  • 11. Data: 2010-02-13 12:33:44
    Temat: Re: wewnętrzna antena TV
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Prawusek" hkqmvv$js5$...@a...news.neostrada.pl

    > Masz rację, moje porady to spektrum możliwosci i próba poszerzenia
    > wiedzy u Polaków. Najprostsza szerokopasmowa antena zwana grillem lub
    > materacem ma zaletę - można ją zastosować blisko ściany, czyli przy oknie,
    > łatwo też zbudować pole antenowe, składające się z dwóch lub czterech takich
    > anten i wzmacniacza antenowego.

    Dla mnie pola antenowe są jak pola siłowe -- IMO to za duże przedsięwzięcie.
    400 metrów stąd mam kablówkę i mogę (teraz mam popsuta nagrywarkę -- namiętnie
    wysuwa szufladkę z płytą) stamtąd przenosić programy tutaj -- tak jakiś czas
    robiłem. Na dodatek tam miałem kablówkę niemal za freeko. :)

    > Jednak w przypadku bardzo słabego sygnału potrzebna będzie
    > wieloelementowa Yagi-Uda, a czasem pole antenowe z takich. i raczej
    > wąskopasmowych, czyli dostrojonych do danego kanału i / oraz wzmacniacza
    > antenowego.
    > Wąskopasmowa antena daje lepszy stosunek sygnał / szum i wzmacniacz
    > antenowy wąskopasmowy (kanałowy) zamontowany na antenie nie wzmacnia
    > zakłóceń.

    > PRAKTYCZNIE:
    > Oglądnąć, co mają zamontowane sąsiedzi,

    Mają kablówkę i parabolki.

    > pójść do kilku z nich

    Najpierw mieszkanie stało puste pięć lat, później spałem niemal bez
    przerwy 100 dni -- nie utrzymuję ,,dobrosąsiedzkich'' kontaktów. :)
    Osiedle zsynchronizowało/zintegrowało się beze mnie.

    > i zobaczyć
    > jakość obrazu, co nie znaczy, że u Ciebie będzie tak samo dobry, może być
    > gorszy lub lepszy. Najlepiej byłoby (w bloku) korzystać z anteny zbiorczej,

    Chcę swoją.

    > lub uzyskać zezwolenie na montaż anteny na ścianie lub dachu.

    Dach odpada.

    > Wiąże się to jeszcze z odgromieniem

    No właśnie. A parabolka nie wiąże się?

    > - nawet na parterze, bez odgromienia to tylko

    Na parterze to raczej pioruny nie hulają. :)

    > teściową można posadzić przed telewizorem (nie każdą, dobrych szkoda).

    Nie mam jeszcze własnej teściowej.
    (mógłbym wypożyczyć cudzą? -- a kto mi pożyczy swoje dobro?)

    > Jeżeli nie masz doświadczenia lepiej byłoby nając firmę do wykonania
    > instalacji,

    Sam byłem jakiś czas dostawą CATV.

    > jeszcze lepiej namówić sąsiadów do wykonania zbiorówki. Dobra
    > firma, stosująca dobry sprzęt zastosuje modułową instalację więc może
    > i satelitarna tv, najlepiej też od razu zmontować wszystko.

    :)

    > Polecałem niedrogą UFO czyli antenę SATURN - 1 - szerokopasmówka z
    > wzmacniaczem sygnału w komplecie zasilacz z rozdzielaczem do DC. Wystarczy
    > tylko dobry kabel telewizyjny i złącza typu F.

    > Jeżeli odbiór będzie zadowalajacy mozna będzie na niej odbierać na stałe,
    > jedna z powodu dookólności odbierać będzie także zakłócenia np samochody
    > z niesprawnym sysatemem zapłonowym itp.

    Znaczna część samochodów to diesle, inne mają raczej nowszej generacji zapłonniki.

    > Ale do znalezienia miejsca
    > silniejszego sygnału wystarczy, w końcu widać z jakiego kierunku sygnał
    > nadchodzi, więc szukamy jego siłę i tam umieścić dobrą (długą) kanałową
    > antenę Uda-Yagi, nawet ze wzmacniaczem antenowym ale selektywny - do danego
    > kanału.

    Raczej nie mam ochoty na ciężki kaliber -- nie jestem zapalonym telewidzem.
    Raczej chodzi o mi o to, aby sobie poooglądać. 400 metrów stąd (w innym
    mieszkaniu) mam kablówkę.

    > Jeżeli jest drugi kanał (i następne) potrzebny byłby drugi zestaw
    > (i następne) i zwrotnica umozliwiająca zasilanie wzmacniaczy. Ostatecznie
    > można zastosować zwrotnicę ze wzmacniaczem antenowym szerokopasmowym wiedząc,
    > że jest to gorse rozwiązanie - wzmacnia takze zakłócenia.

    Na razie powstrzymałem się z zakupem anteny.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    M@ile słane do mnie czytam, ale na razie nie odpowiadam
    na nie, gdyż ma popsuty notebook i nie chce :) się mi go
    reperować, czyli słać do reperacji gwarancyjnej. :) Gdy
    notebook zostanie zreperowany, będę odpowiadał na m@ile. :)
    Zanim poślę popsuty notebook do naprawy, muszę zrzucić
    dane z dysku notebookowego na inny :) dysk, a to nie
    jest wcale takie proste, choć być powinno. :)

  • 12. Data: 2010-02-13 12:37:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jarek P." hktqrk$nt$...@i...gazeta.pl

    > Kanały darmowe, dostepne za free, do których odbioru wystarczy tylko
    > micha z tunerem, nie trzeba żadnych dekoderów, kart z opłaconym
    > abonamentem (albo pirackim softem) i tym podobnych.

    A skąd taki (FTA) skrót?

    > Jeśli zaś myslisz o jakims zestawie płatnej telewizji

    Nie myślę.

    > (Cyfra, Polsat, N), to wtedy nie ma o czym mówić, obecnie chyba
    > we wszystkich tych zestawach jest też TV publiczna (niech mnie
    > ktoś poprawi, jeśli się mylę, ale wydaje mi się, że brak
    > publicznej w tych pakietach to już historia).

    > Niby tak, ale może się okazać, że naziemna wisząca na ścianie metr
    > nad ziemią mimo wszystko działa lepiej niż postawiona w domu na
    > telewizorze.

    Chodzi Ci o to, że zewnętrzna jest lepsza od wewnętrznej?

    > Które ostrzeżenia, bo teraz ja nie rozumiem? Te z aukcji, że wysyłka
    > taka pod takim warunkiem a owaka pod owakim? A musisz na tej aukcji
    > kupować? To popularna antena (chodzi mi o rodzaj, nie o konkretny

    Rozumiem. Istotnie -- widywałem w sklepach takie anteny.

    Dzięki za informacje.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 13. Data: 2010-02-13 13:55:35
    Od: "Qwinto" <q...@g...pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> wrote in
    message news:hl66f4$1ep$1@inews.gazeta.pl...

    > "Jarek P." hktqrk$nt$...@i...gazeta.pl

    > A skąd taki (FTA) skrót?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Free-to-air
    http://pl.kingofsat.net/pos-13E-fta_pol.php (Hotbird)
    http://pl.kingofsat.net/pos-19.2E-fta_pol.php (Astra)

    Qwinto

  • 14. Data: 2010-02-13 15:09:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Qwinto" hl6b33$lok$...@n...onet.pl

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Free-to-air
    > http://pl.kingofsat.net/pos-13E-fta_pol.php (Hotbird)

    > http://pl.kingofsat.net/pos-19.2E-fta_pol.php (Astra)

    TRWAM, TV Polonia, TVP Historia, TVP Kultura, TVP Info,
    Radio Maryja, TVP Info, TV Polonia, TVP Historia, TV Puls

    Nie ma TVP1 i TVP2. Podobnie pod linkiem do Hotbirda.
    A może te programy są niewiele warte? :)

    FTA (skrót z ang. Free-to-air) -- dziękuję. :)
    Może po prostu nie warto instalować anteny innej niż parabolka? :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 15. Data: 2010-02-13 17:45:42
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > Chodzi Ci o to, że zewnętrzna jest lepsza od wewnętrznej?

    Ze względu na typowe konstrukcje typowych anten wewnętrznych - tak,
    można to potraktowac jako regułę, do tego dochodzi fakt, że wewnątrz
    sygnał zawsze będzie stłumiony przez sciany.

    J.

  • 16. Data: 2010-02-13 18:45:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jarek P." hl6og7$2jn$...@i...gazeta.pl

    > Ze względu na typowe konstrukcje typowych anten wewnętrznych - tak,
    > można to potraktowac jako regułę, do tego dochodzi fakt, że wewnątrz
    > sygnał zawsze będzie stłumiony przez sciany.

    Ale te częstotliwości (wczesne kanały -- tak ze 150 MHz) przechodzą
    dość łatwo przez ściany. Tak czy nie? Antena na balkonie może ;)
    budzić zainteresowanie otoczenia... :)

    Chyba jednak nie warto zawracać sobie głowy jedynką czy dwójką,
    skoro jest trochę innych, ciekawych programów z parabolek? :)

    Myślałem, że domowe anteny mają sens, skoro są sprzedawane tunery
    TV do komputerów. A może warto pomyśleć o antenie własnej produkcji?
    Wzmacniacza nie wykonam, ale może jakieś konkretne ułożenie drutów?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

    M@ile słane do mnie czytam, ale na razie nie odpowiadam
    na nie, gdyż ma popsuty notebook. Proszę o cierpliwość. :)

  • 17. Data: 2010-02-13 19:53:40
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > Ale te częstotliwości (wczesne kanały -- tak ze 150 MHz)
    > przechodzą
    > dość łatwo przez ściany. Tak czy nie?

    Niskie kanały - tak. Ale i na niskich obecnie mało co jest.

    > Antena na balkonie może ;)
    > budzić zainteresowanie otoczenia... :)

    A niech budzi, telewizor w domu to obecnie chyba nie jest dowód
    specjalnej majętności.

    > Chyba jednak nie warto zawracać sobie głowy jedynką czy dwójką,
    > skoro jest trochę innych, ciekawych programów z parabolek? :)

    No tak, Trwam, Polonia, Puls... nic, tylo zza telewizora nie wstawać
    :-)

    > Myślałem, że domowe anteny mają sens, skoro są sprzedawane tunery
    > TV do komputerów.

    Mają sens, ale w bliższych nadajnikom TV lokalizacjach. A tunery TV
    w formie kart komputerowych w dodatku wymagają dość dobrego sygnału.

    > A może warto pomyśleć o antenie własnej produkcji?
    > Wzmacniacza nie wykonam, ale może jakieś konkretne ułożenie
    > drutów?

    Można, ale moim zdaniem nie ma sensu. Jesli koniecznie chcesz, opis
    konstrukcji anteny TV, choćby wymiary samego dipola znajdziesz bez
    problemu w necie.

    J.

  • 18. Data: 2010-02-14 02:24:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jarek P." hl7005$qu2$...@i...gazeta.pl

    > Niskie kanały - tak. Ale i na niskich obecnie mało co jest.

    A co takiego jest w powietrzu, czego nie ma w kosmosie? :)
    Jedynak i dwójka. Coś jeszcze? A to raczej niskie kanały w Białymstoku.

    > A niech budzi, telewizor w domu to obecnie chyba nie jest dowód
    > specjalnej majętności.

    Telewizor (choć kosztuje ponad fajf tałzen złoty -- UE40B8000)
    nie, ale antena budzi zaciekawienie i kusi -- zawsze znajdzie
    się ktoś, kto ją zechce ,,wyprostować''. ;)

    > No tak, Trwam, Polonia, Puls... nic, tylo zza telewizora nie wstawać
    > :-)

    Wiele osób płaci za kablówkę ze 4 dychy miesięcznie, aby Trwać, Pulsować itd... ;)

    > Mają sens, ale w bliższych nadajnikom TV lokalizacjach. A tunery TV
    > w formie kart komputerowych w dodatku wymagają dość dobrego sygnału.

    Mieszkam w mieście -- to widać, słychać i czuć. ;)
    Więc jestem daleko od nadajnika? :)

    > Można, ale moim zdaniem nie ma sensu. Jesli koniecznie chcesz, opis
    > konstrukcji anteny TV, choćby wymiary samego dipola znajdziesz bez
    > problemu w necie.

    Jeśli nie ma to sensu -- po co mam próbować? :)

    Teraz pytanie -- dlaczego anteny mają wbudowane wzmacniacze aktywne,
    skoro można by takie wzmacniacze wmontowywać od razu w telewizory? :)

    -=-

    BTW -- czy ten telewizor ma sens? UE40B8000

    http://www.samsung.com/pl/consumer/tv-audio-video/te
    levisions/led/UE40B8000XWXXH/index.idx?pagetype=prd_
    detail&tab=spec&fullspec=F

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 19. Data: 2010-02-14 09:47:52
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > A co takiego jest w powietrzu, czego nie ma w kosmosie? :)
    > Jedynak i dwójka. Coś jeszcze? A to raczej niskie kanały w
    > Białymstoku.

    Polsat, TVN, jakaś stacja lokalna - tyle zwykle z powietrza można
    odebrać w normalnych okolicach. Jak jest w Białymstoku nie wiem, ale
    tam jeszcze żubry po ulicach chadzają, to różnie może być :-)

    > nie, ale antena budzi zaciekawienie i kusi -- zawsze znajdzie
    > się ktoś, kto ją zechce ,,wyprostować''. ;)

    Mieszkasz na parterze? To antenę na kija od szczotki i do góry.

    > Wiele osób płaci za kablówkę ze 4 dychy miesięcznie, aby Trwać,
    > Pulsować itd... ;)

    Przekażmy im więc Znak Pokoju :-)

    > Mieszkam w mieście -- to widać, słychać i czuć. ;)
    > Więc jestem daleko od nadajnika? :)

    Ech, co za człowiek, no nie weźmie, nie poszuka samemu, zmusza
    człowieka o nieludzkiej porze skoro świt do zrobienia tej cięzkiej
    pracy za niego ;-/

    http://www.dipol.com.pl/dane_nadajnikow_tv_naziemnej
    _w_polsce_bib07.htm

    jak z tabeli wynika, w Białymstoku powinieneś odebrać:

    Białystok *B. Urzędu Miasta* Czwórka 53 1,000 H
    Białystok *B. Urzędu Miasta* Polsat 60 1,000 H
    Białystok *Cieszyńska* TVN 41 1,000 H
    Białystok *Krynice* TVP 1 8 80,000 H
    Białystok *Krynice* TVP 2 22 400,000 H
    Białystok *Krynice* TVP INFO / TVP Białystok 35 100,000 H

    Za nazwami kanałów jest kolejno: numer kanału i moc emitowana. Jak
    widać na niskich kanałąch masz tylko jedynkę, reszta jest na UHF.
    telewizja publiczna jest nadawana z solidną mocą, więc jeśli jej nie
    odbierasz na "drucie", to pewnie z TVN, Polsatem i TV4 będą problemy
    nawet przy antenie zewnętrznej o ile nie poszukasz na nią dobrego
    miejsca. No, chyba, że lokalizacja nadajnika "B. Urzędu Miasta" jest
    Ci bardziej po drodze.

    > Jeśli nie ma to sensu -- po co mam próbować? :)

    "For fun" jak to górale mówią :-)

    > Teraz pytanie -- dlaczego anteny mają wbudowane wzmacniacze
    > aktywne,
    > skoro można by takie wzmacniacze wmontowywać od razu w telewizory?
    > :)

    Dlatego, że taki wzmacniacz przy antenie będzie wzmacniał to, co
    odbiera antena. Zamontowany przy telewizorze będzie wzmacniał to, co
    przyjdzie z anteny, ale dodatkowo stłumione przez przewód antenowy,
    czyli sporo słabsze, a przykryte przez wszystkie szumy i zakłócenia,
    jakie się dostaną do tego układu po drodze.

    > BTW -- czy ten telewizor ma sens? UE40B8000

    A to już nie do mnie pytanie, mam 10letni telewizor, oglądam go raz
    na dwa tygodnie, na nowinkach się nie znam.

    J.

  • 20. Data: 2010-02-14 19:20:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jarek P." hl8gs9$7ok$...@i...gazeta.pl

    > Polsat, TVN, jakaś stacja lokalna - tyle zwykle z powietrza można
    > odebrać w normalnych okolicach. Jak jest w Białymstoku nie wiem, ale
    > tam jeszcze żubry po ulicach chadzają, to różnie może być :-)

    Jak widzę -- masz mylne pojęcie o Białymstoku.
    Może w święta państwowe jest tak jak piszesz, ale na co dzień
    i żubry, i inne EB czy Tatry z charakterem siedzą po kanajpach...
    Jeśli Cię strażnik miejski (miastowy tak zwany) nakryje poza knajpą
    (na ulicy -- jak piszesz) z butelczyną w rękach, spotkasz się z problemami... :)

    Wprawdzie nocą można zaliczyć butelką piwa po głowie, ale bez przesady -- po
    co ktoś miałby chodzić nocą ulicami ponad ćwierćmilionowego miasta? We mnie
    na przykład rzucono butelką i chybiono. Ale widać, że mierzono całkiem nieźle,
    tyle tylko, że po rzuceniu butelki nie można nią manewrować a ja mogę znienacka
    zwolnić, czy zrobić unik...

    Ja bym żubry (i inne im podobne) zlikwidował, ale miasto czerpie
    z nich korzyści, więc... :) Z czegoś trzeba opłacić i policjantów,
    i miatowych -- aby mogli zamykać żubry wałęsające się po ulicach... :)
    Interes nakręca się więc niejako samoczynnie.

    > Mieszkasz na parterze? To antenę na kija od szczotki i do góry.

    Na parterze. Niby na wysokim od strony balkonu, ale jednak na parterze.

    > Przekażmy im więc Znak Pokoju :-)

    To nazywa się nie znak, ale numer. Numer
    pokoju -- w hotelach na przykład lub w urzędach. ;)

    Ja czasami oglądam TV Trwam -- i zastanawia mnie sącząca się
    w tym Trwaniu nienawiść do Platformy Obywatelskiej. :)

    Gdy Kwaśniewski usiadł na fotelu prezydenckim, Glemp uczciwie
    gratulował, choć Kwaśniewski rzekomo/niby reprezentował komuchów.
    Teraz widać aż nazbyt dokładnie niechęć Rydzykowatych do opozycji. :)

> [...]

    > Białystok *Krynice* TVP 1 8 80,000 H
    > Białystok *Krynice* TVP 2 22 400,000 H
    > Białystok *Krynice* TVP INFO / TVP Białystok 35 100,000 H

    Czyli Krynice... Nawet nie wiem, gdzie to jest.
    Niedawno szukałem, ale nie mam pewności, czy znalazłem.

    > Za nazwami kanałów jest kolejno: numer kanału

    Hm... 53, 60, 41 -- to wcale nie są kanały wczesne. :)
    Nawet dwójka na 22 to wcale nie jest mało. Myślałem,
    że jest nadawana na 11 kanale... Tak kiedyś chyba było.

    > i moc emitowana.

    Więc moce są co najmniej różne!

    > Jak
    > widać na niskich kanałąch masz tylko jedynkę,

    No właśnie.

> [...]
    > nawet przy antenie zewnętrznej o ile nie poszukasz na nią dobrego
    > miejsca. No, chyba, że lokalizacja nadajnika "B. Urzędu Miasta" jest

    Zaraz rzucę okiem na mapki. Urząd Miasta góruje nad okolicą.
    Jeden z najwyższych punktów tego miasta i okolicy w ogóle. :)
    Dach tego budynku jest zaantenowany bardzo gęsto. :) Jest jeszcze
    miejsce na kominie elektrociepłowni -- też wysoko w okolicy, ale
    komin nie ma tej powierzchni co dach budynku UM. :) Kiedyś
    interesowały mnie wysokie budynki i kominy. :)

    > "For fun" jak to górale mówią :-)

    Ale to kosztuje... Co zrobić z anteną, jeśli nie zda egzaminu?
    W MediaMarkt powiedziano mi, że będę mógł wymienić na inny produkt,
    jeśli antena nie okaże się skuteczna, ale w MM cena tych anten (o które
    pytałem; z innymi może być podobnie) jest dwakroć wyższa niż w MakroC&C. :)

    > Dlatego, że taki wzmacniacz przy antenie będzie wzmacniał to, co
    > odbiera antena. Zamontowany przy telewizorze będzie wzmacniał to, co
    > przyjdzie z anteny, ale dodatkowo stłumione przez przewód antenowy,

    No tak. To jest dobry argument. Drut od anteny może być całkiem długi...
    Tyle tylko, że od anteny pokojowo nastawionej ;) raczej przewód jest
    krótki, więc wprowadza on niewielkie zakłócenia i niewielki spadek
    mocy sygnału...

    Podejrzewam, że w odbiorniku TV jest już pokaźny
    (taki na 30 dB czy nawet na 40 dB) wzmacniacz...

> [...]

    > A to już nie do mnie pytanie, mam 10letni telewizor, oglądam go raz
    > na dwa tygodnie, na nowinkach się nie znam.

    Ja mam tylko dziesięcioletni tuner TV w komputerze.
    Kiedyś oglądałem TV, ale z czasem dokonywałem cięć
    budżetowych i od sierpnia 2008 nie mam tu już internetu
    z kabla a od jakiegoś czasu (nie wiem, od kiedy, bo
    jakoś ;) przegapiłem ów moment) nie mam CATV, czyli
    kablówki, w ogóle. :) Radio ma własną antenę -- drut
    wiszący pionowo na ścianie... TV nie chce na drucie...

    Jakiś czas nagrywałem programy (filmy) 400 metrów stąd i oglądałem
    tutaj, ale nagrywarka odmówiła współpracy... Czas najwyższy na to,
    aby ją zawieźć do MM i poprosić o wymianę na nową lub o zwrócenia gotówki...

    Teraz bym chciał kupić TV z prawdziwego zdarzenia.
    No i albo jakiś taniutki, albo najbardziej wypasiony.
    Ten (UE40B8000) podoba się mi, ale trochę kosztuje...

    Miałbym i TV, i monitor do notebooka...
    Nie byłby to monitor ,,profesjonalny'', ale na pewno całkiem niezły.

    Za wszelkie informacje -- dziękuję. :) IMO chyba muzę myśleć
    o antence w kształcie talerzyka wiszącego niemal pionowo... :)
    Mam o tym pojęcie równie blade jak o antenach pokojowych...

    --