, ładowanie to
    nawet 300W.
    Oba mierzone domowym miernikiem energii, za bardzo nie wiem jaki jest
    dokładny przy pomiarze mocno indukcyjnych obciążeń ale żarówki mierzy
    dosyć dokładnie.
    Przy okazji zmierzyłem też jakiegoś EATONA 500VA i w standby pobiera 10-15W.
    Nie ma nic za darmo, nawet głupawy router z WiFi potrafi pociągnąć
    10-15W, wiec co dopiero elektronika UPS-a?

  • 13. Data: 2014-03-15 21:54:15
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Źródło tych danych?
    Może to za mało ale wyżej podałem własne obserwacje.

    > I pamiętaj że tu zdecydowanie nie chodzi o UPS z non-stop chodzącą
    > przetwornicą.
    Masz jakieś sprawdzone UPS-y, przetwornice, bufory lub cokolwiek co mało
    ciągnie prądu przy podtrzymaniu? Pytam jak najbardziej poważnie, bo sam
    od jakiegoś czasu szukam czegoś do potrzymania prądu przy niektórych
    "wrażliwych" urządzeniach.
    Mam w robocie kilkanaście różnych UPS-ów, pomierzyłem sobie większość z
    nich i te pomiary jak na razie skutecznie mnie zniechęcają. Szukam więc
    nadal.

  • 14. Data: 2014-03-15 21:58:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-03-15 21:47, nadir wrote:
    > Z czym tu walczyć?
    > APC 700VA bierze około 25-30W w stanie podtrzymania

    Moj mniejszy UPS w stanie podtrzymania zjada na tyle mało że mam kłopot
    to pomierzyć, bo mieści się w zakresie błedu miernika na poziomie 0W.

    > Nie ma nic za darmo, nawet głupawy router z WiFi potrafi pociągnąć
    > 10-15W, wiec co dopiero elektronika UPS-a?

    Przeciez ona w trybie podtrzymania *NIC* nie robi. Powinna pobierać
    miliwaty/wat.

    Dalej twierdze że wciskanie w akku w trybie podtrzymania 30W brzmi
    podejrzanie.

  • 15. Data: 2014-03-15 22:00:54
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Genialna sprawa.
    > Moc pobierana przez UPS ok. 40-50W
    > W ciągu doby zużycie energii przez UPS wyniesie 24 * 40W = 960Wh
    > Zużycie miesięczne energii przez UPS wyniesie 30 * 960W = 28800Wh =
    28,8kWh
    > Koszt jednej kWh ok. 0,65zł
    > Koszt miesięczny utrzymania UPS-a 28,8 * 0,65 = 18,72zł
    > Rocznie 18,72 *12 = 224,64zł
    >
    > Czy warto wydać tą kasę, aby opowiadać wszystkim, że ma się taki
    bajer,
    > bo użyteczność bardzo wątpliwa?

    Najpierw sprawdź ile UPS pobiera mocy w trybie standby
    Twoje obliczenia są tyle warte co i Twoje założenie, że UPS pobiera tyle
    mocy.
    Przestrzeliłeś kilkukrotnie.
    UPSy w trybie AVR standby pobierają nawet i poniżej 4W.
    Ja taki UPS właśnie mam.
    Jego temperaturę w miejscu gdzie się niby grzeje określam jako nijaką.
    Poza tym ten UPS już i tak jest i zabezpiecza kilka urządzeń.
    Jak się będziesz musiał po ciemku podetrzeć to zmienisz zdanie.

  • 16. Data: 2014-03-15 22:03:50
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > P.S.
    > Ten koszt jest oczywiście zaniżony.
    > Taki sam koszt poniesiemy używając codziennie przez cały rok po 6
    godzin
    > dziennie 4 zwykłych żarówek o mocy 40W

    Nie wiem po co Ty to piszesz.
    Tu nie chodzi o oszczędności a o pewną funkcjonalność.
    Skąd to założenie, że UPS pobiera 50W?

  • 17. Data: 2014-03-15 22:08:56
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Przyjazny" <p...@n...tld.invalid> napisał w
    wiadomości news:lg2csq$e6b$1@mx1.internetia.pl...

> [...]
    > spokojnie wystarcza - całkiem niezłe są takie LEDowe na korbkę, bo jak
    > coś jest rzadko używane to łatwo zapomnieć o bateriach. A latarka

    Z powodu wichury z rana miałem ciemno w domu.
    Musiałem zaliczyć poranną toaletę po ciemku.
    No nie bardzo sobie to wyobrażam z latarką na korbę. :-)))
    g.

  • 18. Data: 2014-03-15 22:45:23
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-03-15 21:58, Sebastian Biały wrote:
    > Przeciez ona w trybie podtrzymania *NIC* nie robi. Powinna pobierać
    > miliwaty/wat.

    To czy robi/czy nie robi mocno zależy od typu UPS-a.

    UPS-y tzw. online robią całkiem sporo i spokojnie pobierają pojedyncze
    dziesiątki watów.

    Do podtrzymania oświetlenia LED-owego trzeba po prostu użyć
    najgłupszych/najtańszych UPS-ów tzw. offline i wtedy problem
    automagicznie zniknie.

    Piotrek

  • 19. Data: 2014-03-15 22:51:55
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Przeciez ona w trybie podtrzymania *NIC* nie robi. Powinna pobierać
    > miliwaty/wat.
    Coś tam robi, bo jest nawet wyraźnie cieplejszy jak się go dotknie ręką.

    > Dalej twierdze że wciskanie w akku w trybie podtrzymania 30W brzmi
    > podejrzanie.
    Nie wiem czy podtrzymuje akumulator, czy monitoruje jego napięcie i
    napięcie sieci? Nie znam się na tym. APC, które sobie pomierzyłem mają
    od 3 do 10 lat, akumulatory w różnym wieku i różnych producentów.
    Natomiast Eaton ma jakieś 2 lata i oryginalne akumulatory.
    Nie wiem czy te typy tak mają ale takie wyniki podaje mój miernik.

  • 20. Data: 2014-03-15 23:12:37
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2014-03-15 21:08, Grzegorz <n...@g...pl> wrote:

> [...]
    > Musiałem zaliczyć poranną toaletę po ciemku.
    > No nie bardzo sobie to wyobrażam z latarką na korbę. :-)))

    Ale wiesz, że w wariancie LED jedną minutę kręcisz, tam jest mały
    akumulatorek i potem świeci pół godziny-godzinę?