  • 21. Data: 2011-01-05 12:25:13
    Temat: Re: Porównanie ekogroszku do gazu.
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@N...gazeta.pl>

    > rżną to na kawałki od rana do wieczora aż cała okolica huczy. Do kotła
    > zakładają i tak ruszta i tym palą na przemian z węglem.
    > Ale jak przyjdzie do rozmowy to oni przecież mają kocioł na ekogroszek ze
    > sprawnościa 70-80% każdy :)

    To najgłupsza rzecz jaką można zrobić ..

    Kupić piec na ekogroszek z podajnikiem za 6000-8000tys zł i palić nim na
    ruszcie awaryjnym ...

    Nowoczesne piece na ekogroszek mają sprawność około 80-88% ...

    Nowoczesne piece mają sterowniki PID , gdzie elektronika sama dobiera
    optymalane warunki pracy ...
    Wtedy jest mniej "zabawy" z ustawieniami bo elektronika sama się tym zajmuje.

    U mnie dużego wyboru nie ma. Albo ogrzewanie prądem albo węglem.
    Butla LPG ani butla z olejem nie wchodzi w rachubę ...

    Gaz ziemny nie jest wszędzie dostępny ...

    Nie wiem po co wogóle ta dyskusja. Palenie węglem jest problematyczne i ma
    swoje wady. Jedyną zaletą jest najniższy koszt wytworzenia 1GJ oraz możliwość
    stosowania różnego opału (ekogorszek , miał , w niektórych dodatkowo można
    łączyć z peletem lub owsem ..)

    Ja w moim przypadku nie widzę alternatywy ..

    Ja planuję kupować opał w lato , jak będzie suchy i najtańszy ...

  • 22. Data: 2011-01-05 12:35:06
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <k...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:ig1nv8$q09$1@inews.gazeta.pl...

    > Nowoczesne piece na ekogroszek mają sprawność około 80-88% ...

    Skoro tak to dlaczego w tych kotłowniach jest tak gorąco? Mój kocioł gazowy
    ma niższą sprawność a w kotłowni chłód.

    Marek

  • 23. Data: 2011-01-05 13:06:33
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@N...gazeta.pl>

    > Skoro tak to dlaczego w tych kotłowniach jest tak gorąco? Mój kocioł gazowy
    > ma niższą sprawność a w kotłowni chłód.

    Nie wiem ...

    Być może grzanie to wina silnika podajnika , silnika dmuchawy ...

    Czytałem też że instalatorzy pieców nie prawidłowo montują piece ...
    Niby każdy piec należy przy montażu uszczelnić (palenisko) , a że większość
    montażystów tego nie robi bo im sie nie chce albo nie chce im sie przyczytać
    instrukcji ...

    Nie wiem i nie wnikam. Piece poważnym producentów mają certyfikaty i są badane
    więc wątpie aby dane nie były prawdziwe ...

  • 24. Data: 2011-01-05 13:50:58
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2011-01-04 13:38, 4CX250 pisze:
> [...]
    >
    > Nowy Sącz
    > Cena 1t ekogroszku na składzie: 780zł
    > transport 40zł.
    > Kupując 5 ton zapłacimy 3940zł
    > 1t z dostawą kosztuje 788zł
    > Wartość opałowa ekogroszku średnio 27MJ/kg
    > Średnioroczna sprawność kotła na ekogroszek 80%
    > Wychodzi koszt za 3,65zł za 100MJ
    >
    > Gaz GZ50
    > Cena za 1m3 1,83zł bez opłat stałych
    > Ciepło spalania gazu 39MJ/m3
    > Średnioroczna sprawność kodła kondensacyjnego 95%
    > Wychodzi 4,94zł za 100MJ
    >
    > Gaz jest droższy od ekogroszku o 26% więcej.

    W sumie ciekawsze od tego co napisałeś są odpowiedzi. Twój tekst bardzo
    prosty podający konkretne informacje, porównanie. A odpowiedzi takie
    jakby nikt nic nie zrozumiał, włącznie z podawaniem przez kogoś grubości
    izolacji, albo, że węgiel brudzi :-)
    W uzupełnieniu do tego co napisałeś, to przeciętny domek piętrowy zużywa
    10-15 GJ na sezon (3-4 MWh/sezon) Podawanie zużycia w przeliczeniu na
    dobę jest nierzetelne.
    Łącząc Twoje obliczenia z moimi (przyjmując 13MWh/sezon):
    e-groszek: 475zł
    gaz: 642zł
    OSZCZĘDNOŚĆ 167zł rocznie

    Powyższe NIE UWZGLĘDNIA CWU! Ale to już inna bajka.

    ________MAT_______

  • 25. Data: 2011-01-05 13:53:14
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

> [...]

    W uzupełnieniu do tego co napisałeś, to przeciętny domek piętrowy zużywa
    10-15 GJ na sezon (3-4 MWh/sezon) Podawanie zużycia w przeliczeniu na
    Łącząc Twoje obliczenia z moimi (przyjmując 13GJ/sezon):

  • 26. Data: 2011-01-05 14:01:34
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Lagod napisał:

> [...]
    > dobę jest nierzetelne.
    > Łącząc Twoje obliczenia z moimi (przyjmując 13GJ/sezon):

    Czegoś nie zrozumiałem,albo zgubiłeś jakieś liczby na początku, bo na
    miesięczne zużycie to za dużo, a na roczne za mało. Możesz pokręcić
    jasność wypowiedzi ?

    pozdrawiam
    rafał

  • 27. Data: 2011-01-05 14:01:56
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <k...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:ig1qcp$2ho$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > badane
    > więc wątpie aby dane nie były prawdziwe ...

    Ale bajki wypisujecie :)
    Co ma wspólnego ciepło w kotłowni ze sprawnością kotła ?
    Czy energia jest uwalniana w kotłowni czy też poza nią nie wpływa na
    współczynnik sprawności.
    To, że przy kotle na ekogroszek jest cieplej w kotłowni jest chyba oczywise,
    że dzieje sie tak za sprawą większej powierzchni kotła, z któą ma kontakt
    powietrze w kotłowni. Poza tym w przypadku kotła gazowego, powietrze
    zasysane do kotła chłodzi obudowę kotła, dlatego też ilość oddawanego ciepła
    z kotła gazowego do otoczenia jest znikoma. Kolejnym czynnikiem wpływającym
    na ilość ciepła oddawanego przez kocioł do otoczenia to temperatura wody w
    kotle. W przypadku kotłów węglowych jest ona wyższa.

  • 28. Data: 2011-01-05 14:31:20
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Ale bajki wypisujecie :)
    > Co ma wspólnego ciepło w kotłowni ze sprawnością kotła ?
    > Czy energia jest uwalniana w kotłowni czy też poza nią nie wpływa na
    > współczynnik sprawności.

    A jak to nie??? Sprawność kotła na stanowisku pomiarowym uwzględnia się
    tylko w oparciu o to ile paliwa do niego wejdzie i ile ciepła w jednostce
    czasu otrzymasz na kroćcach przyłączeniowych. Stratami są więc ciepło
    ulatujące w komin i otoczenie. Jezeli teraz mamy dwa kotły o identycznej
    mocy, z czego jeden gazowy a drugi węglowy i oba mają niby taką sama
    sprawność, to jakim cudem kocioł gazowy nie nagrzewa pomieszczenia swoją
    obudową a jego komin z nierdzewki jest niemal chłodny, w porównaniu do neigo
    kocioł węglowy nagrzeje pomieszczenie do 24-25stC a cały komin rozgrzeje do
    wysokiej temperatury.

    > To, że przy kotle na ekogroszek jest cieplej w kotłowni jest chyba
    > oczywise,

    Dotknij sobie ręką obudowy blaszanej gazowego i obudowy węglowego to
    poczujesz różnicę.
    To samo dotyczy przewodu spalinowego.
    Przeczytaj sobie też jaka jest temperatura i masa spalin w gazowym i
    węglowym to mit o zasysanym powietrzu zniknie jak bańka mydlana:)))

    Marek

  • 29. Data: 2011-01-05 14:34:16
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Plumpi napisał:

    > Ale bajki wypisujecie :)

    Też przyglądam się tym wywodom i zastanawiam się, co to za pomysły z tą
    temperaturą kotłowni... W końcu kotłownia jest i tak w domu, zatem
    ciepło nie jest tracone na zewnątrz.

    A co grzeje...?

    Też zdążyłem nad tym już podumać :-)

    U mnie grzeje rura komina - żaroodporna, kilkadziesiąt cm. Spaliny mają
    sto kilkadziesiąt stC, zatem i rura dooobrze ciepła, choć nie
    przesadziście gorąca - da się na krótko dotknąć ręką, ale kropelka wody
    na niej ciut syczy.

    Grzeją drzwiczki od paleniska - nie od frontu, ale ich obramowanie -
    jest znacząco ciepłe.

    Grzeją wreszcie rurki - te z obiegu kotłowego, u mnie zrobione ze stali
    chyba 1,5 cala, pompy, zbiornik wyrównawczy, wymiennik płytowy i inne.
    Większość rurek jest zaizolowana, rozdzielacze w szafkach.

    Mógłbym bardziej wszystko poizolować, ale... po co...? :-) W kotłowni
    mam nie więcej niż jakieś 22 - 23 stC, a poza tym ta kotłownia jest u
    mnie buforem między garażem, a domem.

    Strat ciepła dopatrywałbym się w zarośniętym sadzą wymienniku ciepła w
    kotle i mam świadomość, że trzeba go regularnie czyścić.

    Chłód w kotłowni nie jest miernikiem sprawności kotła :-), może mieć
    znacznie, kiedy kotłownia jest w wyjątkowo nieizolowanej części domu,
    albo na innym wygwizdowie, jak jest w domu, to przecież to ciepło
    dogrzewa dom :-)

    pozdr
    roberciku-us

  • 30. Data: 2011-01-05 14:40:55
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:
> [...]
    > chłodny, w porównaniu do neigo kocioł węglowy nagrzeje pomieszczenie do
    > 24-25stC a cały komin rozgrzeje do wysokiej temperatury.

    No dobra... oba kotły mają taką samą moc, to w przypadku kotła węglowego
    - jeżeli jest racjonalnie ulokowany - ciepło wydzielane 'do otoczenia'
    jest odzyskiwane i przez to sprawność takiego kotła jest dzięki temu
    ciepłu wyższa :-). Jak postawisz te kotły w przeciągu, to rzecz jasna,
    że owo nagrzewanie się kotła możesz zaliczyć do strat.

    Inna sprawa, to to, że tak na prawdę ciepłe masz drzwiczki paleniska -
    obramowanie i trochę popielnika, a poza tym rurę kominową. Reszta
    obudowy jest zimna - w temperaturze otoczenia... niestety :-)

    pozdr
    robercik-us