  • 51. Data: 2012-05-01 16:44:52
    Temat: Re: instalacja elektryczna do domu - jak zrobic samemu
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Ojcow" <w...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:jnos0f$b76$1@inews.gazeta.pl...

    > Proszę o wskazanie tak taniego miernika uniwersalnego do pomiarów
    > instalacji elektrycznych.

    Z całą pewnością jest to tak samo zmyślona historyjka jak to, że on posiada
    "uprawnienia SEP".
    Myślę, że kolega "news" to typowy Troll, który żyje we włąsnym świecie
    iluzji.

    Co do świadectw kwalifikacyjnych to zalezy od egzaminatorów, którzy także sa
    ludźmi. Jedni wychodzą z założenia, że każdy powinien odpowiadać za swoje
    decyzje i udzielają takich świadectw bez najmnuejszych problemów, a inni
    dość mocno egzaminują i szukają najmniejszego pretekstu, aby oblać.
    U nas akurat dość łątwo jest zdobyć świdectwa E do 1kV w podstawowym
    zakresie.
    Ale żeby uzyskać D oraz pomiarówki trzeba naprawdę się wykazać wiedzą,
    zwłaszcza z zakresu zagadnień prawnych i norm.
    Przykładem może być fakt, że z grupy kilkunastu osób ubiegających się o
    pomiarówki, byłem jdną z 4 osób, które w ogóle dostały te świadectwa. Jeden
    z gości zdawał po raz pierwszy E i chaciał pomiary to mu powiedziano wprost,
    że pomiarów nie dostanie, bo musi najpierw nabrać praktyki przy prądzie i
    może spróbować dopiero za 5 lat.
    Tak więc wszystko zależy od egzaminatorów.

  • 52. Data: 2012-05-01 16:55:10
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "Plumpi" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    [.....]
    > Tak więc wszystko zależy od egzaminatorów.

    Zgadza się, chociaż sam byłem na dwóch kursach a koledzy z pracy byli na
    dwóch innych kursach tak więc mam obraz tego jak było łącznie na 4 kursach.
    Kursy te były od jesieni 2008 do wiosny 2011 w 3 różnych miejscowościach.
    Poziom taki jaki opisałem. Ostatni kurs a w zasadzie egzamin był po prostu
    załatwiony. Martwi mnie to i dlatego o tym piszę.

  • 53. Data: 2012-05-01 17:24:23
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

> [...]
    > miejscowościach. Poziom taki jaki opisałem. Ostatni kurs a w zasadzie
    > egzamin był po prostu załatwiony. Martwi mnie to i dlatego o tym piszę.

    I później są takie efekty, że tacy mądralińscy jak "news", którzy w taki
    właśnie sposób "załatwili" świadectwa kwalifikacyjne wypisują pierdoły na
    publicznych forach.
    Piszą, że jest to takie proste, iż nawet małpa po kupieniu jednej książki i
    miernika za kilkaset zł będzie umiała robić pomiary i nie zdając sobie
    sprawy, że temat, który zaczęli poznawać to raptem dopiero "wierzchołek góry
    lodowej" i w rzeczywistości temat jest tak złożony, że nawet elektrycy z
    kilkudziesięcioletnim stażem potrafią się "wykładać".
    Samemu choć posiadam swidectwa kwalifikacyjne E od 1986r. i nieco krócej
    pomiarówki oraz D i jesem czynny zawodowo przez te wszystkie lata to często
    muszę sięgać do literatury, bo zdarzają mi się przy pomiarach i protokołach
    pewne niejasności, które wymagają dokształcania oraz czasami kilku dni
    poszukiwań w normach, aby w pełni odpowiedzialnie i świadomie podejmować
    decyzje na temat orzecznictwa. Najwięcej problemów jest przy instalacjach
    starszych oraz tych, przy których grzebali tacy "wszystkowiedzący".
    Nierzadko trzeba wystawić protokół negatywny ze wskazaniem co należy zrobić,
    aby instalacja była bezpieczna oraz zgodna z normami.
    Później są dziwne stwierdzenia, że przecież wszystko było dobrze do tej
    pory, a pan teraz wydziwia, albo chce łapówkę.

    P.S.
    Chętnie bym się dowiedział, gdzie można kupić takie przyrządy do pomiarów
    ochronnych za kilkaset złotych :)

  • 54. Data: 2012-05-01 17:38:57
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Kwalifikacje, te prawdziwe, zdobywa się na politechnice, w technikum, a
    najlepiej i tu i tu.
    A potem przez zdobywanie doświadczenia.
    Z całą pewnościa nie na żadnym kursie.
    I żadne tzw. świadectwo kwalifikacyjne nie jest gwarantem wiedzy jego
    posiadacza.
    Nawet owijanie przewodów w normy i izolowanie przepisami tzw. prawa
    (tworzonego na kilogramy przez idiotów, którzy często nigdy w życiu niczego
    nie skonstruowali) nie zastąpi wiedzy inżynierskiej, doświadczenia i
    zdrowego rozsądku.
    Fetyszyzowanie "uprawnień" jako wiedzy tajemnej jest żałosne.
    Wiadomo natomiast czemu służy.

    [posiadacz nie aktualizowanych uprawnień pomiarowych oraz dwóch fakultetów i
    30 letniej praktyki konstruktora automatyki przemysłowej]

  • 55. Data: 2012-05-01 17:59:59
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 maja 2012 12:40:02 UTC+2 użytkownik Plumpi napisał:
    > Przede wszystkim fachowiec musi się okazać dokumentami kwalifikacyjnymi
    > i/lub uprawnieniami.

    Ty Sobie chyba jaja robisz.
    Moje uprawnienia były wazne 10lat i teraz sa niewazne bo ich nie ponawialem ale ich
    zrobienie to była formalność. Ktoś udawal że mnie egzaminował, i podpisal odpowiedni
    papier.

  • 56. Data: 2012-05-01 18:05:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 maja 2012 16:07:35 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > gdzie coś takiego tam znalazłeś?

    Poszukaj w archiwum bylo kilkakrotnie. albo prosciej- przeczytaj poradnik który
    polecasz. Róznicowki 3 fazowe na obwody 1 fazowe i stopniowanie róznicowek chyba
    nawet tez tam polecaja.

  • 57. Data: 2012-05-01 18:58:20
    Od: "Ojcow" <w...@t...pl>

    Użytkownik "zapinio" <z...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > [posiadacz nie aktualizowanych uprawnień pomiarowych oraz dwóch fakultetów
    > i 30 letniej praktyki konstruktora automatyki przemysłowej]

    Normy polskie są w sporej części nieudanymi przekładami norm zachodnich. Są
    one również niepotrzebnie wyśrubowane ponad przeciętny poziom.
    Zainteresowanym polecam Musiała. Musiał nawet sugeruje miedziowe lobby oraz
    napędzanie koniunktury różnicówek właśnie przez normy. Nie sposób się z tym
    nie zgodzić. Jednak biorąc pod uwagę brak wiedzy teoretycznej jakiej brak
    statystycznemu panu Edkowi a który od 30 lat robi instalacje, ostre normy
    nie są w moich oczach niczym złym. To, że edkowa instalacja jakoś działa to
    dobrze. Dobrze do czasu. Podam może przykład jaki elektrycy bez wiedzy
    teoretycznej popełniają nagminnie na Podkarpaciu. W tym województwie jest
    sporo instalacji TT. Elektrycy często rodzielają N na coś co w ich mniemaniu
    jest N i PE a co jest kompletnie niedopuszczalne. Cóż, nie mają wiedzy
    teoretycznej, chociaż samo wykonanie bywa cacko, bez zarzutu :)) Suma
    sumarum wykonanie instalacji "na wyrost" (chociaż drożej) jest:
    1) Projektem nadmiarowym, umożliwiającym podłączenie nowych odbiorników w
    przyszłości, bez konieczności kompleksowego remontu.
    2) Elementem ratującym w sytuacjach skrajnych komuś życie i mienie.
    Na koniec dodam, że z mojej pracy znam kilkunastu świetnych praktyków,
    którzy faktycznie nie wiedzą co robią. W życiu bywa tak, że należy coś
    zrobić inaczej niż zwykle (bo budynek ma taką specyfikę albo inwestor tego
    chce). Wtedy podjęcie decyzji bez minimalnej wiedzy teoretycznej lub
    znajomości norm jest delikatnie mówiąc ryzykowne.

  • 58. Data: 2012-05-01 19:18:25
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    ion-forums@vbvx4...

> [...]
    > ponawialem ale ich zrobienie to
    > była formalność. Ktoś udawal że mnie egzaminował, i podpisal odpowiedni

    Czyli podpadasz pod paragrafy, ponieważ w sposób świadomy czerpałeś korzyści
    z poświadczenia nieprawdy.

  • 59. Data: 2012-05-01 20:04:41
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 1 maja 2012 19:18:25 UTC+2 użytkownik Plumpi napisał:
    > Użytkownik "Kris" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ion-forums@vbvx4...

    > Czyli podpadasz pod paragrafy, ponieważ w sposób świadomy czerpałeś korzyści
    > z poświadczenia nieprawdy.
    Albo Sobie ejaja robisz albi z rzeczywistoscią sie rozmijasz.
    Zdałem wszystkie wymagane egzaminy, zaliczyłem wszystkie potrzebne testy.
    "Elektryka" to nie czarna magia, tego średnio rozgarnieta małpa sie nauczy.
    Pod jakie paragrafy podpadam Twoim zdaniem?
    Teraz mi żadne uprawnienia nie sa potrzebne ale wiem żę gdyby okazały sie potzrebne
    to komplet niezbednych papieków w kilka tygodni skompletuje.

  • 60. Data: 2012-05-01 20:06:41
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2012 21:31:01 UTC+2 użytkownik Ojcow napisał:

    > Niestety niektórzy tego nie wiedzą. Poza tym RCD jest dość zawodna.

    Zapytam jako amator, ciemny inwestor: "To po co mi te różnicówki w mojej instalacji?