  • 31. Data: 2012-04-30 22:56:07
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "SkiMir" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:jnmsam$imq$1@srv.cyf-kr.edu.pl...

    > Może napisz o co chodzi zamiast straszyć ludzi prądem i wmawiać, że do
    > prostej instalacji trzeba super-speca.

    Po co mam pisać?
    Przecież dla tych, którzy uważają, że wiedzą lepiej, moje lata doświadczeń,
    zdobywanej wiedzy oraz uprawnień w ogóle się nie liczą, "bo to przecież
    takie proste". Poza tym trudno jest rozmawiać z kimś, kto nawet nie rozumie
    o czym się dyskutuje.
    To tak, jakbym ja zaczął dyskutować z chirurgiem na temat chorób czy z
    prawnikiem na temat zagadnień prawnych.
    Podobnie jest w elektryce. Dobór instalacji, osprzętu, rodzajów i
    charakterystyk zabezpieczeń nie jest przypadkowy. Tutaj naprawdę jest
    potrzebna spora wiedza, aby budując instalację nie popełnić błędu. Niektóre
    błędy nie mają aż tak wielkiego znaczenia, a tylko są niezgodne z normami
    czy z prawem, ale wiele błędów stanowi poważne zagrożenie dla ludzi lub
    dobytku.

  • 32. Data: 2012-04-30 23:08:31
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-04-30 22:56, Plumpi pisze:

    > Niektóre błędy nie mają aż tak wielkiego znaczenia, a tylko są niezgodne
    > z normami czy z prawem, ale wiele błędów stanowi poważne zagrożenie dla
    > ludzi lub dobytku.

    Z pewnością masz rację. Tyle, że to wszystko jest mocno na wyrost w
    domach jednorodzinnych.
    Rozumiem, że chcesz żyć z własnej wiedzy i doświadczenia ale nie
    demagogizuj.

    Popatrz na ewolucję instalacji w domach. Kiedyś nikt nie słyszał o RCD,
    przepięciówkach, mało tego - ludzie, żyli z instalacją dwuprzewodową.
    Przewody w peszlach, pod sufitem puszki...

    Dziś - z jednej strony trąbi się o różnicówkach, przepięciówkach, głupi
    żyrandol powienien mieć zasilanie z przewodem uziemiającym - bo normy,
    normy...
    Z drugiej strony upycha się wiązki kabli pod wylewką, łączone w
    głębokich puszkach na złączkach wago...

    Może zamiast straszyć daj "nietechnicznym" radę aby zakupili dużą
    skrzynkę rozdzielczą i od niej ciągnęli kabel do każdego gniazda i
    wyłącznika oddzielnie - tego się chyba nie da spierniczyć a przyjdzie
    później Pan Elektryk i w szafce stosownie to połączy :-)

    --
    M.

  • 33. Data: 2012-05-01 00:14:29
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > oddzielnie - tego się chyba nie da spierniczyć a przyjdzie później Pan
    > Elektryk i w szafce stosownie to połączy :-)

    Skoro tak uważasz, że to takie proste to zadam kilka pytań na temat tylko i
    wyłacznie ukłądania przewodów:
    1. Którędy nie wolno prowadzić przewodów elektrycznych?
    2. Czy prowadzenie po skosie śacany jest dopuszczalne?
    3. W jaki sposób należy mocować przewody do ściany?
    4. Jak głęboko pod tynkiem muszą się znajdować przewody?
    5. Czy normy zezwalają na układanie przewodów bez peszla?
    6. Czy układanie na wylewce jest dopuszczalne?
    7. Jak należy zabezpieczyć przewód w miejscach dylatacji?
    8. Ile maksymalnie gniazd może być podłączone do jednego obwodu?
    9. Czy gniazdo pralki (planowanej w kuchni - ostatnio modne) może być
    podłączone do wspólnego obwodu, do którego podłączona jest lodówka?
    Uzasadnij dlaczego TAK lub dlaczego NIE.
    10. Czy gniazdko zamontowane w łazience 50cm nad umywalką (do podłączenia
    golarki czy lokówki) może być podłączone na tym samym obwodzie co
    oświetlenie lusterka znajdującego się ponad tą samą umywalką? Zakładamy, że
    odległość gniazda od puszki tego oświetlenia będzie w odległości nie
    większej jak 20-30cm, a obok gniazda będzie się znajdował wyłacznik tego
    oświetlenia.
    11. Jakie należy wykonać połączenia w przypadku pomieszczeń takich jak
    łazienka czy kuchnia i jak powinno to być wykonane fizycznie?
    12. Czy wolno łączyć przewód PE z innymi uziemieniami, poza uziemionym GSW?
    13. Czy baterie zlewozmywakowe w kuchni muszą być objęte połączeniem
    wyrównawczym?
    14. Jaki przewód należy zastosować do zasilania 1-fazowego pieca
    elektrycznego sauny o mocy 3,5kW, wiedząc, że przewód ten musi przebiegać po
    wewętrznej stronie ściany tej sauny, w której maksymalna temparatura będzie
    osiągała 70stC?

    Pomyśl teraz, że na etapie decyzji o układaniu przewodów musisz znać
    odpowiedzi na powyższe pytania, a to tylko skromna część tych pytań.
    Ciekaw jestem na ile z nich jesteś w stanie odpowiedzieć poprawnie. :)

  • 34. Data: 2012-05-01 00:18:15
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]

    > Elektryk i w szafce stosownie to połączy :-)

    Skoro tak uważasz, że to takie proste to zadam kilka pytań na temat tylko i
    wyłącznie układania przewodów:
    1. Którędy nie wolno prowadzić przewodów elektrycznych?
    2. Czy prowadzenie po skosie ściany jest dopuszczalne?
[...]
    15. Czy wolno jest układać przewody elektryczne w ociepleniu styropianowym?

  • 35. Data: 2012-05-01 08:27:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2012 22:46:00 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > ale niech sie za to zabierają ludzie mający trochę oleju w głowie, jednak
    > jak ktoś zadaje pytania takie jak twórca wątku to powinien poszukac
    > elektryka.
    >
    > Już samo zadanei pytania wiele mówi o osobie, jakby był sprytny to by sam
    > znalazł wszelkie informacje choćby znajdują polecony przezemnie poradni ze
    > strony moellera.

    Tu sie z Toba w sumie zgodzę. Jednak skoro gośc pyta to nienajgorzej, tu dostanie
    troche odpowiedzi , tam doczyta, ktoś bardziej doświadczony na miejscu mu pomoże i da
    rade. Chodzi mi o samo rozprowadzenie przewodów. Dobór osprzętu do rozdzielni i
    zasznurowanie samej rozdzielni zleci komus bardziej doświadczonemu i bedzie dobrze.

  • 36. Data: 2012-05-01 08:35:18
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 29 kwietnia 2012 17:16:32 UTC+2 użytkownik Ojcow napisał:
    > Powszechnie panuje pogląd, że aby zejść nieco z kosztów instalację
    > elektryczną robi się samemu. Jest to mentalność rodem z PRLu, gdzie każdy
    > był fachowcem od wszystkiego i kombinowało sie na każdym kroku. Dzisiaj
    > zapotrzebowanie na energię elektryczną jest dużo większe, same odbiorniki
    > również mocno się różnią. Poprawne wykonanie instalacji elektrycznej przez
    > laika jest PRAKTYCZNIE NIEMOŻLIWE !!!!

    Taa

    >Instalacja wymaga pomiarów.

    Więc osoba z odpowiednimi uprawnieniami za kilka stówek te pomiary zrobi-gdzie
    widzisz problem?
    >Jeżeli te
    > nie są załatwiane ale wykonywane kompleksowo i poprawnie to często wykazują
    > błędy nawet po robocie elektryka. Wystarczy złe zdjęcie izolacji i może nie
    > przejść testu rezystancji izolacji.
    Po to m.in sa pomiary aby takie blędy wykazac i była mozliwośc poprawienia

    >Zastanawiam się jak masz zamiar zrobić
    > instalację w najtrudniejszym pomieszczeniu czyli w kuchni ? Albo czy
    > słyszałeś o strefach w łazience ?

    Piszesz tak jakby te strefy w lazience byly skomplikowane conajmniej jak fizyka
    kwantowa. Do diabła to nie żadna czarna magia

> [...]
    > elektrycznego. Przy TN-C uziemienie nie ma prawie żadnego znaczenia. Przy TT
    > już ma i to zasadnicze. Gdybym miał Ci poradzić to jeden pręt wystarczy
    > (często przechodzi nawet pomiary). Ale szpila nie 1 m a 2m, średnica co
    > najmniej 16 mm. Po drugie wykop łopatą dół na co najmniej 1,5 m i tam
    > dopiero wbij szpilę uziomu.
    > Przy ochronie przeciwprzepięciowej uziemienie ma ogromne znaczenia a przy
    > odgromowej uziemienie ma ekstremalnie duże znaczenie. Jedna szpila stanowczo
    > nie wystarczy. Ale tym też powinien się zając elektryk.

    No i nareszcie coś z sensem i pomocnego dla autora wątku napisałeś.

  • 37. Data: 2012-05-01 08:35:39
    Od: "s_13" <s...@i...pl>

    > Już samo zadanei pytania wiele mówi o osobie, jakby był sprytny to by sam
    > znalazł wszelkie informacje choćby znajdują polecony przezemnie poradni ze
    > strony moellera.

    no co ty... tam dają różnicówki 3-fazowe na obwody 1-fazowe... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 38. Data: 2012-05-01 08:38:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2012 21:10:45 UTC+2 użytkownik Jackare napisał:
    > eeee, tam..... Spoko niech robi, przecie to łatwizna :). Potem przyjdzie
    > taki np ja i zrobi pomiary. Skasuje pińcet czy tam 15 zł za punkt pomiaru i
    > powie np w 9 miejscach wynik negatywny. Nie nadaje się do eksploatacji.
    > I już.

    Tagiego to tylko gonić z budowy.
    Wziąc takiego co za kilka stówek pomiary zrobi a jak bedzie cos nie tak to powie i
    doradzi jak to poprawić. Tacy też bywają- uwierz mi.

  • 39. Data: 2012-05-01 08:39:45
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2012 21:25:42 UTC+2 użytkownik Ojcow napisał:
    > Użytkownik "k.marciniak" <a...@m...gd.pl> napisał w wiadomości

    > To nie był fachowiec tylko laik-partacz. Koniec, kropka !

    A jak ciemny inwestor ma odroznić laika-opartacza od fachowca?
    Jak mam sie bawic w odroznianie i przekonac sie po fakcie że u mnie robił partacz to
    wole samemu zrobić

  • 40. Data: 2012-05-01 08:49:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 maja 2012 00:14:29 UTC+2 użytkownik Plumpi napisał:
    > Pomyśl teraz, że na etapie decyzji o układaniu przewodów musisz znać
    > odpowiedzi na powyższe pytania, a to tylko skromna część tych pytań.
    > Ciekaw jestem na ile z nich jesteś w stanie odpowiedzieć poprawnie. :)

    Poswięcileś kilkadziesiat minut Swojego cennego czasu na stworzenie listy pytań.
    A w tym samym czasie moglbys napisac same odpowiedzi do tych pytan. Pomogl bys
    przynajmniej autorowi watku i innym którzy maja przed soba robienie instalacji;)
    Ja wiem, wielokrotnie pisales że to Twoja wiedza zdobyta duzym trudem i kosztem.
    Zgadza sie.
    Skoro więc nie zamierzasz sie nia darmo dzielić to powinienes załozyc portal platnych
    porad, może jakis poradnik napisać i sprzedawać lub cos w tym stylu. Bo na grupach
    dyskusyjnych jedni pytaja, drudzy swoimi odpowiedziami staraja sie pomagac.