    From: "Jackare" <1...@t...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Palnik do spawania/cięcia
    Date: Mon, 19 Mar 2012 10:19:50 +0100

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
    news:4f60c337$0$1221$65785112@news.neostrada.pl...
    > Planuję kupić jakiś palnik (acetylen/propan-butan) do spawania rur
    > stalowych, miedzianych, oraz cięcia, ale nie za bardzo wiem co się do tego
    > nadaje, jakieś propozycje?
    > Jaki będzie koszt takiego przeciętnego palnika?

    Palnik perun do spawania acetylenowo- tlenowego:
    uchwyt około 180-200 zł
    przykład
    http://allegro.pl/palnik-do-spawania-acetylen-rekoje
    sc-perun-216-i2193574294.html

    końcówki od 70 do 120 zł szt. Jeżeli do rur stalowych, musisz mieć końcówki
    przynajmniej nr 2, 3, 4. Z grubsza oznaczają one grubość materiału spawanego
    w milimetrach.

    Moim zdaniem wystarczy w znakomitej większości przypadków

    Można kupić zestaw wraz z palnikiem do cięcia
    http://allegro.pl/palnik-do-spawania-i-ciecia-pu-216
    a-x16-perun-f-v-i2196753134.html

    Można kupic używany zestaw
    http://allegro.pl/palnik-acetylenowy-palniki-do-ciec
    ia-spawania-i2203411973.html

    Palnik do cięcia - odrębna historia. Kosztuje dość sporo bo to większe
    urządzenie. Nowy perun z cyrklem i wózkiem będzie kosztował z 350 zł

    Do "zabawy" można kupić mały palnik acetylenowy shermana. Mam takie coś i
    mówię: da się tego używać ale nie do poważniejszych prac. Ot pospawanie
    jakichś cienkich elementów, blaszek, twarde lutowanie itp.
    http://allegro.pl/palnik-acetylenowy-do-lutowania-sp
    awania-podgrze-i2170743601.html

    Są też takie shermany na propan + tlen - nadają się do grzania i lutowania
    twardego

    Do spawania grubszych elementów materiał trzeba naprawdę porządnie rozgrzać
    prawie do granicy likwidusa i ten palniczek nie da rady. Cienkie blaszki,
    skrzyneczki, drobiazgi - spokojnie daje radę i jest dość poręczny. Warto go
    kupić bo kosztuje mniej niż jedna końcówka do peruna a jest malutki i
    zgrabny.

    Pomyśl czy potrzebny co palnik do cięcia. Moim zdanien - nie. Może kiedyś.
    Dokupić można zawsze. Ja kupiłbym używany za "parę złotych". Palnik do
    cięcia ma sens w dwóch przypadkach: jeżeli wycinasz elementy z grubego
    materiału (np kółka, denka itp) lub jeżeli przepalasz złom, jakieś elementy
    konstrukcyjne, szyny itp.
    Poza tym jeżeli miałbyś mieć dużo cięcia - lepiej ciąć propanem i tlenem bo
    to dużo dużo taniej wychodzi. Do tego jednak jest potrzebny palnik na propan
    i tlen, węże do propanu, reduktor...
    Do cięcia zużywa się naprawdę duże ilości tlenu, gazu palnego zresztą też a
    spawanie i cięcie gazowe to jedne z najdroższych metod. Poza tym spawanie
    gazowe to jedna z najpowolniejszych metod spawania.
    Jeżeli tego cięcia miałbyś naprawdę dużo - pomyśl o przecinarce plazmowej. W
    dłuższym okresie powinno być to znacznie tańsze.

    Osprzęt:
    reduktory (chińskie) - około 90-120 zł. Da się ich używać, mam i używam od
    lat. Nic się nie dzieje. Polskie będą kosztować ok 240 zł/szt. IMHO lepiej
    nowe chińskie niż stare polskie używane o niewiadomej kondycji.
    Zawory przeciwzwrotne - ok 50-60 zł sztuka. Bezwzględnie trzeba mieć co
    najmniej 2 szt przy palniku, najlepiej mieć 4 szt - przy palniku i przy
    reduktorach. To twoje bezpieczeństwo.
    Okulary - jak dobrze zagadasz przy zakupie dostaniesz dwie pary gratis. Ja
    zawsze dostaję, nawet gdy kupuję jedną końcówkę do palnika :)
    Węże od 2,5 zł za m.b. Dla bezpieczeństwa warto mieć węże po 20 metrów.
    Krótsze są mniej bezpieczne. Jeżeli miałbyś znajomego spawacza gazowego w
    jakimś dużym zakładzie niech ci załatwo węże. W takich zakładach, zwłaszcza
    gdzie mają ISO węże wymienia się okresowo, niezależnie od ich stanu i można
    kupić "za flaszkę" całkowicie dobre węże.
    Piórka do czyszczenia palników - kilka zł za szt.
    Jakaś książka o spawaniu gazowym - ok 5 zł w antykwariacie.
    Gaśnica - nie wiem - coś sobie skombinujesz. Typowa samochodowa jest za
    mała.
    lusterko na gietkim przegubie z uchwytem magnetycznym - ok 50 zł - raczej
    niezbędne przy spawaniu rur
    rękawice spawalnicze - od 7 zł w górę
    Drut do spawania: od 2 zł/szt za pręt ok 3-4 mm grubości miedziowany lub
    kilkadziesiąt złotych za opakowanie czarnego drutu ok 1,5-2 mm grubości.
    Spoiwo do lutowania twardego od 1,7 zł w górę, nawet do 25 zł za pręt z
    topnikiem i lutem srebrnym.

    Butle:
    Absolutnie nie warto kupować bo to wyrzucone pieniądze i robienie sobie
    kłopotu . Lepiej wypożyczyć. Jeżeli nie chcesz topić pieniędzy na kaucję w
    wypożyczalniach (ok 300-600 zł za jedną butlę), kup butle na złomie i daj na
    wymianę w wypożyczalni. Na złomie za butle zapłacisz około 200 -250 zł za
    dwie sztuki i dopłacisz w wypożyczalni do legalizacji, około 40 zł za szt.
    Ładunek gazu: tlen 20-30 zł, acetylen 150- 200 zł za butlę. Propan-butan
    4,5 - 7 zł za kg.
    Osobiście zawsze biorę butle z wypożyczalni wtedy kiedy potrzebuję.
    Zostawiam kaucję, przy zwrocie mi ją zwracają. Nigdy nie miałem z tym
    problemu, tym bardziej że w wypożyczalni mogę wypożyczyć butle 20 litrowe
    które mi odpowiadają ze względu na transport a w handlu są dostępne prawie
    wyłącznie 40 litrowe torpedy- trudne do transportowania nawet na
    kilkadziesiąt metrów- wielkie i ciężkie

    Gdybyć chciał iść na skróty:
    Propanem nie da się spawać. Tzn coś tam się da posmarkać ale nie będzie to
    spoina o sensownej jakości. Palniki propanowe mają konstrukcję która
    powoduje że płomień jest mało skupiony w porównaniu z acetylenowym i zawsze
    ma nadmiar tlenu. Nadmiar tlenu powoduje że materiał przechodząc z solidusa
    w likwidus będzie się pienił i spoina będzie porowata, z dużym
    prawdopodobieństwem o przypadkowym kształcie.
    Propanem da się dobrze lutować lutem twardym. Zarówno miedź jak i stal,
    jednakże przy stali znacznie lepiej robić wszystko acetylenem - on będzie
    miał ok 700-800 st C wyższą temperaturę płomienia niż propan +tlen
    Jakość spawania jest możliwa do wypracowania tylko i wyłącznie w praktyce.
    Tego się nie da nauczyć z książki, podejrzeć u kogoś itd. Trzeba zrobić ileś
    tam km spoiny żeby wiedzieć że się umie.

    Sprawdzaj co jakiś czas węże na szczelność zwłaszcza jeżeli nie używasz ich
    często a tylko raz na jakiś czas. Guma przez cały czas swego życia
    wulkanizuje i zmienia swe właściwości. Dla własnego bezpieczeństwa nie
    należy tego lekceażyć. Węże sprawdza się zanurzając je pod ciśnieniem w
    wodzie.
    Przed każym ruchem pomyśl 5 razy - będziesz trzymał w ręku 3000-3200 st C o
    ogromnej energii. Łatwo tym wyrządzić szkody lub zrobić sobie krzywdę.