  • 1. Data: 2011-09-04 23:05:22
    Temat: bezpieczeństwo kotła CO- prośba do specjalistów o poradę.
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Mam małe mieszkanie które ogrzewałem do tej pory kotłem beretta mynute
    13/20 Kocioł uległ uszkodzeniu, w związku z czym poszukuję kotła
    dwyfunkcyjnego, niewielkiej mocy, z zamknięta komora spalania. (Dotychczas
    mimo zainstalowania nawiewników w oknach zdarzało się zimą cofanie
    powietrza z wentylacji, chciałbym więc mieć rozwiązanie bezpieczne, a
    zamknięta komora spalania powinna podnieść bezpieczeństwo)

    Mieszkam w budynku wielorodzinnym, w związku z tym klasyczny układ turbo
    (przez ścianę ) nie wchodzi w rachubę. Długość przewodu kominowego: 9
    metrów. Wkład kwasoodporny: 115 - 125 mm. Kominiarz poinformował mnie, że
    wkład jest za wąski, by zamontować w nim rurę wywiewną 80 mm i mieć
    klasyczny układ "rura w rurze". Pozostaje więc montaż podwójnej rury na
    zewnątrz budynku/ w korytarzu albo układ rozdzielony. Ten ostatni jest
    najtańszy, ale prosiłbym o rozwianie /potwierdzenie kilku wątpliwości
    odnośnie bezpieczeństwa takiego rozwiązania w razie utraty szczelności na
    odcinku kocioł->komin.
    Jeżeli dobrze rozumiem wywiew spalin odbywa się za pomocą wentylatora,
    który wypycha spaliny do komina. W układzie współosiowym zewnętrzna rura
    zasysa powietrze i w sposób naturalny osłania kanał wywiewny, a ewentualna
    utrata szczelności rury wywiewnej nie stanowi żadnego zagrożenia.

    Przy układzie rozdzielonym nawet niewielka utrata szczelności przewodu
    wywiewnego może stać się źródłem emisji spalin do mieszkania: zwłaszcza, że
    te spaliny są pod ciśnieniem.
    Jakie rozwiązanie byłoby najbezpieczniejsze ? Koszty nie są tu czynnikiem
    przesądzającym.

    Proszę o poradę odnosnie doboru kotła (thema classic ?) i układu
    spalinowego.

  • 2. Data: 2011-09-05 11:52:22
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Marek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przesądzającym.
    >
    > Proszę o poradę odnosnie doboru kotła (thema classic ?) i układu

    Rozwiązaniem jest nie szukać zagrożeń tam gdzie ich nie ma. Rury mają długie
    kielichy a połaczenie jest uszczelnione gumowo-silikonową uszczelką. To
    cholerstwo naprawdę dość ciężko wchodzi, wiec jest szczelne. Uszczelki
    dokupuje się z reguły osobno.
    System odporowadzenia skroplin do kanalizacji powinien być wyposażony w
    syfon co zapobiegnie ewentualnemu przedostawaniu się czadu do kanalizacji i
    ogólnie zapobiegnie wydostawaniu się czadu drogą odpływu skroplin
    Jeżeli masz wkład o średnicy 125 mm, to rura 80mm spokojnie się do niego
    nadaje. Do wkładu 115 mm już nie. Kilka razy udało mi się uruchomić kocioł z
    zamontowanym wkładem koncentrycznym 60x100 mm o długości 8m, więc
    dziewięciometrowy też powinien bez większego bólu zadziałać, ale nie może
    być zbyt dużo kolan po drodze bo każde zwiększa istotnie opór.
    System rozdzielny jest równie dobry i można skorzystać z większych średnic
    rur.
    Polecałbym nadal pozostanie przy beretcie bo to jeden z niewielu producentów
    którzy nie ograniczają specjalnie dopuszczalnej długości komina i powinno
    się udać zachować ten sam układ podłączeń do kotła.

  • 3. Data: 2011-09-05 19:54:28
    Od: Piotr Bończa Tomaszewski <p...@o...pl>

    On 5 Wrz, 13:52, "Jackare" <1...@1...tralala.com> wrote:
> [...]

    > nadaje. Do wkładu 115 mm już nie. Kilka razy udało mi się uruchomić kocioł z
    > zamontowanym wkładem koncentrycznym 60x100 mm o długości 8m, więc

    no i nie wytrzymałem :D

    Beretta ma niestety niewielkie długości przewodów powietrzno
    spalinowych.
    Conica Sinthesi 25 e.s.i. Turbo dla 60/100 4,5m dla 80/125 11 minus ,
    85 na kolano 90'
    Super Kompakt 21esi 3,4

    lepiej jest u Junkersa
    Cerapur Smart ZWB 28-3C 22m - 3m m na każde dodatkowe kolano poza tym
    przy kotle i wspornikowym.
    CERACLASS ZS/ZW 14-2 DV AE ok 8m, szczegóły w cenniku str. 99.

    dodam, że do zwykłej zamkniętej komory potrzeba specjalny syfon,
    odporny na temperaturę i wysychanie.
    Dlatego montuję prawie wyłącznie kondensaty.

    pozdrawiam Piotr

  • 4. Data: 2011-09-06 06:07:08
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Mam kocioł Thema Classic jednofunkcyjny z zasobnikiem.
    Grzeję już 3 lata i zero problemów.
    Co do rury współosiowej, to mam pytanie: po cholerę dawać w kominie rurę
    w rurze? Tylko dlatego, że ktoś tak wymyślił i chce sprzedać więcej rur?
    Ja bym dał do komina jedną rurę spalinową, a powietrze niech sobie
    kociol ciągnie przestrzenią między tą rurą a ściankami komina.
    Oczywiście najpierw trzeba by porządnie komin wyczyścić, żeby pozbyć się
    kurzu i co tam jeszcze w nim siedzi, żeby kocioł tego niepotrzebni nie
    połknął.
    Nie wiem, co na to przepisy, ale logika mi podpowiada, że takie
    rozwiązanie powinno być rozwiązaniem.
    Jacek

  • 5. Data: 2011-09-06 14:25:33
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    > Nie wiem, co na to przepisy, ale logika mi podpowiada, że takie
    > rozwiązanie powinno być rozwiązaniem.
    I tak chciałem zrobić(istniejąca rura zasysa powietrze, wewnętrzna 80mm
    wyrzuca spaliny), ale... rura, którą mi kiedyś-tam wstawili dla kotła
    atmosferyczniego ma za małą średnicę. (Panom sie nie chciało rozkuc komina
    w kilku miejscach, więć wstawili rure o mniejszym przekroju). NIe miało to
    znaczenia dla starego kotła, ale teraz jest za mały przekrój.

    I teraz mam dylemat, bo źle zrobiony układ rozdzielony może być mniej
    bezpieczny od atmosferycznego. O tym syfonie o którym pissali wcześniej
    inni nie wiedziałem (a to przeceiż logiczne, tam jest nadciśnienie, i brak
    syfonu zadymia kanalizację, a przy wyschniętymm /wyssanym syfone w umywalce
    również łazienkę), kominiarz też nic mi nie mówił.
    Marek

  • 6. Data: 2011-09-06 17:40:55
    Od: Jacek <n...@g...com>

    A wyjąć tej starej rury się nie da?
    Najmniejszy przekrój komina, jaki widziałem to pół cegły na pół, czyli
    12 x 12 cm. Podejrzewam, że wstawili rurę 100 mm więc o ile nie zalali
    zaprawą dookoła, to powinna wyleźć bez bólu.
    Jacek

  • 7. Data: 2011-09-06 18:20:07
    Od: Piotr Bończa Tomaszewski <p...@o...pl>

    On 6 Wrz, 19:40, Jacek <n...@g...com> wrote:
> [...]
    > 12 x 12 cm. Podejrzewam, że wstawili rurę 100 mm więc o ile nie zalali
    > zaprawą dookoła, to powinna wyleźć bez bólu.

    ale ścianki komina mogą być w kiepskim stanie i zanieczyszczą zasysane
    powietrze.
    Może da się użyć istniejący wkład? Wystarczy wybrać dobry kocioł

    pozdrawiam Piotr

  • 8. Data: 2011-09-06 19:34:48
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    > ale ścianki komina mogą być w kiepskim stanie i zanieczyszczą zasysane
    zapewne są, a do tego jest ta stara rura...

    > Może da się użyć istniejący wkład? Wystarczy wybrać dobry kocioł

    Ta rura ma chyba 115. Blacha podobno kwasoodporna, łączona na felc. Ze
    starego kotła jest redukcja. Chciałbym mieć ten kocioł z zamkniętą komorą,
    ale jakoś w warunkach małego mieszkana o kubaturze 90m3 nie mam 100%
    zaufania do układu rozdzielonego(Challenger miał wypadek, bo zawiodla
    uszczelka...). Dlatego wolałbym układ koncentryczny.

    Możesz coś poradzić?
    Warunki: góry /czasem wieje halny, więc kocioł musi się mu przeciwstawić=
    nie wylączyć się/ komin 9 metrów. Ewentualnie można rurę pociągnąć
    korytarzem /2 * strop+ dach do przebicia/ Kocioł dowolny, dwufunkcyjny,
    raczej nie kondensat /droższy, nigdy przy tak małej powierzchni +CWU się
    nie zwróci/

  • 9. Data: 2011-09-08 07:12:50
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > korytarzem /2 * strop+ dach do przebicia/ Kocioł dowolny, dwufunkcyjny,
    > raczej nie kondensat /droższy, nigdy przy tak małej powierzchni +CWU się

    Nie rozumiem Twoich obaw. Rura spalinowa idzie do komina - jest krótka i
    biegnie jak dotychczasowa rura spalinowa. Wypuszczając spaliny do komina fi
    115 mm nadciśnienie będzie tam mocno symboliczne. W małym kotle naściennym
    wentylator służy raczej do przewietrzania komory spalania niż do wytwarzania
    jakichś ciśnień w przewodzie spalinowym. Drugą rurą ciągniesz powietrze i
    ona "idzie" przez pomieszczenie. W niej jest podciśnienie i powietrze więc
    niegroźnie.
    Kocioł atmosferyczny który masz w tej chwili jest trylion razy bardziej
    niebezpieczny od tego z zamknietą komorą.
    Kondensacyjnego nie kupuj bo to kondensacja zachodzi przy temp wody rzędu 40
    st C, więc musiałbyś mieć większe grzejniki lub całe ogrzewanie oparte
    przede wszystkim o podłogówkę.
    Przy wyższych temperaturach kocioł taki pracuje jak zwyczajny kocioł - bez
    kondensacji.
    --
    Jackare