  • 1. Data: 2012-03-19 10:42:35
    Temat: mocowanie balustrady do gotowego tarasu.
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam,
    problem zapewne typowy, ale jakoś mam obawy związane z mocowaniem
    balustrady na tarasie, sprawa wygląda następująco.

    Jest taras ~3x5m, niedawno był remontowany, zostały porządnie wykonane
    wszystkie izolacje(poniżej jest pomieszczenie) a na górę została wylana
    płyta betonowa grubości około 10cm. Na tej płycie są położone płytki.

    Podczas remontu nikt nie pomyślał o wykonaniu balustrady, a teraz by się
    ona przydała.
    Balustrada ma być zainstalowana na trzech bokach tego tarasu.

    Jako że priorytetem jest nienaruszenie warstw izolacji, balustradę mogę
    przykręcić tylko do tej betonowej płyty. Mam dwa warianty:

    Zrobić słupki(przekroju 50x50mm), zakończone z dołu blachą ~100x100mm gr
    5mm z czterema otworami i zamocować to na kotwie chemicznej za
    pośrednictwem 4 prętów gwintowanych fi8 osadzonych na głębokości max
    70mm (aby czasem nie wjechać w izolacje)

    Przykręcić słupki od czoła, tez na kotwie chemicznej, ale z racji
    grubości płyty betonowej wypadało by wiercić tylko w jej środku. Bałbym
    się osadzić kotwę zbyt blisko którejś z krawędzi(dolnej albo górnej) Ale
    czy wtedy cała balustrada nie będzie zbyt chybotliwa? Dałbym dwie kotwy
    z pręta fi 10mm rozstawione w poziomie na około 70mm(po jednej i drugiej
    stronie słupka)

    Nie mogę balustrady zamocować do stropu, który jest niżej, bo nie znam
    dokładnie warstw, nie chce uszkodzić izolacji, oraz jest zamontowana
    rynna, której ruszać bym nie chciał.

    Czy któreś z tych rozwiązań jest zdecydowanie nieakceptowalne?
    Bardziej skłaniam się do wariantu pierwszego bo jest łatwiejszy do
    wykonania(bez ekwilibrystyki przy wierceniu), ale drugi wariant jest
    lepszy bo balustrada jest jakby poza tarasem i nie zajmuje cennego miejsca.

    Zależy mi aby ta balustrada była stabilna, aby się można o nią swobodnie
    oprzeć i nie polecieć 5m w dół.

    A może macie jakieś inne sprawdzone metody?

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2012-03-19 15:45:54
    Temat: Re: mocowanie balustrady do gotowego tarasu.
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 19 Mar, 11:42, Albercik <n...@g...pl> wrote:
> [...]
    > oprzeć i nie polecieć 5m w dół.
    >
    > A może macie jakieś inne sprawdzone metody?

    Jesli masz mozliwosc zakotwienia jej do scian (pierwsza i trzecia
    strona) to strona czołowa ("druga") może na tych 70mm pretach sie
    utrzymac byle calosc byla odpowiednio sztywna.

    Alternatywnie mozna rozwazyc przewiercenie sie na wylot i skręcenie
    całości na uszczelkach.
    Jesli woda bedzie podciekac to bedzie proste w naprawie a to ze
    podcieka bedzie widoczne.
    Raz na jakis czas (bo ja wiem, raz na 5 lat) wymienisz sobie uszczelki
    i bedzie ok.

    Ale to pomysl z glowy, nie testowalem tego nigdzie.
    Idea jest taka ze albo nie wiercisz za bardzo zeby woda nie miala
    gdzie wejsc albo wiercisz na wylot zeby woda mogla wejsc i wyjsc
    raczej bez oporow, wtedy nie bedzie miala ochoty wlazic miedzy
    izolacje.
    A odpowiednie zasmarowanie lepikiem powinno sprawic ze calosc bedzie
    ok.

  • 3. Data: 2012-03-20 07:25:49
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 19.03.2012 16:45, ptoki pisze:
> [...]

    > strona) to strona czołowa ("druga") może na tych 70mm pretach sie
    > utrzymac byle calosc byla odpowiednio sztywna.

    Tak, będzie na końcach zakotwione w ścianie.

> [...]
    > podcieka bedzie widoczne.
    > Raz na jakis czas (bo ja wiem, raz na 5 lat) wymienisz sobie uszczelki

    Odpada, ponieważ:
    1 - dokładnie pod miejscem gdzie by była balustrada jest ściana, więc
    trzeba by się odsunąć minimum te 40cm od brzegu.

    2 - piętro niżej mieszka "rodzina" a z rodziną jak wiadomo najlepiej na
    zdjęciach, to jest bardzo istotny czynnik motywujący aby nie naruszyć
    izolacji, tym samym unikając skandalu i wojny na skalę światową.

  • 4. Data: 2012-03-20 07:33:58
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oprzeć i nie polecieć 5m w dół.
    >
    > A może macie jakieś inne sprawdzone metody?

    Jest jeszcze trzecia opcja. Całość dobrze zakotwiczyć w scianie budynku a
    przy słupkach zrobic krotkie zastrzały aby całosc usztywnic. Zastrzały mogły
    by posłużyc jako np. podpory dla donic itp. Słupki oczywiscie nalezaloby
    jeszcze przykleic do podłoza z plytek

    pozdro

  • 5. Data: 2012-03-20 07:45:50
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 20.03.2012 08:33, Adam pisze:
> [...]

    > by posłużyc jako np. podpory dla donic itp. Słupki oczywiscie nalezaloby

    Zakotwione będzie, ale na "dobrze zakotwiczyć" ciężko będzie liczyć,
    budynek jest zbudowany z tzw hasioków/szlaki/żużla/pustaków czy jak się
    to tam zwie w różnych częściach świata. Wiertło wchodzi jak w masło,
    więc i o solidnym zakotwieniu mowy być nie może.

  • 6. Data: 2012-03-21 15:00:09
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

> [...]
    > tam zwie w różnych częściach świata. Wiertło wchodzi jak w masło, więc i o

    No to długie szpilki i na wylot. Duze podkładki i bedzie trzymało :)
    Co prawda zrobi sie mały mostek termiczny ale można jakoś temu zaradzić
    ...zalezy z czego ma być ta balustrada. Ewentualnie można jeszcze słupek
    drewniany powiedzmy 9x9 przykrecic na kilka kołków do ściany i dopiero do
    tego balustrade

    pozdr.

  • 7. Data: 2012-03-22 12:13:42
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 20 Mar, 08:25, Albercik <n...@g...pl> wrote:

> [...]
    > zdjęciach, to jest bardzo istotny czynnik motywujący aby nie naruszyć
    > izolacji, tym samym unikając skandalu i wojny na skalę światową.

    No to alternatywa tylko taka zeby Dobrze zakotwiczyc calosc w scianie,
    balustrade zrobic sztywna i ciezka.
    Jak jej spod zrobisz z solidnego ksztaltownika to pozostanie tylko
    problem z tym aby calosc wygladala ladnie.
    Pod "nóżki" dobrze podlozyc gumowe/plastikowe podkladki bo calosc
    bedzie pracowac.
    Calosc wykonac z mniejszych elementow i dobrze skrecic...

  • 8. Data: 2012-03-26 13:50:40
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 20 Mar, 09:45, Albercik <n...@g...pl> wrote:

> [...]
    > to tam zwie w różnych częściach świata. Wiertło wchodzi jak w masło,
    > więc i o solidnym zakotwieniu mowy być nie może.

    Wpadlem na jeszcze jeden pomysl.
    Skoro pod spodem jest sciana to po prostu wytnij te plytki z brzegu i
    wymuruj tam zakotwienia.
    Albo w postaci cokolików albo pojedynczego murka. W cokoliku od razu
    umiesc kotwy tak aby mozna bylo balustrade przykrecic.

  • 9. Data: 2012-04-01 21:33:46
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

    Rozwiązanie z prętami klejonymi kotwą chemiczną są najlepsze.
    Tylko, że podstawki słupków powinny być przykręcone bezpośrednio do płyty
    betonowej. Teraz jak przykręcisz do płytek to mogą one popękać, dlatego
    będziesz musiał podłożyć podkładki gumowe z gumy o grubości 2-3mm.
    Osobiście proponował bym zamocować delikatniejsze słupki z profila 2,5x2,5
    lub 3x3 cm i dać tych słupków więcej np. co 1m. Czyli po bokach po 3 szt co
    1,5m i od przodu dodatkowe 4 szt co 1m (razem 10szt.).
    Z prętami mocującymi nie ma co przesadzać i w zupełności wystarczą po 2
    pręty na słupek.
    Po przyspawaniu poprzecznych żerdzi czy balustrady całość będzie bardzo
    stabilna i mocna.