  • 21. Data: 2013-03-26 10:37:23
    Temat: Re: solarnicy
    Od: "Adams" <n...@n...pl>

    Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    news:kinc7o$1f2v$1@news2.ipartners.pl...

    > Uziemiło mi dwa auta.
    > W piątek jeździłem jednym a dzisiaj rano nie da się kół skręcić bo lód w nadkolach
    obsunął się i
    > zablokował tak że nie da się ruszać kołami.Wsiadam do drugiego a tu aku padnięte.
    Dobrze że
    > jeszcze trzecie jest i to w garazu

    Skopiowalem, bede przypminal kiedy bedziesz pitolil
    o zaletach stania autem na dworze w zimie.

    :)))

    Adams

  • 22. Data: 2013-03-26 10:47:57
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Adams" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Skopiowalem, bede przypminal kiedy bedziesz pitolil
    > o zaletach stania autem na dworze w zimie.

    Oj biedaku...

    Marek

  • 23. Data: 2013-03-28 17:38:52
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > jeszcze ci raz powiem że sie da...

    Wierze, wierze. Tylko widzisz, jak podłoga w około golenia Boeinga
    obniży się o 0.5mm, to wiesz jakich ten samolot może doznać
    uszkodzeń?.... żadnych!
    Popatrz teraz na mój przypadek. 0.5mm powoduje, że frezarka zostanie
    uszkodzona w ciągu... miesiąca?

    > zamiast zwykłego styropianu dajesz XPSa, Trzeba policzyć obciążenia i
    > przeliczyć jaki izolator można zastosować. Być może wystarczy
    > najtwardszy zwykły styropian.

    Znalazłem chyba inny, też fajny sposób na ocieplenie.
    Nazywa się to beton popiołowy i podobnoż warstwa 0.5m zapewni mi nośność
    oraz izolację termiczną.

    > Podłoga bez izolacji bedzie niekomfortowa dla pracowników w okresie
    > zimowym bedzie im wiecznie zimno w nogi.

    Tak, mnie też to boli, ale jak pracownik jest w ruchu to nie aż takiego
    dyskomfortu jak w przypadku, gdy ma stanowisko i stoi na miejscu.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 24. Data: 2013-03-28 20:50:38
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Irek N. napisał(a):
> [...]
    > uszkodzeń?.... żadnych!
    > Popatrz teraz na mój przypadek. 0.5mm powoduje, że frezarka zostanie

    A ja tak sobie czytam od dłuższego czasu, czytam Twoje Irku wypowiedzi i
    popadam w coraz to większe zdumienie...
    Czytam o hali dużej i nowoczesnej, o kilkudziesięciotonowych maszynach
    do obróbki skrawaniem - teraz znów o frezarce - i nie mogę wyjść z
    podziwu, że ty planujesz dać w całej hali jednolitą (no... podzieloną
    dylatacjami) posadzkę.
    Jak sobie przypomne różne hale warsztatów/maszyn, to każda maszyna stała
    na oddzielnym fundamencie. I dopiero dookoła tych fundamentów była
    wylana (w miarę jednolita i ciągła) wylewka/posadzka.
    Nawet coś tam pamiętam z jakiejś instrukcji (normy branżowej) o wymogach
    dotyczących fundamentów do posadowienia maszyn/obrabiarek.

    Czy ty jesteś pewien, że wiesz co robisz?
    --
    zbigi

  • 25. Data: 2013-03-28 22:47:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Irek N. wrote:

> [...]
    > uszkodzeń?.... żadnych!
    > Popatrz teraz na mój przypadek. 0.5mm powoduje, że frezarka zostanie

    jeśli masz schemat technologiczny to możesz przewidzieć wzmocnione
    fundamenty pod maszyny, albo pod maszyny kłąść np płyty stalowe które
    przeniosą naprężenia.

    Weź idź do konstruktora i z nim pogadaj. imho mało jest prawdopodobne aby
    płyta betonowa zbrojona gruba na 10 czy 12 cm ugieła sie pod maszyną z
    nierównomiernością 0.5mm.

    zreszta zawsze możesz jak już pisałem zrobić stalowe stelaże pod maszynami.

    > Znalazłem chyba inny, też fajny sposób na ocieplenie.
    > Nazywa się to beton popiołowy i podobnoż warstwa 0.5m zapewni mi
    > nośność oraz izolację termiczną.

    to sprawdź jeszcze jeden patent, beton wymieszany z kulkami styropianowymi.

    > Tak, mnie też to boli, ale jak pracownik jest w ruchu to nie aż
    > takiego dyskomfortu jak w przypadku, gdy ma stanowisko i stoi na
    > miejscu.

    weź też pod uwagę straty energii, za tę energię płacisz i one podnosza
    koszty twojej firmy zjadając twój zwykle marny zresztą zysk.

  • 26. Data: 2013-03-28 22:48:06
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A ja tak sobie czytam od dłuższego czasu, czytam Twoje Irku wypowiedzi i
    > popadam w coraz to większe zdumienie...

    No, powiem ci że ja też się dziwię, że to jeszcze stoi, przy moich
    wyczynach ;) Teraz walka z hydrauliką...

> [...]
    > do obróbki skrawaniem - teraz znów o frezarce - i nie mogę wyjść z
    > podziwu, że ty planujesz dać w całej hali jednolitą (no... podzieloną

    Jedna dylatacja w środku hali. Powstaną dwa fragmenty 21m x 15m. Już
    zdecydowane.

    > Jak sobie przypomne różne hale warsztatów/maszyn, to każda maszyna stała
    > na oddzielnym fundamencie.

    Oj, to bardzo, bardzo dawno temu było. Teraz jest troszeczkę inaczej,
    maszyny nie są już tak wielkie/ciężkie.
    Co do wagi - to co mam waży 7 ton, może się pojawić frezarka o wadze 15
    ton, sądzę że dalej już nie.
    Oczywiście to nie świadczy o tym, że nic cięższego nie postawię - może
    jakąś wtryskarkę kiedyś, a te potrafią już ważyć więcej. Przykładowo
    przy sile zwarcia (docisku) na poziomie 500 ton mówimy o powiedzmy 30-35
    tonach wagi (przykład).

    Co prawda w instrukcji posadowienia mojej frezarki jest napisane, że
    jeżeli można to chętnie klocek betonu w jednym kawałku pod nią, ale to
    tylko zalecenie. Wszystkie maszyny CNC jakie znam, stoją na solidnej
    posadzce, ale nie na fundamentach (no dobra, znam jedną z wylaną kostką
    pod posadowienie).

    Jest wymóg, aby maszyna nie stała na dwóch osobnych - dylatowanych
    płytach, aby nie była na skraju płyty (w pobliżu dylatacji), nie była w
    miejscach narażonych na drgania (przykładowo obok prasy), wilgotnych,
    itp... całkiem sporo tego, ale zdroworozsądkowo.

> [...]
    > dotyczących fundamentów do posadowienia maszyn/obrabiarek.
    >
    > Czy ty jesteś pewien, że wiesz co robisz?

    Nie, nie jestem. Dlatego cenię sobie to co czytam na grupie i na pewno
    wiele,wiele błędów uniknąłem dzięki Wam :) THX za to.
    Odnośnie posadzki natomiast, mam ofertę od 3 wykonawców (duże firmy
    specjalizujące się wyłącznie w tym temacie). Dwie z nich mają dokładnie
    taki sam pomysł na posadzkę, jedna się wyłamuje - sugeruje zrobienie
    mocniejszej. Wiem dlaczego, po prostu jest to jedyna firma która nie
    zadowoliła się opisem, tylko przyjechała i "oczy-w-oczy" przekonała się
    o co chodzi. Najwyraźniej zrozumieli moje podejście do tematu, gdyż
    minimum sugerują niewiele mocniej niż pozostałe, natomiast optimum
    znacznie mocniej (pisałem o betonie popiołowym grubości 50cm jako
    podbudowa, na to 25cm posadzki ze zbrojeniem w 2 warstwach - wynik:
    pancerne :) ).

    Na zakończenie - mam obecnie 18cm posadzki B20 ze zbrojeniem 8mm w
    dolnej części, na to 6cm zbrojone siatką 4mm. Maszyna co roku (już od 5
    lat) jest sprawdzana pod kątem posadowienia. Po pierwszym półroczu była
    dodatkowo. Podbudowę stanowi około 50cm kamienia bardzo mocno ubitego
    stopą (nie pamiętam już jakiego).
    Jak ją stawiłem na początku, po pół roku lekko skorygowałem, tak
    praktycznie nie ruszałem jej więcej. Stoi stabilnie (a rozmawiamy o
    ruchach na poziomie setnych części mm na każdej z 6 nóg).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 27. Data: 2013-03-28 23:21:07
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > jeśli masz schemat technologiczny to możesz przewidzieć wzmocnione
    > fundamenty pod maszyny, albo pod maszyny kłąść np płyty stalowe które
    > przeniosą naprężenia.

    Nie mam dedykowanych miejsc. Na moim etapie nie jestem w stanie tego
    zrobić, za mało maszyn.

    > Weź idź do konstruktora i z nim pogadaj. imho mało jest prawdopodobne
    > aby płyta betonowa zbrojona gruba na 10 czy 12 cm ugieła sie pod maszyną
    > z nierównomiernością 0.5mm.

    Mam nadzieję, że nie ugne się, a jeżeli już, to jednakowo w czasie :)

    > zreszta zawsze możesz jak już pisałem zrobić stalowe stelaże pod maszynami.

    W sensie pomiędzy maszyną a płytą?
    Takie coś nie ma żadnych szans zadziałać.

    > to sprawdź jeszcze jeden patent, beton wymieszany z kulkami styropianowymi.

    Strasznie źle się mieszają. Powiedziano mi natomiast, że 50cm tego
    betonu jest traktowane jako wystarczająca izolacja termiczna.
    Miał bym więc dwie pieczenie za jednym zamachem ;) choć trochę boli, że
    to co nawoziłem, ubijałem 2x walcem teraz będzie trzeba wyrzucić do kubła.

    > weź też pod uwagę straty energii, za tę energię płacisz i one podnosza
    > koszty twojej firmy zjadając twój zwykle marny zresztą zysk.

    No ba. Ale jeżeli mam jako alternatywę niestabilną posadzkę, to po
    prostu nie ma wyboru.
    Oglądałem posadzki u klientów, porządne, profesjonalne. Nigdzie nie ma
    styropianu w środku. Obwodowo zgoda - bardzo często.
    U jednego żałują, że zrobili na wjeździe - już im popękało.

    Miłego.
    Irek.N.