  • Data: 2017-08-13 13:52:58
    Temat: Re: burza była i prądu ni ma
    Od: Tornad <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu niedziela, 13 sierpnia 2017 13:20:35 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    podróżach morskich. Najwieksza zmora majtkow byly huragany, tajfuny, cyklony i co tam
    jeszcze. One tez powstają chętniej gdy nad nimi wieje jet stream. I ci majtkowie
    przewidywali sztorm po migotaniu gwiazd.

    > a ja sie nie kłócę ze jet zmienia parametry refrakcji i moze sie daje nawet
    zaobserwowac. Ale bez jeta gwiazdy też będą migac.

    Refrakcja to jest raczej odchylenie promienia dochodzącego do obserwatora.
    Ugiecie zachodzi na zmieniejacej się gestopsci powietrza, spowodowanego
    grawitacja i temperatura. Atmosfera staje się takim asymetrycznym soczewko
    pryzmatem. I ciało niebieski wtedy nie miga czyli nie zmienia swej jasności
    tylko widaac go przez teleskop jako nieco nieco przesunięte. Slonce przed
    zachodem widoczne jest jako elipsa a nie ideanle kolo. Tak działa refrakcja.
    Wiatr strumieniowy powoduje ewidentne i widoczne golym okiem migotanie gwiazd.
    Zaobserwuj to zjawisko i wtedy na peweno zmienisz zdanie chociaż zjawiska te
    sa podobne i często utożsamiane.
    Aktualne polozenie jet streamu można znaleźć wstukajac jet stream map menu.
    Najlepsza jest strona umozliwiajaca tworzenie petli animacyjnych. Wtedy widać
    jak on się przemieszcza i jakie esy floresy po drodze tworzy. Dla mnie był
    materialem porownawczym obserwacji tego migotania gwiad.

    Tyle, ze rzadko się to udaje. Np wczoraj liczyłem na obejrzenie kilku
    spadających gwiazd a tu przyszla dość wypasiona burza z piorunami. Dobrze ze
    kompa i TV wylaczylem bo raz pieprzenelo tak blisko, ze w kontaktach trzaslo.
    Tak ze nic się nie stało. A z 10 lat temu w tej samej okolicy jak jakiś
    zablakany dodatni piorun strzalil w linie elektryczna to wszystkie zatyczki
    gniazdek instalacji domowej eksplodowaly. Trzeba je było po chałupie zbierac.

    Pzdr
    Tornad