  • 1. Data: 2012-08-02 14:21:35
    Temat: szczelność instalacji wodno - kanalizacyjnej
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    zrobiono mi instalację wodno - kanalizacyjną (na zgrzewanych rurkach PP),
    napełniono całość wodą (po połączeniu ze sobą obwodów ciepłej i zimniej
    wody) i dopompowano sprężarką powietrza do 6 barów. Po dobie ciśnienie
    spadło do 5,7 bara, a po dwóch dobach do 5,3 bara. Całość była pod
    ciśnieniem 6 dni i pod koniec testu ciśnienie wynosiło 4,8 bara.

    Co sądzicie o tych wynikach?

    Czy te 6 barów to nie za mało jak na próbę szczelności? Kupić sprężarkę,
    odpowiedni manometr i powtórzyć próbę dla 8 barów?

    Nie widać żadnych wycieków.

    Ciśnienie w sieci zaobserwowałem, że wynosi od 3 do 4,5 barów.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2012-08-02 14:35:40
    Temat: Re: szczelność instalacji wodno - kanalizacyjnej
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > Czy te 6 barów to nie za mało jak na próbę szczelności? Kupić sprężarkę,
    > odpowiedni manometr i powtórzyć próbę dla 8 barów?

    Nie kupować sprężarki (chyba że planujesz pompować koła)
    Kupić pompkę np. taką:

    http://allegro.pl/pompa-kontrolna-testowa-do-prob-40
    -bar-pex-al-pex-i2521946641.html

    i zrobić normalny test :-)

    Albo jak nie chcesz wydawać kasy to wziąć normalnych fachowców którzy zrobią
    test, a nie niby-test. Fakturę oczywiście posłać tym pierwszym
    niby-fachowcom.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2012-08-02 15:09:16
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Nie kupować sprężarki (chyba że planujesz pompować koła)
    > Kupić pompkę np. taką:
    >
    > http://allegro.pl/pompa-kontrolna-testowa-do-prob-40
    -bar-pex-al-pex-i2521946641.html

    > i zrobić normalny test :-)

    Samym powietrzem?

  • 4. Data: 2012-08-02 15:18:03
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    > Samym powietrzem?

    ??? Nie rozumiem pytania.
    Samą wodą!

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2012-08-02 16:41:09
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    ERY> napisał w
    wiadomości news:jvdrcf$tb5> ciśnieniem 6 dni i pod koniec testu ciśnienie
    wynosiło 4,8 bara.

    > Co sądzicie o tych wynikach?

    że gdzies sie sączy i trudno bedzie znaleźć :-)

    > Czy te 6 barów to nie za mało jak na próbę szczelności? Kupić sprężarkę,
    > odpowiedni manometr i powtórzyć próbę dla 8 barów?

    mysle ze te 6 wystarczy -no ale ja hydraulik nie jestem :-)

    b.

  • 6. Data: 2012-08-02 17:09:37
    Od: "kiki" <l...@l...net>

    in message news:jvdrcf$tb5$1@usenet.news.interia.pl...
> [...]
    >
    > Co sądzicie o tych wynikach?
    >
    > Czy te 6 barów to nie za mało jak na próbę szczelności? Kupić sprężarkę,

    Mnie pompowali do 10

  • 7. Data: 2012-08-02 17:11:04
    Od: "kiki" <l...@l...net>

    in message news:jvdu5s$2dg$1@usenet.news.interia.pl...

    > Samym powietrzem?

    Mnie robili samym powietrzem. jak ma coś wyjść to bez wody szybciej
    powietrze ujdzie niż się woda przeciśnie.

    10 bar i powietrzem.

  • 8. Data: 2012-08-02 21:14:39
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Mnie robili samym powietrzem. jak ma coś wyjść to bez wody szybciej
    > powietrze ujdzie niż się woda przeciśnie.

    No tak, ale popatrz inaczej.
    Powietrze ściśliwe jest, więc jak literek z instalacji ubędzie to możesz
    nie zauważyć.
    Wody jak 1/10 litra ubędzie, to ciśnienie spadnie na mordę :)

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. jak długo te 10bar trzymali?

  • 9. Data: 2012-08-02 23:50:11
    Od: MK <q...@q...pl>

    W dniu 2012-08-02 16:41, Budyń pisze:
> [...]
    > ciśnienie wynosiło 4,8 bara.

    > że gdzies sie sączy i trudno bedzie znaleźć :-)

    Kraczesz, powietrze rozpuszcza się w wodzie stąd może wynikać spadek
    ciśnienia. Dlatego próba samą wodą wiarygodniejsza.

    Marek

  • 10. Data: 2012-08-02 23:59:53
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Kanalizacyjnej to jeszcze nie widziałem z użyciem rur PP :)
    Poza tym nie wyobrażam sobie, aby wtłaczać w instalację kanalizacyjną
    powietrze o ciśnieniu 6bar ;)

    Sądzę, że wyszły idealnie.
    Powietrze bez problemów może przenikać poprzez uszczelnienia, zwłaszcza te
    wykonywane pakułami.
    Mówiąc kolokwialnie takie pomiary szczelności robione powietrzem prawie
    zawsze wyjdą do d.....
    Jezeli upierasz się na powietrze to w jego przypadku zadaje się ciśnienie
    3bar. W przypadku wody, więcej.
    Instalację najpierw trzeba zalać wodą i dokładnie odpowietrzyć, aby ta woda
    wepchnęła pastę uszczelniającą w każdy zakamarek gwintów.
    Ta pasta uszczelniajaca w kontakcie z wodą dodatkowo twardnieje, a pakuły w
    kontakcie z wodą pęcznieją i dodatkowo doszczelniają połączenia.
    Ponadto w mikroszczelinach po pewnym czasie nawet jak woda delikatnie
    przesiąka, wytrąca się kamień i także doszczelnia połączenia.
    Dlatego: zalej całość wodą, dobrze przepłukaj, odpowietrz, zamontuj manometr
    10-15bar, pozostaw pod ciśnieniem sieci wodociągowej na 2-3 dni, aż wszystko
    się doszczelni i unormuje, zwłaszcza temperatura wody w rurach wyrówna z
    temperaturą otoczenia.
    Zamknij dopływ wody przed zaworem antyskażeniowym oraz za nim. Otwórz korki
    rewizyjne przy tym zaworze antyskażeniowym, aby być pewnym, że woda z
    wodociągów nie będzie dobijała ciśnienia
    Przy próbach szczelności do protokołów powinno być zadane ciśnienie 1,5 raza
    większe od ciśnienia roboczego sieci. Ciśnienie 10barj est najbardziej
    optymalnym. Przy takich próbach jest potrzebna pompka, którą jesteś w stanie
    podnieść ciśnienie wody w instalacji, ale dla własnych potrzeb wystarczy
    ciśnienie wody z wodociągów (zazwyczaj ok. 3-4bar) + zwykła pompka rowerowa
    lub samochodowa - np. elektryczna pompka samochodowa z dowolnego marketu za
    30zł. Tą pompką dobijasz ciśnienie w naczyniu przeponowym, które powinieneś
    mieć zamontowane przy zasobniku CWU lub 2-funkcyjnym kotle gazowym na obiegu
    wody użytkowej. Pompką dobijasz do uzyskania 10bar na manometrze. To
    naczynie posiada wentyl taki jak w kole samochodowym.
    Czas próby ok. 3 godzin. Ciśnienie nie może spaść w tym czasie więcej jak o
    0,2bara.
    Potrzeby będzie jeszcze jakiś termometr pokojowy, którym się sprawdza
    temperaturę otoczenia. Temperatura ta nie powinna się zminić o wiecej jak
    3stC w czasie przeprowadzania próby oraz na 3 godziny przed próbą, a woda w
    rurach powinna osiągnąć temperaturę otoczenia, co objawia się zaprzestaniem
    roszenia się rur.
    Po wykonaniu próby należy upuścić wody z instalacji, a następonie upuścić
    trochę powietrza z naczynia przeponowego do wartości ok. 0,5bara większej od
    ciśnienia wody w instalacji wodociągowej.

> [...]
    >
    > Albo jak nie chcesz wydawać kasy to wziąć normalnych fachowców którzy
    > zrobią test, a nie niby-test. Fakturę oczywiście posłać tym pierwszym

    Widzę, że niektórzy to juz całkiem oci....li :)
    Najgorsze jest to, że najbardziej wymądrzają się ci, którzy nie mają o tym
    najmniejszego pojęcia.