    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: "Zarowki" LED z Ikea - wyniki testu - moje 3 grosze
    Date: Tue, 19 May 2015 10:45:58 +0200

    parę miesięcy temu, pytałem na grupie czy można by całe mieszkanie
    oświetlić ledami, taśmami led. Zdania były podzielone, ale ja i tak
    zaryzykowałem i oświetliłem. Jasno i tanio. W 20 metrowym pokoju, mam
    2x20W diód. na samodzielnie zrobionym stelażu przypominającym znak
    mercedesa o promieniu 1.5m. Czyli mam światło mocno, ale to bardzo mocno
    rozproszone. To rozproszenie zabija cienie, powoduje że światło jest
    przyjemniejsze. Teraz obrazowo o jasności. jest 10:34, za oknem słońce
    wali na maksa. okno zajmuje 55% ściany, niemam firanek i zasłon, więc w
    pokoju jest normalnie jasno, podobnie jak co ranek w Waszych
    mieszkaniach. włączenie światła, 20 wat, powoduje znaczne, widoczne
    rozjaśnienie pomieszczenia, kolejnie 20wat kolejny skok w jasnośći.
    Dlaczego aż tak? ODpowiedź jest prosta. to są diody 2835, czyli takie
    które dają najwięcej światła z jednego wata. 5m kosztowało mnie ponad
    80zł. Potem to samo kupiłem na ebayu, ale raz że daje dużo mniej
    światła, dwa, że te ebayowe świecą lekko na fioletowo.
    Teraz o "żarówkach". W tych które ja mam, a znowu wybierałem 28xx albo
    56xx 57xx, problemem nie jest niezdolność do emisji światła, problemem
    jest brak mocy. tam nie bardzo gdzie jest wepchnąć tani zasilacz. tak
    więc same diody zasilone z normalnego zasilacza 12V świecą lepiej,
    jaśniej niż w "żarówkach". W moich 4Watowych zasialczem jest rezystor i
    kondensator - czyli to co dekadę temu robiło się aby 1diodę zasilić z
    220V! Czy zaglądaliście do środka "żarówkek" ledowych większej mocy?
    Ciekawi mnie co tam jest
    ToMasz
    PS
    najstarsze diodowe "żarówki" jakie pamiętam świecą na wystawie w
    zaprzyjaźnionym sklepie. JAkieś 10 lat. żadna się nie spaliła, ale
    świecą bardzo marnie. nie wiem czy ściemniały z wiekiem, ale na
    dzisiejsze standardy dają bardzo mało światła.