  • 1. Data: 2011-09-05 12:11:00
    Temat: Rura cwu i zwu
    Od: "trio" <t...@w...pl>

    Witam,
    mój hydraulik chce zastosować rurę fi20 PP zgrzewaną do instalacji wody
    zimnej i ciepłej. Ogólnie wszystkie pomieszczenia są blisko siebie, a
    przewidywana ilość osób korzystająca to 3.

    Punkty odbioru to:
    - łazienka na dole (spłuczka, umywalka, prysznic),
    - łazienka u góry (spłuczka, umywalka, wanna),
    - kuchnia (zlewozmywak),
    - kotłownia (zimna woda do podgrzania w zasobniku).

    Woda z wodociągu dostarczona jest do łazienki na dole. Łazienka u góry
    znajduje się centralnie nad nią, a kuchnia ok 4m od łazienki na dole.
    Dodatkowo zimna woda zostanie pociągnięta do kotłowni (zaraz obok łazienki
    na dole) do ogrzwania w zasobniku c.w.u. .

    z góry dziękuję za opinię

  • 2. Data: 2011-09-05 13:46:47
    Temat: Re: Rura cwu i zwu
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik trio napisał:
    > z góry dziękuję za opinię

    Mam bardzo podobny układ - łazienki nad sobą, kuchnia jakieś 5 m od
    łazienki na dole, a kotłownia obok dolnej łazienki. Wejście wody mam w
    kotłowni.
    Wszystko jest rozprowadzone rurami fi 20 i jest raczej ok. Rodzina 4
    osobowa.

    Myślę, jednak że - czego u mnie instalator nie zrobił - dobrze by było
    zrobić na wejściu grubsze rury, a za rozgałęzieniami dać cieńsze, bo
    zdarzy się, że jak na dole odkręcą wodę, to w górnej łazience spada
    lekko ciśnienie. Nie jest to jednak jakoś strasznie dokuczliwe.

    pozdr
    Robert G

  • 3. Data: 2011-09-05 14:09:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    trio wrote:
> [...]
    > wody zimnej i ciepłej. Ogólnie wszystkie pomieszczenia są blisko
    > siebie, a przewidywana ilość osób korzystająca to 3.

    rura pp 20 ma bardzo mały przekrój wewnętrzny :)

    praktycznie 14mm albo nawet mniej

    Z PP wielu instalatorów bezmyślnie popełnia spory bład i zamienia bez
    myślenia rurę stalowa 3/4 na rurę PP 20mm tylko że rura 3/4 stal ma
    wewnętrzną średnicę 20mm a pp ma 14mm i jest odpowiednikem 1/2"

  • 4. Data: 2011-09-05 16:45:03
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "trio" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Dodatkowo zimna woda zostanie pociągnięta do kotłowni (zaraz obok łazienki
    > na dole) do ogrzwania w zasobniku c.w.u. .

    Może zabraknąć wody przy jednoczesnym otwarciu kilku przyborów. Polecałbym
    jednak rozprowadzenie wykonać za pomocą rury 25mm a gałązki do
    poszczególnych przyborów 20stką. Jeżeli miałyby występować jednocześnie duże
    rozbiory, np podlewanie ogrodu, kapiel, pranie i wc to wstępne
    rozprowadzenie zrobiłbym rurą calową czyli w przypadku PP 32mm.
    W tym przypadku wodomierz i przyłącze też musiałyby być minimum 1"

  • 5. Data: 2011-09-05 18:42:57
    Od: "trio" <t...@w...pl>

> [...]
    > zdarzy się, że jak na dole odkręcą wodę, to w górnej łazience spada lekko
    > ciśnienie. Nie jest to jednak jakoś strasznie dokuczliwe.

    Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem że ma Pan rurę fi20 z PP, a nie stalową?

  • 6. Data: 2011-09-05 21:00:39
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik trio napisał:
    > Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem że ma Pan rurę fi20 z PP, a nie stalową?

    Teraz w końcu nie jestem pewien, czy jest to rura 20, czy 25...
    Chyba jednak będzie to calówka, ale na pewno jest plastykowa - stalowych
    nie mam wcale.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 7. Data: 2011-09-06 03:39:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jackare wrote:
> [...]
    > to wstępne rozprowadzenie zrobiłbym rurą calową czyli w przypadku PP
    > 32mm. W tym przypadku wodomierz i przyłącze też musiałyby być minimum 1"

    wodomierz nie koniecznie... wodomierz zwykle wystarcza gdy ma założony
    przepływ maksymalny. Zwykle wodomierze są przewężeniem na instalacji.

  • 8. Data: 2011-09-06 09:31:33
    Od: "trio" <t...@w...pl>

    > wodomierz nie koniecznie... wodomierz zwykle wystarcza gdy ma założony
    > przepływ maksymalny. Zwykle wodomierze są przewężeniem na instalacji.

    Dziękuję za informacje. Rozprowadzimy więc wodę PP fi25 i do gałązek fi20.