  • 11. Data: 2009-10-29 09:07:57
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Nie bedzie, bo sterownik solara porownuje temp. zasobnika na gorze i na
    > dole z temp. kolektora. Jezeli w kolektorze jest wyzsza o nastawiona
    > wartosc to wlacza pompe do momentu osiagniecia max. nastawionej temp. wody
    > w zasobniku.

    czyli może być tak, że solar będzie wyłączony całą zimę :-)

  • 12. Data: 2009-10-29 09:50:16
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

    >W pytaniu może chodzić o to czy wyższa temperatura w zbiorniku nie
    >wywoła samoczynnego krążenia glikolu w układzie, powodując
    >wychładzanie wszystkiego - np nocą z przymrozkami.

    Mowisz o cyrkulacji grawitacyjnej?
    Nie wiem, nie sadze. Na rotametrze nic nie widac, a przeplyw moze byc tak
    dobrany, ze rotametr moze pelnic funkcje zaworu zwrotnego. Podlaczenie
    odpowiedniej rurku do wezownicy na dole czy gorze moze temu zjawisku
    przeciwdzialac. Tzn. pompa wzgledem wezownicy pracuje na ssaniu podnoszac
    plywak rotametru i w te strone przeplyw jest mozliwy. W druga strone byc
    moze przeplyw nie jest mozliwy bo plywak go zamyka, a dla grawitacji bylby
    bardziej pozadany, bo gorne podlaczenie wezownicy jest cieplejsze.

    Pozdro.. TK

  • 13. Data: 2009-10-29 09:51:39
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > czyli może być tak, że solar będzie wyłączony całą zimę :-)

    Owszem moze byc, ale zima slonca tez troche jest, wiec takich obaw raczej
    nie ma.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2009-10-29 13:47:03
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Maniek4 pisze:

    > Ok. 4m^2

    Wychodzi mi, że przy 8 godzinach grzania 300 l wody o 9 stopni Twój
    kolektor miał średnią moc 393 W, co daje ~100 W/m2. Od tego trzeba
    odjąć moc pobieraną przez pompę. To się mniej więcej zgadza, kolektor
    w domku jednorodzinnym to bardzo skomplikowany sposób na zaoszczędzenie
    jednej złotówki dziennie ;-)

    T.

  • 15. Data: 2009-10-29 16:30:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Finke" <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odjąć moc pobieraną przez pompę. To się mniej więcej zgadza, kolektor
    > w domku jednorodzinnym to bardzo skomplikowany sposób na zaoszczędzenie

    Nigdy tego nie liczylem w ten sposob. Teraz mamy koniec pazdziernika i nie
    spodziewam sie wiele. Nagrzac wode z 8C to chyb nie to samo co z 17C i dla
    kotla jest lzej. Latem moc zapewne wzrosnie i gazu praktycznie nie
    powinienem wypalac.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2009-10-29 20:15:40
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > Zobaczymy co bedzie dalej. Czy taka instalacja sie oplaca, czy nie.

    Nie znam się na solarach więc pytam: co jest latem jak bez trudu wodę mozna
    nagrzac do 90 stopni, co jest potem jak słońce wciąż grzeje a my wody nie
    potrzebujemy (bo wyjechalismy)?

    --
    Mariusz

  • 17. Data: 2009-10-29 21:02:10
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 29 Paź, 17:30, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > spodziewam sie wiele. Nagrzac wode z 8C to chyb nie to samo co z 17C i dla
    > kotla jest lzej. Latem moc zapewne wzrosnie i gazu praktycznie nie

    No, Tomek dobrze wyliczyl. Podgrzanie 1 litra wody o 1st C to
    zakumulowanie ok. 1,16W energii. 9 stopni roznicy * 300 litrow wody *
    1,16W = 3,132kW = przy sredniej cenie pradu 0,4 pln / kWh = 1,25 pln
    minus to co pompa zezarla ale to grosze (25W * nawet jakby chodzila
    polowe czasu = 100W czyli zyskales prawie rowne 3kW) 1,2 pln. Jeszcze
    jutro i mozesz za oszczednosci kupic sobie browara :)))

    Ale juz w dobry sloneczny dzien niech srednia wydajnosc jest chocby te
    500W / m2 * 4 = 2kW, to przez ~10h zgromadzisz 20kWh, czyli w
    zbiorniku 300l woda podgrzeje sie od 8stC do 65st C (20000 / 1,16 /
    300) - tak akurat zeby zapewnic na cala dobe ciepla wode i miec 20*0,4
    = 8 pln w kieszeni / dzien w porownaniu do grzania wody grzalka.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2009-10-29 21:07:56
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    >polowe czasu = 100W czyli zyskales prawie rowne 3kW) 1,2 pln. Jeszcze
    >jutro i mozesz za oszczednosci kupic sobie browara :)))

    Trzeba jeszcze policzyć odsetki od zainwestowanego kapitału, czyli koszty
    alternatywne i odjąć od tych oszczędności plus amortyzację instalacji.
    Maniek, podaj ile wydałeś na tą instalację.

  • 19. Data: 2009-10-29 21:25:38
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    wiadomości news:hcd07h$brp$1@newsread2.aster.pl...

    > Trzeba jeszcze policzyć odsetki od zainwestowanego kapitału, czyli koszty
    > alternatywne i odjąć od tych oszczędności plus amortyzację instalacji.
    > Maniek, podaj ile wydałeś na tą instalację.

    Te obliczenia sa bez sensu, szanse, ze tu i teraz sie oplaca nie sa duze,
    ale... gaz bedzie raczej stale drozec.

  • 20. Data: 2009-10-29 21:28:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 29 Paź, 21:15, "Mariusz" <m...@n...net> wrote:

    > Nie znam się na solarach więc pytam: co jest latem jak bez trudu wodę mozna
    > nagrzac do 90 stopni, co jest potem jak słońce wciąż grzeje a my wody nie
    > potrzebujemy (bo wyjechalismy)?

    Kaplica ;) Instalacja solarna powinna byc w ukladzie otwartym wiec ew.
    sie zagotuje i nadmiar wyleci naczyniem wzbiorczym.. W samej
    instalacji krazy glikol ktory wrze dopiero przy ~200st C wiec chyba
    najpierw wygotuje sie cala woda ze zbiornika a potem raz dwa glikol..
    Ale nie wiem dokladnie jak to jest rozwiazane :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.