  • 11. Data: 2018-07-22 09:00:07
    Temat: Re: remont: osprzet 3 pytania
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 21.07.2018 o 09:37, Majka pisze:
    > Sam bolec pod względem estetycznym mnie ani ziębi ani grzeje - pytam o konieczność
    użycia gniazdek z bolcem, bo czasem, rzadko są wtyczki, które nie pozwalają się
    włożyć do gniazdka z bolcem. Poza tym bez bolca jest nieco wygodniej, bo nie trzeba
    się zastanawiać w którą stronę skierować wtyczkę.

    A pasy w aucie zapinasz kosztem wygody? Bo bolec w gniazdu podłączony
    pod różnicówkę, spełnia podobne zadanie.

    Wtyczki możesz zawsze wymienić za pomocą śrubokręta. Chyba to łatwiejsze
    niż wymiana wszystkich gniazdek?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 12. Data: 2018-07-22 09:03:10
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    W dniu 22.07.2018 o 08:50, Budyń pisze:
    > przyznam sie ze ja nie znam przepisu który kazałby dawac bolce w kazdym gniazdku
    (rozumiem ze mowimy o tn-c-s + różnicówka).

    Nie ma też przepisu zakazującego golenia się w trakcie jazdy albo
    oddawania moczu do butelki.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2018-07-22 09:10:51
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 lipca 2018 09:03:13 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
    (rozumiem ze mowimy o tn-c-s + różnicówka).

    > Nie ma też przepisu zakazującego golenia się w trakcie jazdy albo
    > oddawania moczu do butelki.

    rozumiesz różnicę między nakazem prawnym a praktyką wynikającą z wiezy technicznej?
    Zresztą nie ciebie pytałem, niech sie uzytkownik wypowie.

    b.

  • 14. Data: 2018-07-22 09:44:45
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Ja osobiście nie rezygnowałbym z bolców bo to bezpieczestwo. Uziemione
    > urządzenie nie kopnie obsługującego.

    bardzo duże uproszczenie. W zasadzie masz racje, ale co z urządzeniami
    które mają płaska wtyczkę i kabel z 2 przewodami?
    ToMasz

  • 15. Data: 2018-07-22 09:57:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-22 o 08:50, Budyń pisze:

    > przyznam sie ze ja nie znam przepisu który kazałby dawac bolce w
    > kazdym gniazdku (rozumiem ze mowimy o tn-c-s + różnicówka).
    > Masz linke do przepisów?

    Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690

    OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU

    w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra
    Infrastruktury w sprawie warunków
    technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

    § 183 Pkt. 1 Ppkt. 2

    Były jeszcze akty zmieniające, ale ww pozycja pozostała.

  • 16. Data: 2018-07-22 10:03:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-22 o 09:44, ToMasz pisze:

    > bardzo duże uproszczenie. W zasadzie masz racje, ale co z urządzeniami
    > które mają płaska wtyczkę i kabel z 2 przewodami?
    > ToMasz

    Takie, że te urządzenia, które nie potrzebują "bolca" są zbudowane
    inaczej od tych, które muszą mieć "bolec".

  • 17. Data: 2018-07-22 11:24:33
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 lipca 2018 09:57:17 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    >
    > § 183 Pkt. 1 Ppkt. 2
    >
    > Były jeszcze akty zmieniające, ale ww pozycja pozostała.

    no dobra, mozna to tak rozumieć. Zawsze o tym myslałem w kategorii przewodów.

    b.

  • 18. Data: 2018-07-22 12:25:33
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 21 Jul 2018 00:37:13 -0700 (PDT), Majka wrote:

    > Zaskoczenie, nie wiedziałam o tym. Jeśli ma mrugać lub powodować "świetlenie" się
    żarówek LED to rezygnuję z podświetlania wyłaczników.

    To jest łatwe do ominięcia odpowiednim kondensatorem:

    https://neoled.com.pl/kondensator_DECO_KARLIK.html

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 19. Data: 2018-07-22 12:36:50
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-07-22 o 11:24, Budyń pisze:

    > no dobra, mozna to tak rozumieć. Zawsze o tym myslałem w kategorii
    > przewodów.

    Ale "przewody" N i PE to zarówno listwy zaciskowe w rozdzielnicy,
    przewody w ścianach, ale także i zaciski w gniazdkach.

    Mówiąc o przewodach N czy PE zawsze należy myśleć o tych wszystkich
    elementach, a nie w ten sposób, że jeżeli ustawodawca "mówi", że "należy
    stosować oddzielny przewód ochronny i neutralny, w obwodach
    rozdzielczych i odbiorczych" to należy tylko ułożyć instalację z takimi
    przewodami, a przewodu PE już nie podłączać do gniazda.

  • 20. Data: 2018-07-22 14:39:12
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 22 lipca 2018 12:37:58 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > rozdzielczych i odbiorczych" to należy tylko ułożyć instalację z takimi
    > przewodami, a przewodu PE już nie podłączać do gniazda.

    gniazdo traktowalem jako miejsce przyłaczenia urządzenia o czasem innym sposobie
    ochrony.
    No ale czytając wprost to te bolce powinny być. Nie podoba mi sie to ale sie nie
    kłóce :)

    b.