  • 1. Data: 2010-11-20 12:56:41
    Temat: Solarów porównanie
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Maniek.
    Byłem dzisiaj u gościa który ma identyczny jak mój zestaw, 3 kolektory,
    zbiornik, sterownik. Wsio to samo. Jedyna różnica to że on ma nachylenie
    kolektorów 40st a ja 50st. Dzień jest dzisiaj pochmurny nad całym miastem
    wisi taka jednorodna peleryna. U niego temperatura na kolektorze 17st a na
    powrocie 14stC. Wracam do domu i patrzę a u mnie na kolektorze 23st a na
    powrocie 16st. Dzwonię do niego i pytam jak jest tam teraz, odpowiada że nic
    się nie zmieniło i pompa jak stała tak stoi a u mnie pompa włączona i
    wskazywana moc w okolicach 500W.
    Tylko 10st nachylenia a takie są różnice.

    Marek

  • 2. Data: 2010-11-20 13:07:06
    Temat: Re: Solarów porównanie
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    tarnus wrote:
> [...]
    > stała tak stoi a u mnie pompa włączona i wskazywana moc w okolicach
    > 500W. Tylko 10st nachylenia a takie są różnice.

    imho mało prawdopodobne :)

    sprawdziełeś czy macie taki sam azymut?

  • 3. Data: 2010-11-20 13:33:30
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > imho mało prawdopodobne :)

    A jednak coś jest nie teges.

    > sprawdziełeś czy macie taki sam azymut?

    Jest możliwe że ma inny ale jego kolektory stoją na płaskim dachu na
    stelażach więc myślę że skierowane optymalnie na południe tak jak u mnie.
    Cała ta sytuacja dowodzi tylko jednego, że często ludzie negatywnie oceniają
    sensowność kolektorów i są sceptyczni bo ktoś powiedział "mam kolektory i
    stwierdzam że to gówno i zmarnowane pieniądze gdyż wcale nie grzeją albo nie
    tak jak mi obiecano". Żeby było ciekawiej to zastałem układ w którym
    przepływ był ustawiony na maxa i gościu twierdzi że tak mu monter zostawił.
    W najsłoneczniejsze letnie dni - a ma kolektory już od dwóch lat -
    temperatura w zbiorniku nigdy nie dochodziła do 75stC. Jak mu powiedziałem
    że u mnie w lecie bywało ponad 90stC to z niedowierzaniem otwierał oczy.
    Fakt, że nie ma rotametru i trudno ocenić jaki faktycznie ma przepływ ale
    doradziłem że lepiej aby go zamontował. Narazie zmniejszyłem mu obroty pompy
    z 3biegu na 1 i poradziłem aby podczas słonecznej pogody ustawił przepływ
    zaworem odcinającym na powrocie tak aby temperatura na wyjściu wężownicy
    była niewiele wyższa niż w zbiorniku na dnie.

    Marek

  • 4. Data: 2010-11-20 16:27:21
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wskazywana moc w okolicach 500W.
    > Tylko 10st nachylenia a takie są różnice.

    To by wyjasnialo roznice miedzy nami o ktorych pisalismy nie tak dawno temu.
    W sumie ciesze sie, ze podejrzenia sie potwierdzaja. Tylko, ze wiesz, te
    tylko 10 stopni to nie takie tylko. :-)) Mnie pociesza to, ze w miare jak
    wiosna bedzie blizej to te roznice beda tracily na znaczeniu. Listopad i
    grudzien jakos sie przezyje. U mnie wczoraj od poznego przedpoludnia slonce
    a dzis od rana ciagle chmury i poranny deszcz. W bilansie listopadowym mozna
    powiedziec, ze nie wiele sie zmienilo.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2010-11-20 16:33:12
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > przepływ zaworem odcinającym na powrocie tak aby temperatura na wyjściu
    > wężownicy była niewiele wyższa niż w zbiorniku na dnie.

    Na trzecim biegu mogl miec i 5l/min.
    Mi kiedys instalator powiedzial, ze na pale w tego typu instalacjach
    ustawiac przeplyw na 2l/min. Lepsze to niz 5, ale ciagle wiedza lezy u tych
    ktorzy powinni nas uczyc. A pozniej biadolenie, ze sie nie oplaca. Z drugiej
    strony nawet wiekszy przeplyw latem w dni pelnego slonca nie powinien miec
    przesadnie duzego znaczenia.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2010-11-20 16:36:26
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

> [...]
    > wiosna bedzie blizej to te roznice beda tracily na znaczeniu. Listopad i

    Nie można na zimę wejść na dach i przestawić kąta dwa razy w roku?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 7. Data: 2010-11-20 16:44:49
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 20.11.2010 17:36, Jan Werbinski pisze:

    > Nie można na zimę wejść na dach i przestawić kąta dwa razy w roku?

    Wlasnie o to samo chcialem spytac - to taki problem techniczny zalozyc
    silownik elektryczny i, nawet recznie, regulowac pohylenie solara?
    Bo ja tu widze bardzo ladne zastosowanie dla sterownika plc ;)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 8. Data: 2010-11-20 17:18:06
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie można na zimę wejść na dach i przestawić kąta dwa razy w roku?

    Mozna, ale to rodzi pewne problemy. W sumie jak ktos moze sobie pozwolic na
    kat 50 stopni to letnia nadwyzka mocy zrekompensuje nieco gorsze ustawienie
    horyzontalne, wiec lepiej od razu 50 stopni. Mi chodzi o to, ze roznica 10
    stopni kata pochylenia to roznica 20 cm na dlugosci 2m jaka ma kolektor, co
    sprawia, ze na dachu o jakims tam kacie nachylenia ta i tak watpliwa
    estetycznie instalacja wygladac zacznie jak jakas chimera. Na plaskim to i
    tak zagiel i tak, wiec co za roznica. Podnoszenie gornej czesci kolektora
    raz w roku wiaze sie ze zmiana dlugosci przylacza hydraulicznego. Nie ze sie
    nie da, bo sa i tzw. elastyczne rury kwasowe, ale to takze zmiana w
    ustawieniu podstawy, czyli odkrecenie srubki, dupki i takie tam. Jeden
    plaski kolektor wazy 40kg, dwa to juz 80 a trzy to juz jest co dzwigac, do
    tego dlugie na 3m.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2010-11-20 17:51:55
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Nie można na zimę wejść na dach i przestawić kąta dwa razy w roku?

    ze 2 razy nim poruszysz i sie zepsuje. A gdyby próbowac robić jakies
    siłowniki to taniej bedzie dać wiekszy koletor :)

    b.

  • 10. Data: 2010-11-20 18:15:08
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    > Nie można na zimę wejść na dach i przestawić kąta dwa razy w roku?

    Można. Mało tego ja mając solary w ogrodzie tak zrobiłem konstrukcję że robi
    się to odkręcając dwie śruby i przestawiając kolektory. Niestety ale chwilo
    kolektory są podłączone na sztywno rurami i przestawianie będzie możliwe jak
    zastosuję giętkie połączenia z karbowanej nierdzewki.

    Marek