  • 1. Data: 2013-10-13 21:36:06
    Temat: zawór termostatyczny czy /bateria prysznicowa termostatyczna?
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    jak to mówią lepiej późno niż wcale, dzisiaj odkryłem że istnieją zawory
    które potrafią "dopuścić" zimnej wody do wrzątku.
    Mam piec gazowy który ma marną zdolność regulacji płomienia w stosunku
    do przepływu wody. najczęściej ją przegrzewa, nawet do tego stopnia ze
    się wyłącza, po to aby załączyć się za 30 sekund. Jak łatwo się
    domyśleć, woda pod prysznicem ma raz 70 stopni raz 15. Czy taka głowica
    mogłaby spowodować że w tym przerywanym cyklu pracy pieca woda będzie
    miała bardziej stabilną temperaturę? Czy lepiej byłoby zainstalować
    zawór pod piecem, czy w kabinie prysznicowej - w baterii. Które
    urządzenie będzie trwalsze, szybsze - bo oto tu chyba chodzi?

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-10-13 21:57:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-10-13 21:36, ToMasz wrote:
    > Czy taka głowica
    > mogłaby spowodować że w tym przerywanym cyklu pracy pieca woda będzie
    > miała bardziej stabilną temperaturę?

    Jesli masz obieg ciepłej wody - to masz max 2 sek na stabilizacje do
    zadanej temperatury bez względu na temperaturę ciepłej wody w obiegu i
    zazwyczaj zaczyna się od chłodnej do zadanej, a często od razu jest
    dobra. Bardzo polecam, mam piec weglowy i baniak czasem grzeje do 60
    stopni. Baterie termostatyczne załatwiają problem.

    Teraz wada: w środku jednej którą mam jest ruchomy element. Smarowany
    jest gęstym smarem. Przepuszczenie przez baterie wody o temp. 70 stopni
    skończyło się wymyciem smaru i zatarciem tłoka. Efekt: woda jest chlodna
    albo zimna, brak regulacji. Rozebranie i nasmarowanie, jak się wie jak,
    to jakieś 20 minut. Ale wysoka temperatura robi im kuku tak czy inaczej.

    Druga bateria (z lidla) jeszcze działa ok i nie rozbieralem, za to po
    kilku miesiącach cieżko się kręci nastawiami termostatu. Jak by "zarosło
    kamieniem".

    Nie wiem co by było gdybym kupił baterie za 1000zł, ale coś czuje ze to
    samo.

  • 3. Data: 2013-10-14 00:03:44
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 13.10.2013 21:57, Sebastian Biały pisze:

    > Jesli masz obieg ciepłej wody
    nie!. Mam instalacje 2 rurkową, jedna zimna druga ciepła.
    > - to masz max 2 sek na stabilizacje do

    > Teraz wada: w środku jednej którą mam jest ruchomy element. Smarowany
    piszesz o zaworze montowanym do rur, czy o baterii?

> [...]
    > kamieniem".
    >
    > Nie wiem co by było gdybym kupił baterie za 1000zł, ale coś czuje ze to
    nieźle, nieźle... czyli brać takie które mają 6 lat gwarancji?
    A ja jeszcze filtra nie mam, bo niema na niego miejsca....
    ToMasz

  • 4. Data: 2013-10-14 17:39:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-10-14 00:03, ToMasz wrote:
    > nie!. Mam instalacje 2 rurkową, jedna zimna druga ciepła.

    Więc jedyne co zrobi zawór to nie dopuści do zbyt gorącej wody.

    > piszesz o zaworze montowanym do rur, czy o baterii?

    Baterii.

  • 5. Data: 2013-10-15 14:13:18
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 13.10.2013 21:36, ToMasz pisze:
> [...]
    > zawór pod piecem, czy w kabinie prysznicowej - w baterii. Które
    > urządzenie będzie trwalsze, szybsze - bo oto tu chyba chodzi?

    baterie termostatyczne nie współpracują z piecykami gazowymi, a już na
    pewno nie z takimi bez modulacji płomienia.(kropka)

    scenariusz taki...
    odkręcasz wodę i nastawiasz na 40st
    leci zimna, bo w rurach zimna, zawór puszcza max ciepłą i czeka aż ta
    dopłynie, kocioł(bez modulacji) w tym czasie grzeje ile ma tam ustawione.
    Do zaworu dolatuje ciepła i jej temperatura wzrasta(są straty na
    ogrzanie rur w ścianach) po jakimś czasie temperatura wody przekracza
    nastawiony próg i zawór dopuszcza zimnej zmniejszając strumień ciepłej.
    Jako że piec nadal grzeje taką mocą jaką mu jest wygodnie to temperatura
    ciepłej wody (przy mniejszym jej strumieniu) wzrasta, zawór cały czas
    zmniejsza współczynnik ciepłej do zimnej powodując coraz mniejszą strugę
    ciepłej wody a to powoduje że ta cieplejsza jest coraz cieplejsza, w
    końcu piec postanowi się wyłączyć bo mu za ciepło.

    Więc albo załatwisz sobie kocioł z modulacją płomienia, co powinno w
    jakimś tam zakresie umożliwić współpracę z baterią termostatyczną, albo
    instalacje wyposażysz w bojler - choć tego zagonić do współpracy ze
    zwykłym starym "junkersem" nie będzie łatwo o ile w ogóle jest to możliwe.

    Regulowanie temperatury wody w przypadku kotła bez modulacji płomienia
    można robić tylko i wyłącznie za pośrednictwem zwiększania strumienia
    wody, a nie mieszania. Kocioł grzeje ze stałą mocą, co powoduje że
    podgrzeje on określoną ilość(przepływ) wody o konkretną ilość stopni i
    nie jest ważne, czy cała ta woda przez niego przeleci(odkręcony kurek
    ciepłej na max) czy tylko część poleci przez piecyk, a część domieszasz
    w baterii (odkręcone kurki ciepłej i zimnej np na 50%) - temperatura
    będzie taka sama.

  • 6. Data: 2013-10-15 17:52:54
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > baterie termostatyczne nie współpracują z piecykami gazowymi, a już na
    > pewno nie z takimi bez modulacji płomienia.(kropka)
    doradź więc proszę jaki kupić zwykły kocioł dwufunkcyjny, który będzie
    potrafił grzać wodę użytkową z najmniejszą możliwą mocą?

    ToMasz

  • 7. Data: 2013-10-15 18:23:17
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 15.10.2013 17:52, ToMasz pisze:

    > doradź więc proszę jaki kupić zwykły kocioł dwufunkcyjny, który będzie
    > potrafił grzać wodę użytkową z najmniejszą możliwą mocą?

    Ja nie jestem specem od pieców, więc i doradzić za bardzo nie doradzę.
    Zacznijmy może od tego że zdradzisz nam co Ty masz za piec, co na nim
    można ustawiać i może się to jakoś uda wyregulować, no bo nie wierzę że
    z fabryki wyszedł taki bubel, grzejący wodę tak że prysznica wziąć nie
    można...

    W każdym piecu musi się dać ustawić i regulować moc, jeżeli się nie da
    to może coś jest zepsute i trzeba naprawić a nie wymieniać od razu cały
    piec. Trzeba to ustawić do optymalnego przepływu wody, w skrócie to
    odkręcasz wodę tak jak to robisz podczas prysznica, czekasz aż
    temperatura się ustabilizuje i regulujesz moc na piecu aż temperatura
    będzie zadowalająca. Ale regulujesz na piecu a nie na baterii, a już na
    pewno nie na baterii termostatycznej przy takim piecyku.

    A co do polecania pieca - ja u siebie ostatnio wymieniałem starego
    termeta na nowego vailanta z promocji w castoramie, różnica w komforcie
    jest znaczna, zapala się normalnie (i zawsze, a nie jak ma kaprys) ma
    modulacje można mieszać wodę na kranie itp.. Podejrzewam że wszystkie
    obecnie sprzedawane kotły gazowe są podobnie zaawansowane
    technologicznie(mowa o wiodących producentach i piecach z podobnej
    pułki) więc i wybierać można tego co tańszy w danym momencie i
    lepszy/bliższy/tańszy serwis

    Choć patrząc na niedawny watek, wychodzi że własnie vailant ma większy
    zakres modulacji mocy, co czasem się przydaje.. Trzeba by sie w
    dokumentacje wgryźć...

  • 8. Data: 2013-10-15 21:43:24
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > A co do polecania pieca - ja u siebie ostatnio wymieniałem starego
    > termeta na nowego vailanta z promocji w castoramie, różnica w komforcie
    ja zmieniłem parę lat temu mechanicznego Oceana z lat 90siątych, na
    elektronicznego aristona
    zanim zapali ogień, zastanawia się 5-7 sekund, modulacje ma, ale ten
    dolny zakres pracy, to taka moc, że spokojnie mogę brać prysznic a żona
    zmywa naczynia. Choć ona pod prysznicem odkręca wodę bardzo mocno -
    wtedy ma dobrą temperaturę.
    ToMasz

  • 9. Data: 2013-10-20 15:53:57
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    > zawór pod piecem, czy w kabinie prysznicowej - w baterii. Które
    > urządzenie będzie trwalsze, szybsze - bo oto tu chyba chodzi?

    Szybkość regulacji baterii termostatycznej nie różni się niczym od
    szybkości samodzielnego mieszalnika, to w końcu takie samo urządzenie -
    ot, mieszek z cienkiej blachy brązowej wypełniony gazem i przestawiający
    grzybki zaworów w zależności jak napęczniał pod wpływem temperatury.
    Jedynym kryterium wyboru jest kryterium użytkowe - mając baterię możesz
    dowolnie regulować temperaturę wody siedząc w wannie, mieszalnik
    samodzielny może być w mniej dogodnym miejscu. Z drugiej strony bateria
    reguluje ci tylko wodę w wannie/pod prysznicem, mieszalnik przy piecu
    stabilizuje temperaturę gorącej wody dla wszystkich odbiorów (wanna,
    prysznic, umywalka, zlewozmywak w kuchni). Ustawiasz go na 45 - 50
    stopni Celsjusza a temperaturę na odbiorze ustalasz normalnie,
    dobierając strumienie wody ciepłej i zimnej.

    Czyli jak tam stryjenka uważa...

    A co do szybkości regulacji - znajomemu prowadzącemu schronisko
    zainstalowaliśmy dwa takie mieszalniki przy dwóch termach - bo zawsze
    było za mało wody ciepłej przy ustawieniu term na bezpieczne 55 stopni.
    Termy grzeją na maksa (80 stopni), mieszalniki dolewają na odbiorze
    zimnej wody - i nigdy mi się nie zdarzyło żeby poleciał ukrop,
    początkowe wahnięcie temperatury jest zupełnie akceptowalne.

    --
    Darek