    From: "Plumpi" <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: instalacja pod nowy kociol na ekogroszek
    Date: Sun, 5 Aug 2012 13:21:38 +0200

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:jvljkj$hhu$1@inews.gazeta.pl...

    > Wiesz kolego Plumpi... o ile zawsze z zaciekawieniem czytuję Twoje
    > wypowiedzi na tej grupie, to tu akurat muszę się z Tobą nie zgodzić :-)
    >
    > Nie wiem czym to jest spowodowane...,

    Cud.... )

    > ale u mnie właśnie, działa instalacja po wyłączeniu wszystkich pomp.
    > Działa grawitacyjnie mimo, że obieg kotłowy - otwarty - jest odseparowany
    > wymiennikiem od obiegu zamkniętego - grzewczego. Tak jeden, jak i drugi
    > obieg pracuje bez zarzutu i grzejniki na górze - z górnego rozdzielacza -
    > są ciepłe.

    Zaraz po zatrzymaniu pomp to może chwilę pracować, ale nie jest to praca
    grawitacyjna, lecz bezwładność.
    Chętnie zobaczyłbym zdjęcia tej instalacji.
    Aby w ogóle mówić o grawitacji to poza grubymi rurami instalacji i
    odpowiednimi "spadami", potrzebne by były zawory różnicowe przy każdej z
    pomp, a sam wymiennik mocno przewymiarowany z wejściami przynajmniej 1,5
    cala.
    Wymiennik płytowy ma mocno utrudniony przepływ wody, dlatego grawitacja się
    zatrzymuje.
    Jeżeli chcesz sprawdzić czy faktycznie działa grawitacja to spróbuj
    uruchomić kocioł bez włączania pomp i wtedy sprawdź czy cokolwiek ruszy po
    stronie wtórnej wymiennika i czy jakieś ciepło dotrze do grzejników.
    Chyba, że mówimy nie o wymienniku płytowym, a o rurowym lub też o sprzęgle
    wodnym, a nie o wymienniku?
    Wymiennik rurowy jeżeli ma odpowiednio duży przekrój rury to oczywiście
    będzie pracował i to całkiem dobrze, ale co do płytowego mam duże
    wątpliwości, a jeżeli już nawet to będzię miał kilku-kilkunastokrotnie
    mniejszą moc.