  • 1. Data: 2009-06-27 10:37:45
    Temat: Spotkanie z architektem - pytania
    Od: "Sebo z Bogdanca" <s...@o...eu-uu>

    Witam serdecznie.

    Miesiac temu obdzwonilem chyba ze 100 biur architektonicznych i wytypowalem
    faworyta.
    Zakres cen wykonania projektu dla mojego szkicu wynosil od 6 do 50 tys zl :)
    Teraz pytania: na co mam sie przygotowac podczas rozmowy z architektem i o
    co sie pytac architekta w czasie spotkania?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-06-27 11:31:11
    Temat: Re: Spotkanie z architektem - pytania
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Sebo z Bogdanca <s...@o...eu-uu> wrote:

    > tys zl :) Teraz pytania: na co mam sie przygotowac podczas rozmowy
    > architektem i o co sie pytac architekta w czasie spotkania?

    Dokładnie ustal, co wchodzi w zakres opracowania, za co konkretnie
    płacisz i czego jeszcze będzie trzeba dodatkowo płatnego, żeby
    otrzymać gotowy pakiet dokumentów do złożenia w urzędzie. Bo możesz
    mieć pełną obsługę, a możesz też mieć pozornie tanio, ale z
    koniecznością dodatkowego zapłacenia innym osobom za geodezję, za
    zagospodarowanie terenu, za obliczenia konstruktorskie i tak dalej.

    J.

  • 3. Data: 2009-06-27 13:09:25
    Temat: Re: Spotkanie z architektem - pytania - odpowiedz (dlugie)
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebo z Bogdanca"
> [...]
    > Teraz pytania: na co mam sie przygotowac podczas rozmowy z architektem i o
    > co sie pytac architekta w czasie spotkania?

    Sebo
    kompletny projekt do urzedu a za taki chyba chcesz zaplacic to:

    1. projekt zagospodarowania terenu (prawie kazde uprawnienia budowlane)
    a. czesc opisowa
    -przedmiot inwestycji
    -istniejacy stan zagospodarowania dzialki
    -projektowane zagospodarowanie
    -zestawienie powierzchni (dzialki, zabudowy, drog, parkingow, placow i
    chodnikow, zieleni, bilogicznie czynna, inne pow. zabudowane lacznie)
    -wpis do rejestru zabytkow (jesli jest)
    -wplyw eksploatacji gorniczej (jesli wymagane)
    -ochrona srodowiska
    -inne (jesli wymagane)
    b. czesc rysunkowa
    -orientacja
    -uklad istniejacych i projektowanych obiektow budowlanych
    -uksztaltowanie terenu
    -uksztaltowanie zieleni
    -urzadzenie p-poz.
    -uklad sieci i przewodow uzbrojenia terenu
    -uklad linii lub przewodow elektr. i telekom.
    -rezerwa i podzial terenu (jesli wymagane)
    2. projekt architektoniczno-budowlany
    2a. architektura (upr. do projektowania domow jednorodzinnych lub do
    projektowania bez ograniczen)
    2aa. czesc opisowa
    -charakterystyka ogolna, parametry
    -rozwiazania konstrukcyjno-materialowe
    2ab. czesc rysunkowa
    -rzut fundamentow
    -rzut parteru
    -rzut pietra
    -rzut dachu
    -przekroje
    -elewacje
    2b. konstrukcja (upr. do proj. konstrukcji dla osob fizycznych lub bez
    ograniczen)
    -schematy konstrukcyjne
    -zalozenia przyjete do obliczen
    -wyniki obliczen
    2c. instalacje
    -wod-kan, CO
    2c-1. instalacje wod-kan. (upr. do projektowania instalacji wod-kan. dla
    osob fizycznych lub bez ograniczen)
    -wod-kan., CO (opis, rysunki)
    -wentylacja (opis, rysunki)
    2c-2. instalacja gazowa (upr. do projektowania instalacji gazowych dla osob
    fizycznych lub bez ograniczen)
    - (opis, rysunki)
    2c-3. instalacja elektryczna (upr. do projektowania instalacji elektrycznych
    dla osob fizycznych lub bez ograniczen)
    jesli w warunkach przylaczenia do sieci energetycznej masz wpisane "projekt
    nie wymagany" to czasami nie jest potrzebny ale zalezy to juz od
    interpretacji danego urzedu.
    - (opis, rysunki)
    -bilans mocy urzadzen elektrycznych
    3. Technologia
    4. Ochrona srodowiska, ochrona p-poz.
    5. BIOZ (nikt tego nie czyta)
    6. informacja dotyczaca odstepstw od projektu (wazne zeby nie latac ze
    wszystkim do architekta)

    i jak to bedziesz mial to mozna isc do urzedu ;-)
    czyli punkt po punkcie pytaj czy to bedzie...

    pozdrawiam
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 4. Data: 2009-06-27 15:14:55
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote in message

> [...]
    > możesz też mieć pozornie tanio, ale z koniecznością dodatkowego zapłacenia
    > innym osobom za geodezję, za zagospodarowanie terenu, za obliczenia

    Niech nie ściemniają. Konstruktor jest zawsze w cenie architektury. Może nie
    ma geodety ale geodeta to 200-300zł i lepiej samemu zapłacić niż miałby
    architekt doliczyć prowizję.
    Taki projekt indywidualny nie moze kosztowac więcej niż 10 tysiecy za full
    serwis. Jedyne co będziesz musial robic to ewentualnie zawieźć do starostwa
    i podbic dziennik budowy i załatwić geodete ale też niekoniecznie.
    Niech nie przesadzają z tymi 50ma tysiącami.

  • 5. Data: 2009-06-27 16:41:32
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kiki" <c...@v...ts> napisał w wiadomości

    > Niech nie ściemniają. Konstruktor jest zawsze w cenie architektury.

    nie zawsze, malo tego czesto konstruktor jest drozszy niz architekt
    oczywiscie wszystko zalezy od projektu,
    ale np. przy adaptacji typu zrobienie antresoli nad salonem i dach "wisi" w
    powietrzu
    to konstruktor to gro kosztow

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 6. Data: 2009-06-27 19:14:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
> [...]
    > do starostwa i podbic dziennik budowy i załatwić geodete ale też
    > niekoniecznie. Niech nie przesadzają z tymi 50ma tysiącami.

    zależy w jakim biurze zamawiasz i jaki dom.

    za projektu super wypasionej willi za 2000000 nikt ci za 10000 nie bezie
    robił

  • 7. Data: 2009-06-27 19:15:47
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    HANA wrote:
> [...]
    > oczywiscie wszystko zalezy od projektu,
    > ale np. przy adaptacji typu zrobienie antresoli nad salonem i dach

    wiesz kiki konstruktora nie potrzebuje on zaprojektuje na oko.

    10 drutów dołem 10 górą i już.

    a to co piszesz to szczera prawda, konstruktorzy sie bardzo cenią.

  • 8. Data: 2009-06-27 19:34:52
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    > wiesz kiki konstruktora nie potrzebuje on zaprojektuje na oko.
    >
    > 10 drutów dołem 10 górą i już.
    >
    > a to co piszesz to szczera prawda, konstruktorzy sie bardzo cenią.

    zapomniales o strzemionach fi 12 co 5 cm

    ;-)))

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 9. Data: 2009-06-27 19:42:33
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    > a to co piszesz to szczera prawda, konstruktorzy sie bardzo cenią.

    A to ze sie cenia to wynika z prostego podzialu odpowiedzialnosci.
    nikt nie oskarzy architekta o zly projekt jak sie budynek zawali
    odpowiada za to wlasnie konstruktor
    jest to chyba najbardziej odpowiedzialna czesc projektu
    nie mowiac o tym ze obliczen i rysunkow jest do licha i troche
    a programow do liczenia zelbetu prawie nie ma
    i trzeba na piechote...
    BTW co ciekawe nie znam architekta z upr. konstrukcyjnymi
    a sporo konstruktorow ma projektowe...

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 10. Data: 2009-06-27 20:02:55
    Od: "newsrider" <a...@b...w.podpisie>

    Użytkownik "Sebo z Bogdanca" <s...@o...eu-uu> napisał w
    wiadomości news:h24spc$mf$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Teraz pytania: na co mam sie przygotowac podczas rozmowy z architektem
    > i o co sie pytac architekta w czasie spotkania?

    Powinieneś wiedzieć że projekt architektoniczno-budowlany a projekt
    wykonawczy to dwie różne bajki. Jak będziesz miał projekt
    architektoniczno-budowlany to możesz wystąpic o pozwolenie na budowę -
    ale wcale to nie oznacza że tą budowę bedziesz w stanie rozpocząć.
    Zawartość projektu architektoniczno-budowlanego może być dość lakoniczna
    i to zgodnie z lierą prawa. Aby móc prowadzić budowę potrzebujesz
    projektu wykonawczego.
    Przykład: schody żelbetowe. W projekcie architektoniczno-budowlanych nie
    ma obowiązku zamieszczania rysunków konstrukcyjnych takich schodów -
    skąd kierownik budowy ma wiedzieć jak zazbroić takie schody ? Uważaj też
    na projekty "gotowe" które trzeba później adaptować. Adaptacja
    posadowenia budynku w trudnych warunkach gruntowych może więcej
    kosztować niż cały "gotowy" projekt - dotyczy to głównie projektów
    sprzedawanych na odległość. Po adaptacji zwykle pierwszy projektant
    uchyla się od nadzorów autorskich twierdząc że ktoś ten projekt zmienił
    i nie ponosi już za to odpowiedzialności. Projektant który adaptował
    twierdzi zaś że dotyczą go nadzory tylko w zakresie wykonanej adapracji.