  • 381. Data: 2012-05-18 16:07:19
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: Plumpi <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-18 13:26, Piotr Wyderski pisze:

    > W życiu nie uziemiłem plastykowej rury i tego nie zrobię.
    > Rozum by mi na to nie pozwolił. Coraz ciekawsze rzeczy wypisujesz. :-)

    > To raczej twoja kompania, stąd moje pytanie: robiłeś
    > zgodnie z zaleceniem, czy wbrew niemu? To znakomite pytanie,
    > bo przy twoim podejściu do norm jakbyś się nie obrócił, to
    > dupa z tyłu. :-)
    >
    > Zanim się następnym razem powołasz na dr. Musiała, to dwa
    > razy sprawdź, czy sobie nie strzelasz w stopę.

    Niby dlaczego mam sobie strzelać w stopę?
    Masz jakieś wypaczone wyobrażenie o mnie.
    Jeżeli chcesz wiedzieć to Ci odpowiem:
    Dr Musiał jest dla mnie autorytetem, choć nie zawsze się zgadzam
    bezgranicznie z jego poglądami. Osobiście sprawdzałem oporność wody w
    rurach plastikowych i dlatego uważam, że w tym przypadku ma całkowitą rację.
    Dlatego też połączeniami wyrównawczymi nie obejmowałem bezgranicznie
    armatury hydraulicznej, zamontowanej w instalacji z tworzyw sztucznych.
    Połączenia wyrównawcze wykonywałem tylko wtedy, kiedy oporność pomiędzy
    tą armaturą, a innymi częściami przewodzącymi obcymi bądź ziemią nie
    spełniała wymagań dla ochrony poprzez izolację stanowiska.
    Robiłem to zgodnie z obowiązującym wtedy prawem.
    Zapewne zdziwi Cię to jak to jest możliwe, że norma nakazuje, a zgodnie
    z prawem można olać to co nakazuje norma? :)

  • 382. Data: 2012-05-18 16:20:41
    Od: Plumpi <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-18 13:48, Piotr Wyderski pisze:

    > 16. Czy według norm obowiązujących w naszym dziwnym kraju wolno
    > zainstalować bezpośrednio nad wanną sufitową lampę wiszącą na
    > przysłowiowych "gołych drutach" na wysokości 225 cm, do której
    > z łatwością dosięgniesz podczas korzystania z prysznica?
    >
    > Zrobiłbyś tak tylko dlatego, że ci na to norma pozwala? :-)

    Sam wymyśliłeś taką normę, która na to pozwala?
    W strefie "0" można instalować tylko i wyłącznie urządzenia zasilane
    napięciem nie wyższym niż 12V i posiadających stopień ochrony przed wodą
    nie mniejszy niż IPx5
    Jeżeli będą spełnione te wymagania to tak, ale w tym przypadku gołe
    przewody nie wchodzą w grę.

    > Zaszczyć nas więc odpowiedzią na powyższe. :-)

    Teraz Twoja kolej, abyś odpowiedział na moje pytania.

  • 383. Data: 2012-05-18 16:25:21
    Od: Plumpi <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-18 14:25, news pisze:

> [...]
    > komu, faktycznie takich rzeczy normy nie regulują!!!
    >
    > Wracając do twojej litanii banalnych pytań to podałem wskazówkę że
    > wszystkie odpowiedzi masz w dowolnym poradniku elektryka a ja tutaj nie
    > będę cytował dziesiątek stronic i jeszcze ich komentował.
    > Odpowiedziałem na jedno twoje pytanie egzaminacyjne, wiec teraz ty
    > odpowiedz mi na pytanie o podstawę prawną corocznego wzorcowania
    > mierników, domyślam się że nie dasz rady i to będzie dla mnie odpowiedź
    > nie tylko co do twojej fachowości ale i do twojej rzekomej znajomości

    Nie interesuje mnie twoja odpowiedź na pytanie egzaminacyjne, które ja
    otrzymałem. Ja nie zadawałem tobie takiego pytania. To mnie zadawano to
    pytanie.

    Ja cię prosiłem o odpowiedź na inne pytania, na które nie doczekałem się
    twojej odpowiedzi do chwili obecnej.

    Tak więc kłamczuchu skończ z tym lawirowaniem i odpowiedz na moje
    pytania, albo spier....j i nie zawracaj mi więcej d....

  • 384. Data: 2012-05-18 17:29:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Plumpi wrote:

    Kolego, do tej pory zakładałem, że naprawdę znasz
    treść zaleceń, na które się powołujesz. Ale tym razem
    wprawiłeś mnie w osłupienie.

    > Sam wymyśliłeś taką normę, która na to pozwala?

    Nie mam dostępu do pełnego, płatnego tekstu norm, ale wszyscy
    ci, co mają, powołują się na tę samą definicję. Np. tu:

    http://www.dobryremont.wroclaw.pl/poradnik_08elektry
    czne.html

    > W strefie "0" można instalować tylko i wyłącznie urządzenia zasilane
    > napięciem nie wyższym niż 12V i posiadających stopień ochrony przed wodą
    > nie mniejszy niż IPx5

    1. Blamaż. To nie jest strefa "0", bo strefą "0" w tym przypadku jest
    WNĘTRZE wanny. Hydromasaż i te sprawy, a nie lampa.

    "strefa 0 - przestrzeń wewnątrz wanny lub brodzika (basenu
    natryskowego). Urządzenia zasilane napięciem do 12 V (np. golarki
    ręczne); sprzęt i osprzęt tam zainstalowany powinny mieć stopień
    szczelności obudowy nie mniejszy niż IPX7."

    2. Zapewne chodziło ci o strefę "1", czyli to, co jest PONAD wanną.
    Ale ona kończy się na wysokości 225 cm, co jako obryty w normach
    fachowiec powienieneś wiedzieć.

    "strefa I - przestrzeń nad wanną lub brodzikiem do wysokości 2,25 m od
    poziomu podłogi. Sprzęt i osprzęt powinny tam mieć stopień szczelności
    obudowy nie mniejszy niż IPX5, np. podgrzewacz prysznicowy IP25 pokryty
    metalową siatką (blachą) objętą miejscowymi połączeniami wyrównawczymi
    zainstalowany na stałe (gniazdo lub puszka połączeniowa w strefie 3),
    zabezpieczony wyłącznikiem ochronnym różnicowoprądowym 30 mA.

    Powyżej 225 cm NIE MA STREF! Tym samym polskie prawo, o którym
    napisałeś, że jest "prawie idealne" pozwala ci zupełnie legalnie
    zbudować natrysk dla samobójców.

    Naprawdę chcesz kontynuować wytykanie ci niewiedzy przez czlowieka
    niemajacego uprawnień elektrycznych? W innej gałęzi wątku naraziłeś
    człowieka na porażenie poprzez błędne zalecenie wykonania zerowania,
    teraz braki w zakresie prac elektrycznych w łazience wychodzą.
    Kończ waść, wstydu oszczędź.

    Piotr

    "Piotrusiu, nie kop pana, bo się spocisz".

  • 385. Data: 2012-05-18 17:48:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Plumpi wrote:

    > Co i czemu przeczy?

    Zalecenie #1:

    > To połączenie wykonuje się w ten sposób, że mocuje się w zacisku
    > bolca odcinek przewodu o takim samym przekroju jakie mają żyły
    > przewodu zasilającego, a drugi jego koniec mocuje się w zacisku
    > zerowym, do którego także przymocowana jest żyła "neutralna"
    > przewodu zasilającego.

    Zalecenie #2:

    > Dlatego ja to robię w ten sposób, że przewód "zerowy" rozgałęziam na 2
    > oddzielne przewody, łącząc z sobą 3 przewody przy pomocy kostki, mocując
    > podwójnie śrubami lub skręcając i lutując. Dzięki temu przewód "zerowy"
    > podłączam oddzielnymi odcinkami do zacisku "zera" oraz bolca ochronnego.

    Zdecyduj się więc może, jak się poprawnie wykonuje zerowanie,
    bo ciarki mnie przechodzą na myśl, że w zapale normotwórstwa
    za trzecim razem każesz podłączyć kołek ochronny do przewodu fazowego.

    Piotr

  • 386. Data: 2012-05-18 17:56:58
    Od: Plumpi <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-18 17:48, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > bo ciarki mnie przechodzą na myśl, że w zapale normotwórstwa
    > za trzecim razem każesz podłączyć kołek ochronny do przewodu fazowego.

    Masz problem z czytaniem?
    Czego nie rozumiesz?
    Chętnie Ci wyjaśnię.

  • 387. Data: 2012-05-18 19:55:38
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Może warto zapytać się dziadka.
    On jakoś przeżył bez angażowania Trybunału Konstytucyjnego w kwestię
    podłączenia żelazka dla babci.
    Babcia zresztą też przeżyła...

    [można bolec ochronny owinąć w normę, to szalenie podnosi izolacyjność]
    [dobrze jest też postawić na widoku miernik ,tylko koniecznie wzorcowany i
    legalizowany, bo to wzmaga poczucie bezpieczeństwa,komfortu i
    profesjonalizmu]
    [oraz podnosi libido i wzmacnia orgazm]

  • 388. Data: 2012-05-18 21:13:23
    Od: Plumpi <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-18 17:29, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > Kończ waść, wstydu oszczędź.
    >
    > Piotr
    >
    > "Piotrusiu, nie kop pana, bo się spocisz".

    Widać Piotruś umie znaleźć informacje w necie tyle, że nieaktualne.
    Podstęp się udał :)
    Co do norm to napisałem, że są prawie idealne. Niestety jest jeszcze
    trochę zamieszania z niektórymi z nich i akurat ta norma do nich należy.
    Najśmieszniejsze jest w tym to, że to nie są polskie normy, lecz unijne
    i są czasami nieumiejętnie tłumaczone :)
    Co do stref ochronnych w pomieszczeniach wyposażonych w wannę lub
    prysznic to elektrycy starszej daty traktowali zawsze jako kolejne
    strefy okalające tzn. II strefa to nie tylko po bokach, ale także i
    ponad strefą I.
    Tak też byłem uczony i do tego się stosowałem, pomimo tego, że
    poprzednia, już nieaktualna norma PN-IEC 60364-7-701:1999 "mówiła"
    dokładnie tak jak to opisałeś. Niestety w necie jest masa dyskusji
    dotyczących stref ochronnych, które cały czas się kręcą wokół
    nieszczęsnej i już od dawna nieaktualnej normy PN-IEC 60364-7-701:1999

    Stara, nieaktualna norma PN-IEC 60364-7-701:1999 ewoluuje.
    Niestety problem polega na tym, że wprowadzane są co trochę nowelizacje
    normy.
    Najpierw normy zostały zharmonizowane i tak ukazała się
    PN-HD 60364-7-701:2007 , a obecnie PN-HD 60364-7-701:2010 , która jest
    przywołana przez nowelizację rozporządzenia "W sprawie warunków
    technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie" z
    2011r. Norma ta jeszcze dobrze nie weszła w życie, a już pojawiła się
    PN-HD 60364-7-701:2012 , której nikt nie umie przetłumaczyć na j. polski :)

    Wiem, że były ostre batalie dotyczące stref i tamta norma doczekała się
    nowelizacji, których niestety jeszcze nie posiadam, bo póki co czekam,
    aż skończy się to całe zamieszanie. Normy te do najtańszych nie należą i
    jakoś nie uśmiecha mi się wydawać kasy za kolejne buble ;) Koszt każdej
    z nich to ponad 70zł w PKN.

    Dlatego bazuję na starej normie, ale uwzględniając zmiany oraz "starą
    dobrą szkołę" i czekam, aż w końcu się wyjaśni, która z nich będzie tą
    jedyną obowiązującą, bez wad :)
    Nowsze normy ponoć wprowadziły pewne zmiany, a najważniejszą z nich było
    całkowite pozbycie się strefy III z pomieszczeń wyposażonych w wannę lub
    prysznic. To sugeruje, że cała łazienka byłaby objęta strefą II.

    Trzeba przyznać, że w tym przypadku jest trochę zamieszania i jest to
    przypadek najbardziej zamieszany :)

    P.S. Jeżeli lampa ma się znajdować na wysokości 2,25m to będzie jeszcze
    w I strefie.

  • 389. Data: 2012-05-18 21:15:50
    Od: Plumpi <a...@a...pl>

    W dniu 2012-05-18 19:55, zapinio pisze:

    > Mo?e warto zapyta? si? dziadka.
    > On jako? prze?y? bez anga?owania Trybuna?u Konstytucyjnego w kwesti?
    > pod??czenia ?elazka dla babci.
    > Babcia zreszt? te? prze?y?a...
    >
    > [mo?na bolec ochronny owin?? w norm?, to szalenie podnosi izolacyjno??]
    > [dobrze jest te? postawi? na widoku miernik ,tylko koniecznie wzorcowany i
    > legalizowany, bo to wzmaga poczucie bezpiecze?stwa,komfortu i
    > profesjonalizmu]
    > [oraz podnosi libido i wzmacnia orgazm]

    No i jeszcze podnosi popęd seksualny, bo niektórzy to "pierd...ą" ;)

  • 390. Data: 2012-05-19 16:06:46
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 17 May 2012 21:49:21 +0200, Plumpi napisał(a):

    > Tylko z nazwy, bo jako pojazd niedopuszczony do ruchu po ulicach
    > przestaje pełnić swoją podstawową rolę jako samochodu.

    Owszem nie, Jacusiu. Nie przestaje być też samochodem fizycznie. I również,
    nie przestaje być nim w sensie przepisów.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356