  • 221. Data: 2021-02-20 16:23:59
    Temat: Re: budowanie domu - koncepcja
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    W dniu 18.02.2021 o 23:21, Myjk pisze:
    > Mon, 15 Feb 2021 18:04:09 +0100, FEniks

    > Trochę odwrotnie, ale wychodzi na jedno. To jest własnie prosument, czyli
    > połączenie ze słów PRO-ducent i kon-SUMENT -- gwarantuje Ci że jak nie
    > zużywasz na bieżąco energii którą produkujesz, to możesz ją oddać do sieci,
    > i w ciągu roku od wyprodukowania ją wykorzystać ponownie korzystając z
    > sieci, ale potrąconą o "koszty przesyłu" -- czyli minus 20%. Literalnie,
    > oddajesz 10kWh odbierasz "tylko" 8. Napisałem "tylko", bo to mimo wszystko
    > korzystny układ (dla wszystkich).

    Hm, zawsze trochę inaczej rozumiałam pojęcie prosument - część produkuję
    na własny użytek, a część odsprzedaję. A w praktyce wychodzi na to, że
    produkuję tylko dla siebie, z tą tylko różnicą, że chwilowy nadmiar
    oddaję ze stratą.

    --
    Ewa

  • 222. Data: 2021-02-20 19:27:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 20 Feb 2021 16:23:59 +0100, FEniks

    > Hm, zawsze trochę inaczej rozumiałam pojęcie prosument - część produkuję
    > na własny użytek, a część odsprzedaję.

    Możesz teoretycznie, ale to się nie opłaca przy instalacji domowej.

    > A w praktyce wychodzi na to, że
    > produkuję tylko dla siebie, z tą tylko różnicą, że chwilowy nadmiar
    > oddaję ze stratą.

    Nie oddajesz ze stratą, tylko odbierasz ze "stratą". Z tym, że, ponownie,
    to wcale nie jest strata -- gdyby było trzeba sobie zapewnić magazyn
    energii byłoby to nieporównywalnie bardziej "stratne", ba, wręcz niemożliwe
    do osiągnięcia aby być offline.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 223. Data: 2021-02-20 19:29:33
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    20 Feb 2021 10:59:44 GMT, Budzik

    > A dlaczego liczysz 6-7tys?

    Ponieważ manipuluje aby udowodnić swoją tezę.

    > Dostałem własnie oferte na około 4tys/kW
    > przy czym widze ze czym wieksza instalacja to ten koszt spada.
    > I nie mowie tu o instalacji samemu tylko przez firme od A-Z przy czym
    > mam płaski dach wiec musza być zalozone stojaki, intuicyjnie na
    > spadzistym dachu powinno być ciut taniej.

    Na spadzistym dachu trudniejsza praca. Na płaskim konstrukcja kosztuje
    więcej, ale robota łatwiejsza. Generalnie wychodzi na jedno cenowo.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 224. Data: 2021-02-20 20:13:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-20 o 19:29, Myjk pisze:
    > 20 Feb 2021 10:59:44 GMT, Budzik

    > Ponieważ manipuluje aby udowodnić swoją tezę.

    Nie porównuj mnie do siebie. Póki co nie napisałeś żadnego wiarygodnego
    zdania, które mogłoby być argumentem, a ponieważ g.... wiesz i g....
    masz do powiedzenia to stosujesz metodę "ad personam".

    Tak się składa, że mój bratanek obecnie wykańcza nowy dom, a ja mu
    pomagam ogarniając wszystkie instalacje. Napalił się na PV, bo będzie
    miał PC. Dostał 3 oferty na instalację PV 10kWp. Najtańsza z nich
    wyceniona była na 72 tys. zł.

    Faktycznie, nie powinienem liczyć 6-7 tys. zł za kWp tylko 7-8 tys.

  • 225. Data: 2021-02-20 20:37:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-20 o 11:59, Budzik pisze:
    > A dlaczego liczysz 6-7tys? Dostałem własnie oferte na około 4tys/kW
    > przy czym widze ze czym wieksza instalacja to ten koszt spada.

    To niby ile mam liczyć skoro firmy tyle wołają?

    Dostałeś ofertę indywidualną, dostosowaną do Twoich warunków, czy też
    ogólną?

    Bo jak przyjedzie ktoś na indywidualną to możesz być lekko zdziwiony, że
    akurat w Twoim przypadku instalacja musi być droższa, bo masz za małą
    powierzchnię połaci dachowej w jednej płaszczyźnie i trzeba zastosować
    inny inwerter o większej liczbie MPP i obsługiwanych stringów.

    > I nie mowie tu o instalacji samemu tylko przez firme od A-Z przy czym
    > mam płaski dach wiec musza być zalozone stojaki, intuicyjnie na
    > spadzistym dachu powinno być ciut taniej.

    Ja też piszę o instalacji przez firmę.

    Mam bratanka, który się buduje, a ja mu pomagam i ogarniam wszystkie
    instalacje, włącznie z pompą ciepła. Napalił się na PV.

    Jakieś 3-4 tygodnie temu dostał 3 oferty na instalację 10kWp. Najtańsza
    z nich 72 tys. zł., a najdroższa prawie 80 tys. zł. Czyli koszty 7,2 - 8
    tys. zł za kWp.

    Oczywiście są speudo-firmy typu "krzak i spółka", które zrobią taniej.
    Problem jest w tym, że chłopak wziął spory kredyt na budowę tego domu,
    wobec czego musi płacić ubezpieczenia, dlatego nie może sobie pozwolić
    na wykonawców, którzy zrobią "bez papieru" czy bez uprawnień, a
    wszystkie elementy instalacji muszą mieć certyfikaty.

  • 226. Data: 2021-02-20 20:49:16
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Budzik b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj ...

> [...]
    > przy czym mam płaski dach wiec musza być zalozone stojaki,
    > intuicyjnie na spadzistym dachu powinno być ciut taniej.

    I jeszcze jedna sprawa - nie uwzgledniłes inflacji...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Siłą kobiet są słabostki mężczyzn" - Voltaire

  • 227. Data: 2021-02-20 22:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > To niby ile mam liczyć skoro firmy tyle wołają?

    IMO poszukac firmy która zrobi za około 4kPLN.
    I zgadzam sie ze za 7-8 inwestycja jest watpliwa.
    Intuicyjnie powiedziałbym ze powinna sie spłacic w jakies 6-7 lat.

    > Dostałeś ofertę indywidualną, dostosowaną do Twoich warunków, czy
    > też ogólną?

    Na razie tylko na podstawie zdjec ale wielkiej filozofii nie ma.

> [...]
    > droższa, bo masz za małą powierzchnię połaci dachowej w jednej
    > płaszczyźnie i trzeba zastosować inny inwerter o większej liczbie

    Dach jest akurat duzy i nie bedzie problemu.
    Ale moze byc tak jak piszesz.
    Tylko czy ten inny inwerter podrozy inwestycje x2?

> [...]
    > nie może sobie pozwolić na wykonawców, którzy zrobią "bez papieru"
    > czy bez uprawnień, a wszystkie elementy instalacji muszą mieć

    Z tego co pamietam Myjku pokazywał ostatnio kosztorys zakupu czesci z
    którego wychodziło jakies 2300 za kw.
    Dawał mi nawet namiar na konkretna hurtownie bo zastanawiałem sie czy w
    ramach samodokształcania nie zakładac u rodziców.
    Czyli 10kW to 23kPLN. Czyli firma kosztów robocizmy liczy sobie 50
    tysiecy+? Niezle...

    Chyba trzeba zmienic robote :)))

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Henry Louis Mencken

  • 228. Data: 2021-02-21 08:39:55
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 20.02.2021 o 16:23, FEniks pisze:

> [...]
    > na własny użytek, a część odsprzedaję. A w praktyce wychodzi na to, że
    > produkuję tylko dla siebie, z tą tylko różnicą, że chwilowy nadmiar

    Te 20% opłaty dla energetyki to i tak jest niezwykle mało.

    Energetyka musi często dostosowywać pod Ciebie swoją instalację, bo
    Twoja produkcja prądu polega na podniesieniu napięcia powyżej
    oficjalnych 230V. Gdy napięcie w okolicy przekracza 253V - Twoje panele
    się wyłączają, ale wtedy możesz pisać wnioski o unowocześnienie stacji
    transformatorowej. I to są poważne koszty dla energetyki.

    --
    MN

  • 229. Data: 2021-02-21 10:29:13
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-20 o 22:59, Budzik pisze
    > IMO poszukac firmy która zrobi za około 4kPLN.
    > I zgadzam sie ze za 7-8 inwestycja jest watpliwa.
    > Intuicyjnie powiedziałbym ze powinna sie spłacic w jakies 6-7 lat.

    Zauważ tylko, że ja do swoich obliczeń przyjąłem kwotę 60 tys. zł za
    10kWp. Jest to kwota za montaż sprzętu, na którym nie ma oszczędzania za
    wszelką cenę.

    Intuicję odsuń na bok, bo najgorsze jest w tym przypadku działanie
    impulsywne i emocjonalne. Zauważ, że jeżeli wyliczyłem czas zwrotu
    inwestycji na 22-25 lat przy koszcie 6 tys. zł za kWp to nie ma szansy,
    że oferta tańsza o 1/3 zwróci się 3 razy szybciej. Zwróci się także o
    1/3 szybciej czyli w okresie 15-17 lat, a nie 6-7

    Niestety tańsze oferty te w granicach 4tys. za kWp to zazwyczaj
    oszczędzanie na jakości podzespołów lub też oferty z lepszymi
    podzespołami, ale do samodzielnego montażu.

    > Dach jest akurat duzy i nie bedzie problemu.
    > Ale moze byc tak jak piszesz.
    > Tylko czy ten inny inwerter podrozy inwestycje x2?

    To nie jest tylko i wyłącznie kwestia inwertera, bo i większa ilość
    przewodów, czasami dodatkowe mocowania, ramy czy przepusty dachowe dla
    przewodów (bo przecież nikt o zdrowych zmysłach nie będzie rozpinał na
    dachu przewodów, które może pozrywać zalegający śnieg), bardziej
    skomplikowana robota, dłuższy czas wykonania.

    Niestety często firmy mają przygotowane oferty na montaż podstawowego
    zestawu na jednej płaszczyźnie, a za to co muszą dołożyć, doliczają
    dodatkowo.

    Jak nie chcesz być zdziwiony to zaproś na oględziny i żądaj oferty
    finalnej. Zapytaj też o markę podzespołów (paneli, inwertera, przewodów,
    złączek oraz zabezpieczeń).

> [...]
    > ramach samodokształcania nie zakładac u rodziców.
    > Czyli 10kW to 23kPLN. Czyli firma kosztów robocizmy liczy sobie 50

    Tyle, że Myjku jest teoretykiem-fantastą. Podnieca się ofertą
    najtańszego sprzętu na rynku i do tego zestawu do samodzielnego montażu,
    obejmującego tylko i wyłącznie panele i inwerter, a do tego uważa, że
    firma, która zarabia to zdziercy i złodzieje.

    Jeszcze co najmniej dychę będzie musiał dołożyć do okablowania, mocowań,
    zabezpieczeń.

    Poza tym samodzielny montaż. O ile montaż na płaskim dachu to
    przysłowiowy pikuś o tyle montaż na dachu skośnym to już nie w kij
    dmuchał. Bywa, że nie da się ustawić rusztowań, aby praca była
    bezpieczna i cała robota z użyciem zwyżki oraz zabezpieczeń. Samo
    wtarganie paneli na dach to trochę zabawy. Choć panele nie są aż tak
    ciężkie 20-30kg, ale są pieruńsko niewygodne do wtargania na dach, a
    przy tym bardzo łatwo je uszkodzić przy takiej operacji. Ponadto trzeba
    też wykonać uziemienie i pomiary.

    > Chyba trzeba zmienic robote :)))

    Na co czekasz? Powodzenia!

    Myślisz, że ktoś Ci zapłaci 50 tys. za robotę jak będziesz montował
    szajs? Realne zarobki przy dobrych komponentach to ok. 10-20 tys. przy
    instalacjach 8-10kWp. Dużo to czy mało?

    Wiesz jak wygląda taka firma? Potrzebni są pracownicy, którym trzeba
    płacić pensję i ubezpieczenia, bo jak ktoś spadnie to prokurator zapuka
    do Twoich drzwi, a sędzia zasądzi wysokie odszkodowanie. Potrzebne są:
    szkolenia, uprawnienia, transport, rusztowania, czasami zwyżka, winda do
    transportu paneli na dach, zabezpieczenia, narzędzia, odzież robocza i
    odpowiednie obuwie antypoślizgowe dla każdego z pracowników oraz to co
    najważniejsze ubezpieczenie OC, którego roczny koszt to ok. 10-15 tys.
    zł. Chyba, że wolisz ryzykować, że jak komuś spalisz dom czy choćby
    tylko uszkodzisz dach i z tego powodu zalejesz dom to zostaniesz
    bankrutem. Weź też pod uwagę, że jest to robota sezonowa, bo nikt nie
    będzie pracował na dachu kiedy jest mokro i ślisko. Czyli musisz w
    sezonie zarobić na utrzymanie firmy przez cały rok.

  • 230. Data: 2021-02-21 10:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Uzytkownik a...@s...pl ...

    > Mam bratanka, który się buduje, a ja mu pomagam i ogarniam wszystkie
    > instalacje, włącznie z pompą ciepła. Napalił się na PV.

    z cieakwosci - jaki jest sens PC przy takich cenach w miejscu gdzie
    masz dostepny gaz?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Potrafię godzinami