  • 1. Data: 2015-06-09 12:54:50
    Temat: Skad abstrakcyjne ceny
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Był do zrobienia podjazd - prostokąt około 5x10 razem 50m2.

    Jako że po sąsiedzku (dosłownie) jest firma która się tym zajmuje to
    inwestor poszedł i zapytał ile wezmą za zrobienie na gotowo: (zebranie
    humusu, tłuczeń, kliniec, piasek i 8cm kostka betonowa)

    Cena jaką usłyszał "po znajomości", "tylko dla pana" i oczywiście bez
    podatku to ponad 8 tysięcy :-)

    Pogadaliśmy chwilę przy grillu i mu wytłumaczyłem że ktoś go chce delikatnie
    mówiąc nieźle orżnąć. Zaproponowałem że mu pomogę. Teren ładnie
    wykorytowaliśmy, osadziliśmy krawężniki, rozgarnęli tłuczeń i kliniec
    zamówione z ogłoszenia. No i doszliśmy do etapu zakupu kostki. Znajomy
    poszedł do sąsiada zakładając naiwnie że skoro on ma tego na placu sporo i
    na co dzień układa u klientów to pewnie gdzieś tanio hurtowo kupuje. Cena
    jaką usłyszał "po znajomości" i "bez marży" to ponad 50zł za m2 najtańszej
    szarej kostki. Szybka decyzja - kupno przez allegro i cena około 32 zł / m2
    z dowozem rozładunkiem i fakturą.

    Myślę sobie znowu chciał go orżnąć i pewnie tak bym w tym przekonaniu
    pozostał gdyby nie to że właściciela tej firmy spotkałem w pobliskiej
    hurtowni jak kupował... kostkę. Pytam o cenę i co słyszę? 50zł / m2 :-)

    To że małe lokalne hurtownie na wsiach potrafią być bardzo drogie to
    wiedziałem, ale że właściciel firmy która zajmuje się układaniem kostki
    będzie ją kupował w najbliższej hurtowni a nie tam gdzie najtaniej to mnie
    zaskoczyło. Jeśli inne materiały też tak "rozsądnie" kupuje to może wcale
    nie chciał orżnąć swojego sąsiada.

    Ps. Jakby kogoś ciekawiło: (wszystkie ceny z dowozem)

    - praca własna - 0zł
    - Tłuczeń 15T - 900 zł (bez faktury)
    - Kliniec 10T - 700 zł (bez faktury)
    - Piasek 2T - 150 zł (bez faktury)
    - Kostka 50m2 - 1600 zł
    - Krawężniki 20 szt - 240 zł
    - Cement 200 kg - 60 zł
    - Pospółka 1T - 100-150 zł (nie pamiętam dokładnie)
    - Tarcza diamentowa fi 230 - ok. 100zł

    Razem: 3840-3890 zł

    Cement i pospółka jeszcze zostały. Do tego trochę wody i prądu do
    betoniarki.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2015-06-09 13:00:49
    Temat: Re: Skad abstrakcyjne ceny
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 9 czerwca 2015 12:54:51 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > nie chciał orżnąć swojego sąsiada.
    >
    > Ps. Jakby kogoś ciekawiło: (wszystkie ceny z dowozem)

    fajne podsumowanie :-) Oszacuj teraz gdybys chcial zarobkowo to samo robic ile bys
    musial klientowi zaspiewac. Z zusami pracowników itd. Głosuje ze do tych 8kzł jakos
    dojdzie. Jak długo robiliscie? Trzeba jakies roboczogodziny przyjac.

    b.

  • 3. Data: 2015-06-09 13:37:36
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2015-06-09 o 13:00, Budyń pisze:

> [...]
    dojdzie. Jak długo robiliscie? Trzeba jakies roboczogodziny przyjac.

    czyli materiały razem 3700 netto (o ile z fakturą to tylko + vat), do
    tego zagęszczarka
    robocizna... nie wiem ile czasu to zajmuje? 3 dni? plus jeden dzień bo
    towar nie dojdzie, albo dojdzie nie taki jak trzeba, plus jeden dzień
    zapasu (upierdliwy klient itp) - bo jak się nie wyrobimy to nie chcemy
    dopłacać do interesu, prawda? w takim wypadku za robociznę bym wziął
    3500zł netto. Tylko po co się wkurwiać że klient zamówił nie to co
    trzeba, jak tu mam na miejscu w hurtowni, zawsze przyjmują zwroty, nie
    robią problemów przy uszkodzeniach, a i pewnie jakiś odroczony termin
    dadzą... więc razem 8000 to mało :)

    Łukasz

  • 4. Data: 2015-06-09 13:48:00
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    > do tych 8kzł jakos dojdzie. Jak długo
    > robiliscie? Trzeba jakies roboczogodziny przyjac.

    1 popołudnie na wykorytowanie, 2 popołudnia na ustawienie krawężników na
    betonie, 1 popołudnie (niecałe) na rozgarnięcie tłucznia, 1 na rozgarnięcie
    klińca i ubicie, 2 popołudnia na ułożenie kostki i ubicie. Razem 7 popołudni
    x 4 h x 2 os. = 56 osobogodzin.

    Policzmy hojnie jak to w budowlance po 30zł netto na godzinę + ZUS czyli ok.
    50zł za godzinę = 2800. No to nadal pozostaje 1300 nadwyżki. A miało być "po
    znajomości", "po kosztach" i tak dalej.

    No i trzeba pamiętać że 30zł netto za godzinę dostaje ktoś kto już ma jakieś
    doświadczenie - a jemu ułożenie 10 krawężników nie zajmie 16 osobogodzin
    tylko 4. Gdyby to uwzględnić to się okaże że tej nadwyżki jest nie 1300 z 2
    tysiące a to już całkiem niezły zarobek jak na robotę "po znajomości".

    No ale jak się uwzględni że właściciel firmy by kupił kostkę po 50zł / m2 (a
    nie po 32) to już 900zł znika i tych pieniędzy ani nie oszczędza inwestor
    ani nie zarabia firma tylko przez głupotę/lenistwo wykonawcy zarabia
    hurtownia.

    O ile w przypadku hydraulika mogę to zrozumieć że jak po drodze do klienta
    ma kupić towar to kupuje go tam gdzie ma bliżej bo czas to pieniądz i nie
    będzie jechał na drugi koniec miasta i tracił godzinę by towar kupić o 50zł
    taniej. O tyle w przypadku towaru który się _zamawia_ z _dowozem_ nie mogę
    tego zrozumieć.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2015-06-09 13:49:50
    Od: masti <g...@t...hell>

    Ergie wrote:

> [...]
    > - Tarcza diamentowa fi 230 - ok. 100zł
    >
    > Razem: 3840-3890 zł
    >
    > Cement i pospółka jeszcze zostały. Do tego trochę wody i prądu do

    w wycenie brakuje jeszcze waszego czasu.
    Może bardziej by się opłacało przeznaczyć go na zarobienie niż na
    robotę. A może nie. ale tak czy tak nie jest on za darmo

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 6. Data: 2015-06-09 13:58:44
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2015-06-09 13:00, Budyń wrote:

> [...]
    dojdzie. Jak długo robiliscie? Trzeba jakies roboczogodziny przyjac.

    Otóż to.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 7. Data: 2015-06-09 14:03:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "dddddddd" napisał w wiadomości grup

    > czyli materiały razem 3700 netto (o ile z fakturą to tylko + vat), do tego
    > zagęszczarka

    Kostka była _brutto_. Netto były kruszywa ale tu jest drogi transport gdyby
    nie zamawiać 2T piasku i 1T pospółki tylko od razu po 25T na swój plac (a
    tak robi ten co ma firmę) to wychodzi ułamek tej ceny.

    > 3500zł netto.

    116 roboczogodzin płatnych po 30zł ??? Nie przesadzasz?

> [...]
    > miejscu w hurtowni, zawsze przyjmują zwroty, nie robią problemów przy
    > uszkodzeniach, a i pewnie jakiś odroczony termin dadzą... więc razem 8000

    On ma _plac_. W hurtowni kupuje cały samochód kostki i ma ją na swoim placu.
    Nie ma problemu że nie dowiozą na czas, albo nie to co trzeba. Problemem
    jest że zamiast zamówić tira kostki od producenta to kupuje tira kostki w
    lokalnej wiejskiej hurtowni płacąc przy tym 50% marży!

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2015-06-09 14:07:57
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > w wycenie brakuje jeszcze waszego czasu.

    Podałem go w odpowiedzi na mail Budynia: 56 roboczogodzin.

    > Może bardziej by się opłacało przeznaczyć go na zarobienie niż na
    > robotę. A może nie. ale tak czy tak nie jest on za darmo

    4 tysiące oszczędności za 56 roboczogodzin to daje 71 zł za godzinę. Ja tyle
    nie zarabiam i pewnie 90% społeczeństwa też nie.

    Pomijam już fakt że tego czasu tak liczyć się nie powinno bo po 8 godzinach
    w biurze 4 kolejne w biurze są bardziej męczące niż 4 na powietrzu. Taka
    praca to jak relaks.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2015-06-09 14:10:35
    Od: masti <g...@t...hell>

    Ergie wrote:

    > Użytkownik "masti" napisał w wiadomości grup

    > Podałem go w odpowiedzi na mail Budynia: 56 roboczogodzin.

    nie widziałem jak pisałem odpowiedź :)

> [...]
    > w biurze 4 kolejne w biurze są bardziej męczące niż 4 na powietrzu. Taka

    darmowa siłownia to też zysk. Zresztą sam też lubię sie zmęczyć w
    ogrodzie niż kogoś ściągać. Zwłaszcza jak efekt końcowy jest nie do
    końca sprecyzowany i "projekt" powstaje w trakcie pracy

  • 10. Data: 2015-06-09 14:10:42
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 9 czerwca 2015 13:48:01 UTC+2 użytkownik Ergie napisał:
    > Policzmy hojnie jak to w budowlance po 30zł netto na godzinę + ZUS czyli ok.
    > 50zł za godzinę = 2800. No to nadal pozostaje 1300 nadwyżki. A miało być "po
    > znajomości", "po kosztach" i tak dalej.
    Teraz nie chce mi się sprawdzać aktualnych cen ale w 2008(a był to przypomnę szczyt
    boomu budowlanego) za taki zakres robót jak opisałeś mój kuzyn, właściciel dużej
    firmy specjalizującej się w układaniu kostki liczył ok 100zł/m2(robocizna i materiał)
    Odnośnie tego że właściciele firm wcale nie dbają o rabaty w hurtowniach to już było
    wile razy tu dyskutowane. Żeby kupić materiały tanio trzeba kupić samemu a nie zlecać
    wykonawcy. Wykonawcy nie zależy na tańszych zakupach bo po pierwsze wrzuca to w
    koszty, po drugie i tak dolicza marżę na materiale dla inwestora i po trzecie jak z
    właścicielami firm gadam to nie mają oni czasu na
    sprawdzanie/porównywanie/negocjowanie cen. Mają w hurtowniach 5-10% rabatu i tyle. I
    tak przecież finalnie płaci inwestor. Inny sposób to pobieranie materiału na WZ,
    okazywanie WZ inwestorowi, rozliczanie się wg tych WZ a później na zbiorczej fakturze
    pojawiają się rabaty tylko że inwestor już nic o tym nie wie.