  • 11. Data: 2010-06-08 13:43:33
    Temat: Re: Problem z licznikami na cyrkulacji c.w.u.
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Czarek wrote:
> [...]
    > drugie tyle będę musiał dopłacić za wodę, której nie zużyłem. A biorąc
    > pod uwagę, że u części odbiorców ma zapewne miejsce odwrotna sytuacja
    > (licznik na wejściu zaniża, a na wyjściu zawyża) sytuacja staje się
    > kuriozalna - ja zużywam 15 m3 wody na miesiąc, a płacę za 25 m3, a
    > sąsiad, zużywający również 15 m3 na miesiąc może płacić za 5 m3
    > wody...
    > Próbowałem zmniejszyć temperaturę na zaworze (głowicy?) cyrkulacji,
    > ale efekt jest taki, że o ile przepływ faktycznie się zmniejszył, o
    > tyle licznik na wejściu nadal wykazuje zużycie, a licznik na wyjściu

    a możesz odrysować schemat układu pomiarowego ze szafki?

    drugie pytanie gdzie jest u ciebie spięta cyrkulacja? za licnzikiem CW czy
    gdzieś w mieszkaniu?

    trzecie pytanie ciea woda do mieszkanai idzie przez mieszacz? taki zawór z
    trzema końcówkami wpiety miedzy cw i zw?

  • 12. Data: 2010-06-08 15:43:29
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Maż też szansę, że ciepła woda wpływa pod... wylewkę podłogową.
    Choć 10 m3 to dużo i byś zauważył ;-))

    -----

  • 13. Data: 2010-06-08 15:56:28
    Od: Czarek <...@...pl>

    WS wrote:
    > Jak to "nic"? Mam rozumiec, ze odkrecone masz zawory cieplej i zimnej
    > wody - cyrkulacja dziala - wodomierze wskazuja zuzycie, a po
    > zakreceniu tylko zaworu zimnej cyrkulacja sie wylacza?

    Zimną wodę wyłączmy z tego równania. Nie ma jeszcze żadnych odbiorników,
    więc zimna z ciepłą nie ma prawa się nigdzie mieszać. :)

    > BTW jesli ta roznica to 0.3m3 przy przeplywie rzedu 2.5m3, to daje
    > jakies 12% roznicy...
    > za http://huby.seo.pl/09_woda/95_liczniki_kradzieze.htm blad
    > wodomierza moze byc nawet rzedu 10%, wiec pewnie nic nie poradzisz
    > (zainstalowac lepszej klasy?)

    Tyle że błąd rzędu 10% na wodomierzu daje mi w efekcie stratę równą
    faktycznemu zużyciu w praktyce... czyli w praktyce błąd jest rzędu 100%.

    > albo zmienic instalacje jesli sie da, zeby byl tylko jeden wodomierz
    > zuzytej cieplej wody, ale wtedy poza cyrkulacja bedzie cale mieszkanie
    > (odplyw cyrkulacji przed wodomierzem) - zalezy jak daleko od niego do
    > kranow...

    W tym problem że w drugiej łazience daleko...

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 14. Data: 2010-06-08 15:58:14
    Od: Czarek <...@...pl>

    ąćęłńóśźż wrote:
    > Maż też szansę, że ciepła woda wpływa pod... wylewkę podłogową.
    > Choć 10 m3 to dużo i byś zauważył ;-))

    Problem w tym, że instalacja została uruchomiona wczoraj. Estymowałem
    różnicę we wskazaniach z około 10 godzin na okres miesiąca... a może
    faktycznie te 200 litrów które zeszło, wlewa się gdzieś do garażu
    podziemnego. ;)

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 15. Data: 2010-06-08 16:36:37
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    U sąsiadów wyszedł od podłogi grzyb na ścianach.

    Po rozkuciu:
    Woda pod styropianem.

    I nikt się nie przyznaje, kto sp.....ł robotę.

    -----

  • 16. Data: 2010-06-08 16:38:54
    Od: Czarek <...@...pl>

    Marek Dyjor wrote:
    > a możesz odrysować schemat układu pomiarowego ze szafki?

    Spróbuję opisać to, co widzę, bo oczywiście developer nie chce
    udostępnić żadnych planów instalacji.

    W pion c.w. wpięta jest instalacja na moje mieszkanie. Na wejściu jest
    zawór, dalej licznik i dalej rozprowadzenie wody po mieszkaniu. Tak to
    wygląda u mnie:

    pion pion
    cyrk. c.w.
    | |
    | |
    zawór zawór
    | |
    | |
    zawór |
    termosta- |
    tyczny |
    | |
    | |
    licznik 2 licznik 1
    | |
    | |
    | łazienka ------ gałązki
    | i kuchnia ----- do każdego odbiornika osobna
    | |
    | |
    | |
    | |
    | druga --------- gałązki
    | łazienka ------ do każdego odbiornika osobna
    | |
    +-----------------------+

    Zawór termostatyczny jest to http://tiny-url.pl/adht , w wersji
    nieskróconej:
    http://www.danfoss.com/Poland/Products/Categories/De
    tail/HE/Zawory-rownowazace-i-regulacyjne/Zawory-do-c
    iepej-wody-uzytkowej/MTCV-wersja-podstawowa/003Z0515
    /35d269d4-a9e8-40fc-8349-577be19abd82/9e46134a-942f-
    411c-afa1-2aeb415c0918.html

    Zarówno liczniki jak i zawór termostatyczny wpięte są szeregowo i, jak
    rozumiem, założenie układu jest takie, że zużycie wody wyliczane jest
    jako różnica wskazania licznik 1 - licznik 2.

    > drugie pytanie gdzie jest u ciebie spięta cyrkulacja? za licnzikiem CW
    > czy gdzieś w mieszkaniu?

    Z tego co się dowiedziałem od hydraulika który wykonywał tą instalację,
    jest cyrkulacja na poszczególnych pionach, oraz dodatkowo, w przypadku
    kilku mieszkań, cyrkulacja jest też "na mieszkanie". Z tego co mówił,
    pierwszy raz spotkał się z takim rozwiązaniem (mimo że w zawodzie
    pracuje już więcej niż naście lat.). Myślę, że mocno schematycznie
    instalację na blok można narysować tak:

    woda miejska

    piec gazowy ------------pompa cyrkulacji-------------------------+
    (wspólny na blok) |
    | |
    | |
    | |
    +-- licznik a1 -- mieszkanie c1 -- licznik b1 -- zw.termostat --+
    | |
    +-- licznik a2 -- mieszkanie c2 -- licznik b2 -- zw.termostat --+
    | |
    | ..... |
    | |
    +-- licznik an -- mieszkanie cn -- licznik bn -- zw.termostat --+
    | |
    | |
    |-- licznik -- mieszkanie bc1 |
    | |
    |-- licznik -- mieszkanie bc2 |
    | |
    | ..... |
    | |
    |-- licznik -- mieszkanie bcn |
    | |
    ------------+
    pion pion
    c.w. cyrkulacji

    gdzie c1, c2, ..., cn to mieszkania z własną cyrkulacją, a bc1, bc2,
    ..., bcn to mieszkania bez własnej cyrkulacji. Oczywiście ten schemat
    przedstawia instalację w uproszczeniu, bez żadnych zaworów, czy
    elementów które mogę występować, a o których po prostu nie wiem.

    > trzecie pytanie ciea woda do mieszkanai idzie przez mieszacz? taki zawór
    > z trzema końcówkami wpiety miedzy cw i zw?

    Nie, na pewno w instalacji za licznikami, ani w pionach (w części idącej
    przez moje mieszkanie) nie ma mieszacza. Instalacja zimnej wody,
    przynajmniej w części znajdującej się w moim mieszkaniu, jest niezależna
    (niepodłączona) od instalacji wody ciepłej.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 17. Data: 2010-06-08 17:27:18
    Od: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>

    Nie ma "oczywiście".
    Psim obowiązkiem dewelopera jest przekazać dokumentację powykonawczą zarządcy
    obiektu.
    Idź do administracji.

    -----

  • 18. Data: 2010-06-08 17:47:02
    Od: Czarek Daniluk <c...@n...com>

    W dniu 2010-06-08 13:46, Czarek pisze:

    > Odpada - blok świeżo wybudowany, od developera. Wszędzie jeszcze siedzą
    > zaślepki, żaden odbiornik nie jest podłączony.
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Czarek

    Baterię termostatyczną masz ??
    U kolegi właśnie przez termostat wychodziło horendalne zużycie wody,
    kazali mu płacić, oparło się aż o sąd ;)

    Pozdrawiam !!

    ps:
    u niego też nowiuśki blok.

  • 19. Data: 2010-06-08 18:06:47
    Od: Czarek <...@...pl>

    ąćęłńóśźż wrote:
    > Nie ma "oczywiście".
    > Psim obowiązkiem dewelopera jest przekazać dokumentację powykonawczą zarządcy
    obiektu.
    > Idź do administracji.

    Daj spokój, nie ma żadnej administracji. Budynek jeszcze formalnie nie
    jest oddany do użytkowania, nie ma wspólnoty, więc i nie ma
    "administracji", także trochę za wcześnie na oddawanie dokumentacji
    powykonawczej. Można było odebrać klucze do mieszkań w celu ich
    wykończenia, bez prawa do zamieszkania. Więc nie chodzi w moim pytaniu o
    to, komu zrobić awanturę, tylko chciałbym się dowiedzieć czy zastosowany
    sposób opomiarowania jest prawidłowy i stosowany, żeby móc konkretnie
    rozmawiać z developerem, a nie bić pianę.

    Pozdrawiam

    Czarek

  • 20. Data: 2010-06-08 19:13:30
    Od: Czarek <...@...pl>

    Czarek Daniluk wrote:
    > Baterię termostatyczną masz ??
    > U kolegi właśnie przez termostat wychodziło horendalne zużycie wody,
    > kazali mu płacić, oparło się aż o sąd ;)

    Mam - w kartonie. ;) Piszę przecież, że nic jeszcze nie jest podłączone
    - wszystkie oczka są zaślepione. Ale warto wiedzieć, że na baterie
    termostatyczne trzeba uważać.

    Pozdrawiam

    Czarek