  • 1. Data: 2012-08-02 15:40:43
    Temat: instalacja pod nowy kociol na ekogroszek
    Od: "kamtzu" <...@t...pl>

    Witam,
    Prosze o pomoc przy przystosowaniu instalacji CO do nowego kotla.

    Stan istniejacy - instalacja z lat '90, kociol "smieciuch" umieszczony w
    piwnicy, jest pompka ale w ogole nie uzywana bo wszystko pieknie smiga
    grawitacyjnie. Podlogowki brak. Przy grzejnikach termostatow brak (sa zawory
    kulowe).

    Stan docelowy: nowy kociol na ekogroszek z podajnikiem. Instalacja oraz
    obsługa ma być maksymalnie prosta ponieważ dom zamieszkuje tylko jedna,
    starsza osoba - wystarczy jedno centralne sterowanie temperatura w calym
    domu za pomoca prostego sterownika pokojowego.

    Wydedukowalem ze instalacja powinna wygladac nastepujaco, poprawcie mnie
    jesli zle mysle.
    1) Kociol polaczony z instalacja za pomoca zaworu czterodrogowego z
    silownikiem.
    2) Sterownik kotla reguluje tylko temperature wody w malym obiegu kotlowym i
    dazy do utrzymywania np. 60 stopni.
    3) Sterownik pokojowy reguluje temperature w domu sterujac silownikiem na
    zaworze czterodrogowym.

    Rozumiem ze w takim ukladzie pompka jest juz niezbedna?
    Jaki wybrac zawor czterodrogowy + silownik + sterownik?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-08-02 18:13:24
    Temat: Re: instalacja pod nowy kociol na ekogroszek
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik kamtzu napisał:

    Mam taką instalację od ponad dwóch lat i z doświadczenia...

    > Wydedukowalem ze instalacja powinna wygladac nastepujaco, poprawcie mnie
    > jesli zle mysle.
    > 1) Kociol polaczony z instalacja za pomoca zaworu czterodrogowego z
    > silownikiem.

    Można, a można też zastosować zawór 4-drogowy termostatyczny - dba on
    wtedy o wpuszczanie do obiegu grzewczego wody o konkretnej temperaturze,
    a nie jak te bez termostatu 'trochę na ślepo'

    > 2) Sterownik kotla reguluje tylko temperature wody w malym obiegu
    > kotlowym i dazy do utrzymywania np. 60 stopni.

    Dokładnie tak.

    > 3) Sterownik pokojowy reguluje temperature w domu sterujac silownikiem
    > na zaworze czterodrogowym.

    ja to u siebie rozwiązałem ciut inaczej - nie mam zaworu 4d, tylko
    płytowy wymiennik i pompka za wymiennikiem jest odłączana przez
    sterownik pokojowy przy osiągnięciu w pomieszczeniach konkretnej
    temperatury. Mowa o pomieszczeniu wzorcowym.

    > Rozumiem ze w takim ukladzie pompka jest juz niezbedna?
    > Jaki wybrac zawor czterodrogowy + silownik + sterownik?

    O jednej rzeczy zapomniałeś, a jest ona bardzo ważna... zawory
    termostatyczne na grzejnikach. Dzięki nim można w każdym pomieszczeniu
    ustawić temp taką jaka akurat tam właśnie jest potrzebna. Jak tego nie
    masz, to chałupa grzeje się wszędzie jednakowo i czasem niepotrzebnie.
    Zwłaszcza, że piszesz, że mieszka tam tylko jedna osoba.

    Proponuję rozważenie wymiennika płytowego. Mam i jestem zadowolony -
    instalacja działa ok - nawet kiedy tej zimy temp spadła do -35 st C.

    Oczywiście przy wymienniku będą potrzebne dwie pompki - jedna przed i
    druga za wymiennikiem. W przypadku zaworu 4d też raczej pasowałoby dać
    dwie pompki, ale tu opory przepływu mogą być mniejsze i może to
    zadziałać grawitacyjnie.

    Ale... niech się wypowiedzą fachowcy, bo ja tylko użytkownikiem jestem...

    pozdrawiam
    Robert G

  • 3. Data: 2012-08-02 20:30:46
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    W dniu 2012-08-02 18:13, Robert G pisze:
> [...]
    > zadziałać grawitacyjnie.
    >
    > Ale... niech się wypowiedzą fachowcy, bo ja tylko użytkownikiem jestem...

    a nie ma za dużo strat na tym wymienniku?
    jaką on ma sprawność ?

    michal

  • 4. Data: 2012-08-02 21:39:11
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Usrobo napisał:

    > a nie ma za dużo strat na tym wymienniku?
    > jaką on ma sprawność ?

    Nie wiem, czy przy wymiennikach ciepła w ogóle używa się pojęcia sprawność.
    Dobiera się go do mocy instalacji i działa. Dobrze, by był minimalnie
    przewymiarowany - jakieś 10 - 15 proc na wypadek, gdy się kiedyś w końcu
    zabrudzi i zmniejszy się jego moc.

    Tu lepszym określeniem jest parametr zwany mocą, bo sprawność zależy od
    warunków w jakich to urządzenie ma pracować. Jeżeli będzie usytuowane w
    zimnej piwnicy, an przewiewie, to jego sprawność rzecz jasna spadnie - a
    to w związku ze stratami ciepła. Kiedy jednak będzie w ciepłym
    pomieszczeniu, to te straty będą raczej małe i nie stanie się on na
    pewno miejscem uciekania ciepła z instalacji.

    Zaletą wymiennika jest bezsprzecznie to, że można dzięki niemu
    odseparować obieg otwarty kotła od obiegu zamkniętego instalacji. U mnie
    tak to właśnie działa.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 5. Data: 2012-08-03 10:34:20
    Od: symantecghost <s...@g...pl>

    > pozdrawiam

    Jako użyszkodnik polecam zawór trójdrożny termostatyczny na piecu oraz
    termostaty na kalafiorach.

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2012-08-04 00:42:44
    Od: "kamtzu" <...@t...pl>

    Użytkownik "symantecghost" napisał w wiadomości grup
    >Jako użyszkodnik polecam zawór trójdrożny termostatyczny na piecu oraz
    >termostaty na kalafiorach.

    Dzieki ale tak jak pisalem sterowanie ma byc centralne - przy wyjsciu jednym
    pokretlem mozna obnizyc temperature w domu (nie trzeba biegac po calym domu
    by przymykac termostaty).

  • 7. Data: 2012-08-04 06:40:27
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik kamtzu napisał:

    > Dzieki ale tak jak pisalem sterowanie ma byc centralne - przy wyjsciu
    > jednym pokretlem mozna obnizyc temperature w domu (nie trzeba biegac po
    > calym domu by przymykac termostaty).

    Możesz mieć jedno i drugie... ja tak właśnie mam. Tylko wtedy trzeba
    uważać na ustawienia termostatu w pomieszczeniu 'wzorcowym', bo jak tu
    na termostat obniżysz, a sterownik nastawisz na wyższą temp
    jednocześnie, to będzie grzało w innych pomieszczeniach ponad miarę, a
    tu będzie zimno - z głową trzeba tego używać.

    Kiedy natomiast zrobisz tylko sterowanie centralne, to... jak z każdym
    sterowaniem centralnym :-), będzie urawniłowka i nieekonomiczny sposób
    grzania domu... ale jak tam chcesz.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 8. Data: 2012-08-04 07:43:17
    Od: symantecghost <s...@g...pl>

    > Kiedy natomiast zrobisz tylko sterowanie centralne, to... jak z każdym
    > sterowaniem centralnym :-), będzie urawniłowka i nieekonomiczny sposób
    > grzania domu... ale jak tam chcesz.

    Dokładnie jak kolega pisze. Sterowanie centralne (ustalanie temp na
    wejściu do sieci) spowoduje zły rozkład temperatur w poszczególnych
    pomieszczeniach. Niemożliwe jest aby nagrzewały się identycznie. Nota
    bene, kto potrzebuje aby wszędzie było tak samo?

    Ostatnio rodzice robili remont domu. Wymienili też instalację CO.
    Pozostał tylko stary piec (który nie był stary).
    Zmusiłem ich do zamontowania termostatów, bo twierdzili, że jak nie było
    przez 40lat to nie potrzeba. Zima udowodniła, że miałem rację. Spalili
    znacznie mniej drewna, aż się ojciec zdziwił.

    Oczywiście przy termostatach i piecu stałopalnym trzeba zostawić jeden
    kaloryfer odkręcony np. w łazience.

    pozdrawiam.

  • 9. Data: 2012-08-05 10:20:50
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Można, a można też zastosować zawór 4-drogowy termostatyczny - dba on
    > wtedy o wpuszczanie do obiegu grzewczego wody o konkretnej temperaturze, a
    > nie jak te bez termostatu 'trochę na ślepo'

    Są o wiele lepsze rozwiązania.

    > Dokładnie tak.

    To zależy od sterownika kotła.
    Są też i takie, które mierzą temperaturę w pomieszczeniu, a także utrzymują
    temperaturę wody wg krzywej grzewczej na podstawie regulacji pogodowej. W
    przypadku, kiedy sterownik kotła posiada regulację pogodową to wystarczy
    zwyky zawór 3 lub 4 drożny ustawiany ręcznie i temperatura w domu jest
    utrzymywana bardzo stabilnie. Zaworem ustawia się tylko temperaturę zadaną w
    domu.

> [...]
    > wymiennik i pompka za wymiennikiem jest odłączana przez sterownik pokojowy
    > przy osiągnięciu w pomieszczeniach konkretnej temperatury. Mowa o

    W przypadku autora wątku jest to rozwiązanie bezsensowne. Takie wymienniki
    płytowe mają sens tylko i wyłącznie wtedy, kiedy trzeba odseparować układ
    otwarty kotła od układu zamkniętego grzejników. We wszystkich innych
    przypadkach wymiennik tylko i wyłącznie pogarsza pracę układu i
    niepotrzebnie go komplikuje.

> [...]
    > masz, to chałupa grzeje się wszędzie jednakowo i czasem niepotrzebnie.
    > Zwłaszcza, że piszesz, że mieszka tam tylko jedna osoba.

    Tu masz rację. Zawory termostatyczne przy grzejnikach są najlepszym
    rozwiazaniem, zwłaszcza dla osób starszych.

    > Proponuję rozważenie wymiennika płytowego. Mam i jestem zadowolony -
    > instalacja działa ok - nawet kiedy tej zimy temp spadła do -35 st C.

    Namawiasz autora wątku do rezygnacji z najlepszego rozwiazania jakie
    istnieje, czyli z układu grawitacyjnego.

> [...]
    > druga za wymiennikiem. W przypadku zaworu 4d też raczej pasowałoby dać
    > dwie pompki, ale tu opory przepływu mogą być mniejsze i może to zadziałać

    Zapomnij o jakiejkowliek grawitacji przy wymienniku płytowym.
    Przy zaworze 4-drogowym także nie ma się co nastawiać na grawitację, bo może
    ona być lub nie - wszystko zaklezy od ustawienia zaworu.

    > Ale... niech się wypowiedzą fachowcy, bo ja tylko użytkownikiem jestem...

    Jeżeli masz układ otwarty po stronie kotła jak i grzejników to w takim
    układzie o wielel lepiej jest zastosować sprzęgło wodne, które posiada
    większość zalet wymiennika płytowego i nie posiada jego wad. Odseparowuje
    obieg kotła od obiegu grzejników, zapewnia intensywne mieszanie wody w
    kotle, dzięki czemu zabezpiecza przed korozją niskotemperaturową oraz
    umozliwia sterowanie temperaturą w mieszkaniu przy pomocy pompy podłączonej
    do regulatora pokojowego. Jednak taka regulacja nie jest wskazana w
    przypadku starych instalacji stalowych, w których znajduje się duża ilość
    wody w obiegu grzejników.

  • 10. Data: 2012-08-05 11:02:10
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "kamtzu" <...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Dzieki ale tak jak pisalem sterowanie ma byc centralne - przy wyjsciu
    > jednym pokretlem mozna obnizyc temperature w domu (nie trzeba biegac po

    Oddzielne termostaty przy grzejnikach to najlepsze rozwiąznie, zwłaszcza dla
    osób starszych, które miewają problemy z nadmiarem elektroniki.
    Centralne rgulowanie temperatury wcale nie jest dobrym rozwiązaniem,
    ponieważ wymaga bardzo dobrego dobrania wielkości grzejników, ale jeśli się
    upierasz to można to rozwiązać na kilka sposóbów. Po pierwsze trzeba się
    zastanowić jaki się kupuje kocioł, ponieważ wiwlw kotłów z podajnikiem
    posiada funkcje regulatora pokojowego jak i regulatora pogodowego. Często
    bywa, że sterownik takiego kotła nie posiada wbudowanego regulatora
    pokojowego, ale posiada wejścia sterujące dla sterowników.

    Osobiście polecam kocioł Ogniwo Eko Plus ze sterownikiem eCoal
    Dla osoby starszej to jest wprost idealne rozwiazanie, ponieważ jego obsługa
    ogranicza się tylko do dosypywania węgla do kotła, wybierania popiołu i
    rozpalania.
    Sterownik eCoal to sterownik adaptacyjny, który sam ustawia podawanie węgla
    w zależności od zapotrzebowania. Sam dobiera ilość potrzebnego powietrza.
    Posiada w komplecie czujniki temperatury (pogodowy i pokojowy), czyli sam
    dobiera temperaturę wody. Obsługuje pompy: CO, CWU oraz mieszającą. Nie
    potrzeba żadnych dodatkowych zaworów 3 czy 4-drożnych, bo kocioł sam dba o
    to, żeby woda znajdująca się w nim miała odpowiednią temperaturę w całej
    objętości.
    Ponadto kocioł taki może być wyposażony w dodatkowy ruszt, dzięki któremu w
    razie zaniku zasilania można palić jak w typowym śmieciuchu. Brak zaworów
    mieszających to pełna grawitacja, dlatego ten kocioł jest głupoodporny.
    Ponadto sterowniki eCoal można podłaczyć do internetu i nadzorować zdalnie
    np. zmienić zadaną temperaturę lub sprawdzić co się dzieje z kotłem. Istniej
    nawet specjalna aplikacja dla Androida, dzięki której można nadzorować
    kocioł.

    Co ciekawsze są to kotły wszystkopalne z żeliwnym ślimakiem. Spalają
    ekogroszek, groszek, miał, pelet, zboże, trociny.

    Zamiast czujnika temperatury pokojowej, by nie ustawiać temperatury na
    sterowniku kotła, można podłączyć dowolny regulator pokojowy.
    Dla osób starszych polecam bezprzewodowy regulator pokojowy Auraton T-1 RTH
    Nadajnik posiada tylko jedno pokrętło, którym ustawia się temperaturę w
    pomieszczeniu, w którym znajduje się ten nadajnik.
    Wbudowana bateria umożliwia nieprzerwaną pracę tego regulatora nawet do 20
    lat.