  • 11. Data: 2013-03-24 22:17:37
    Temat: Re: solarnicy
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 24 marca 2013 21:39:00 UTC+1 użytkownik Irek N. napisał:
    > energii z instalacji solarnej? Myślę tak, kaloryfery to coś pewnie około
    > 40C, inaczej słabo przekazują, podłogówka pewnie o 15C mniej... więc
    > nawet jak instalacja solarna będzie pracowała na niskich temperaturach,
    > to jest z czego wziąć energię (jest różnica temperatur).

    dokładnie jest jak mowisz: im nizsza temperatura czynnika tym wyzsza uzyskana moc
    przy tym samym nasłonecznieniu. Mozna poguglac w kierunku sprawnosci kolektora ale
    ciezko znaleźć rzetelna informacje.

    U mnie te wyniki są słabe bo ja z założenia grzeję wodę która ma ok. 25 stopni (bo to
    wspólny układ z odzyskiem ciepła z kanalizacji)

  • 12. Data: 2013-03-25 00:31:24
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    >
    > U mnie te wyniki są słabe bo ja z założenia grzeję wodę która ma ok. 25 stopni (bo
    to wspólny układ z odzyskiem ciepła z kanalizacji)

    No tak. Zastanawiam się nad ogrzewaniem (jeszcze mogę, nie ma wylewek i
    instalacji). Może faktycznie podłogowe jest w firmie OK, cała instalacja
    była by niskotemperaturowa. Kłopot tylko taki, że w hali tego nie
    zrobię. Wypada dać grzejniki, a więc wracamy do wysokotemperaturowej
    części. Dać zawór mieszający... no można, ale to nie zmienia faktu, że
    piec musi wyciągnąć wodę na powiedzmy 50C (strzelam, nie zrobię przecież
    b.dużych grzejników na hali).

    Czy są praktykowane takie instalacje, w których część podłogowa (i tylko
    ona) jest wspomagana solarami, a reszta pracuje na ustawionej
    temperaturze kotła?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 13. Data: 2013-03-25 09:42:52
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:

> [...]
    > czytam, że i podłogówkę grzeją. Kurcze, jak w takim razie może
    > wyglądać mocno rozbudowana (pod względem użyteczności oczywiście)
    > instalacja?
    > Czy dając ogrzewanie podłogowe (wymaga mniejszej temperatury niż
    > kaloryfery jak sądzę) mam większe szanse na skuteczniejszy odbiór
    > energii z instalacji solarnej? Myślę tak, kaloryfery to coś pewnie
    > około 40C, inaczej słabo przekazują, podłogówka pewnie o 15C mniej... więc
    > nawet jak instalacja solarna będzie pracowała na niskich
    > temperaturach, to jest z czego wziąć energię (jest różnica temperatur).

    tylko jak zrobisz sobie kolektory pod ogrzewanie to pomyśl co zrobisz z
    nadmiarem ciepła w lecie...

  • 14. Data: 2013-03-25 09:43:51
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:

> [...]
    > i instalacji). Może faktycznie podłogowe jest w firmie OK, cała
    > instalacja była by niskotemperaturowa. Kłopot tylko taki, że w hali tego

    dlaczego nie możesz grzać hali podłogówką? włąsnie hala jest niezłym
    miejscem na ogrzewanie podłogowe.

  • 15. Data: 2013-03-25 10:03:08
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > tylko jak zrobisz sobie kolektory pod ogrzewanie to pomyśl co zrobisz z
    > nadmiarem ciepła w lecie...

    Problemem jest brak słońca i niskie uzyski a wy wszyscy doszukujecie się
    megaproblemów z nadmiarem ciepła.
    Wystarczy zasłonić w lecie część kolektorów plandeką. Można to zrobić bardzo
    tanio tak aby automatycznie zasłaniało po przekroczeniu określonej
    temperatury w baniaku. Np. płótno obciążone dołem ciężką listwą, zsuwane na
    naciągniętych po bokach linkach stalowych i do tego silnik z przekładnią z
    allegro.
    Można też zrobić bypas w ziemi ze zwykłym termostatycznym zaworem
    trójdrogowym który samoczynnie więcej lub mniej gorącego czynnika będzie
    wpuszczał w te kilka metrów rury zakopanej w ziemi.
    Jak widzisz sposóbów jest kilka. Podaj teraz sposób na brak słońca jak taki
    mądry jesteś.

    Marek

  • 16. Data: 2013-03-25 10:04:55
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > dlaczego nie możesz grzać hali podłogówką? włąsnie hala jest niezłym
    > miejscem na ogrzewanie podłogowe.

    Bo nie da się zrobić odcięcia termicznego od gruntu, a grzanie ziemi w
    około żadną frajdą jest :)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 17. Data: 2013-03-25 10:06:39
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Jak widzisz sposóbów jest kilka. Podaj teraz sposób na brak słońca jak
    > taki mądry jesteś.

    Coś się wymyśli :)
    Kłopot w tym, że musi być wiatro/deszczo odporne i automatyczne. Czyli w
    sam raz na wieczorne pomysły ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2013-03-25 10:13:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    4CX250 wrote:

> [...]
    > określonej temperatury w baniaku. Np. płótno obciążone dołem ciężką
    > listwą, zsuwane na naciągniętych po bokach linkach stalowych i do

    bardzo fajny patent... a co jak przyjdzie wichura?

    oczywiście tę zasłonkę to masz za darmo? w ogóle nie trzeba niczego robić?

    A tak zapomniałem sam sobei zbudujesz? tylko skoro masz czas na budowanie to
    z czego żyjesz? albo jesteś bogaty a wtedy na diabła ci takie kombinacje
    wymyślać albo jesteś biedny wiec raczej nie masz kasy na solary i bajery.

> [...]
    > trójdrogowym który samoczynnie więcej lub mniej gorącego czynnika
    > będzie wpuszczał w te kilka metrów rury zakopanej w ziemi.

    Można, można też powiesić nagrzewnicę na polu i wywalać to ciepło w
    otoczenie.

    każdy z tych patentów kosztuje. Czy koszty tych dodatkowych rozwiązań
    równoważą ewentualne zyski z dogrzewania w okresie zimowym?

    > Podaj teraz sposób na brak słońca
    > jak taki mądry jesteś.

    Można zamontować promienniki halogenowe nad solarami zasilane z elektrowni
    wiatrowej. W sumie jest nadzieja w unii ze da tanią dotowaną energie
    elektryczną na wspomaganie solarów w okresach bez słonecznych :)

  • 19. Data: 2013-03-25 10:27:16
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:

    > Bo nie da się zrobić odcięcia termicznego od gruntu, a grzanie ziemi w
    > około żadną frajdą jest :)

    jeszcze ci raz powiem że sie da...

    zamiast zwykłego styropianu dajesz XPSa, Trzeba policzyć obciążenia i
    przeliczyć jaki izolator można zastosować. Być może wystarczy najtwardszy
    zwykły styropian.

    Ogrzewania podłogowe robi sie w halach napraw samolotów.

    warstwę grzewczą robisz ze zwykłego betonu z plastyfikatorami. Petli nie
    kładziesz na styropianie tylko mocujesz na siatce montażowej podniesionej na
    dystansach tak aby rurki wyszły w środku płyty na to kładziesz siatkę
    zbrojeniową wzmacniającą wylewkę.

    OIgrzewanie duzej kubaturowej hali grzejnikami jest w sumie porażką, ciepło
    spierdoli ci pod sufit, na dole bezie zimno a ciepło będzie pod dachem.
    Jeśli juz to lepiej zastosować promienniki wodne wiszące nad stanowiskami
    pracy albo nagrzewnice nadmuchujące ciepłe powietrze.

    Podłoga bez izolacji bedzie niekomfortowa dla pracowników w okresie zimowym
    bedzie im wiecznie zimno w nogi.

  • 20. Data: 2013-03-25 10:43:15
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > bardzo fajny patent... a co jak przyjdzie wichura?

    A co się robi z żaglami podczas sztormu?

    A można to też i tak zrobić żeby nie podwiewało.

> [...]
    > to z czego żyjesz? albo jesteś bogaty a wtedy na diabła ci takie
    > kombinacje wymyślać albo jesteś biedny wiec raczej nie masz kasy na solary

    I juuuż się zaczęło szukanie dziury w całym.
    Uważasz że osoba zatrudniająca u siebie w fabryce 200 osób jest jeszcze za
    biedna na takie rozwiązania czy już za bogata aby się po nie schylać?
    Zaprawdę powiadam ci, że znam takich, co mają kasy full a jakoś nie stronią
    od takich rozważań n/t tych rozwiązań około solarnych. Często w towarzystwie
    rozmawiamy sobie na rózne takie dziwne tematy i sami ci "oni" często są
    pomysłodawcami tego typu pomysłów i wprowadzają u siebie.

    > Można, można też powiesić nagrzewnicę na polu i wywalać to ciepło w
    > otoczenie.

    Lepiej zakopać. Większa sprawność. Niemniej jednak ten pomysł kosztuje
    naprawdę niewiele bo dobry zawór trójdrogowy termostatyczny to wydatek około
    200-300zł, do tego dojdzie kilka metrów rury PEX zakopanej w ziemi za domem,
    a na niej uprawa pomidorów.

    > każdy z tych patentów kosztuje. Czy koszty tych dodatkowych rozwiązań
    > równoważą ewentualne zyski z dogrzewania w okresie zimowym?

    No jasne! Jednorazowy wydatek rzędu 200-300zł zwróci się bardzo szybko.

    > Można zamontować promienniki halogenowe nad solarami zasilane z elektrowni
    > wiatrowej. W sumie jest nadzieja w unii ze da tanią dotowaną energie
    > elektryczną na wspomaganie solarów w okresach bez słonecznych :)

    A nie lepiej rozpalić ognisko pod solarem?