  • 21. Data: 2019-03-15 10:52:36
    Temat: Re: Sterowanie przepływem w podłogówce
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 15 Mar 2019 10:33:50 +0100, Marek

    > No chciałem ale zostałem tutaj skutecznie do tego zniechęcony,

    Bo nie pisałeś że chcesz kombinować z temperaturami. Zresztą nadal nie wiem
    po co Ci to potrzebne, skoro podłogówka w dużym stopniu sama się reguluje.
    Zresztą jak już zostało napisane, za odczucie komfortu najbardziej
    odpowiada wilgotność a nie sama temperatura. Jeśli zatem chcesz obniżyć
    temperaturę bo spodziewasz się dużej ilości gości, albo dużo gotowania, to
    lepiej (taniej) będzie jednak uchylić okno albo pokręcić wentylację niż
    kupować jakieś wymyślne systemy i gmerać przy ustawieniach.

    > przyznaje jak dotąd sensownym argumentami, przynajmniej dopóki nie
    > doszliśmy do szczegółów regulacji układu.

    Zrób anhydryt zamiast betonu i będziesz sobie mógł regulować lepiej niż
    kaloryferami. Nawet nie będą Cię wtedy martwić te zawory onoff na listwie.
    Tylko licz się wtedy z tym, że instalując PC ta będzie dymać w drogiej
    taryfie. Jeśli JAŁOWA (bo pytam ponownie, po co Ci to?) regulacja
    temperatury jest Ci bardziej potrzebna niż duża stabilność temperaturowa, i
    niskie rachunki za ogrzewanie, to płać.

    > Tutaj rozbieżność polecanych sposobów najlepszej regulacji jest spora.

    Rozbieżność to jest tam, gdzie ludzie głupkowato chcą merdać temperaturami,
    bo mają przyzwyczajenie z domów energochłonnych z kalafiorami. Dom
    energoszczędny z podłogówką to inna bajka. Ustawia się i zapomina.

    > Od znajomych , którzy sami robili podłogówke, wyregulowali sobie
    > przepływy ręcznie "byle było ciepło" i koniec, do fachowców tutaj którzy
    > wspominają o jakimś projekcie (?), wyliczeniach (??)

    To akurat jest normalne że robi się projekt podłogówki do wyliczeń
    zapotrzebowania (strat). Nie wiem czy wiesz, ale kaloryfery też "się
    liczy". Przynajmniej powinno się liczyć, a jak jest to wszyscy wiedzą.

    > czy układach "których się już nie dotyka" opartych na rotametrach. To
    > jak z tą podlogówką, da się ustawić żądaną temp.

    Da się ustawić.

    > czy próby jakiejkolwiek regulacji skończą się
    > (subiektywnym) za gorąco lub za zimno?

    Regulacje są zbyteczne po ustawieniu żądanej (projektowanej) temperatury.
    Pytam po raz fefnasty, po co Ci ta zmienna regulacja temperatury? Już
    wiadomo, że oszczędzać nie chcesz, to dobrze bo nic takiego by nie zaszło.
    Więc po co?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2019-03-15 11:01:49
    Od: quent <x...@x...com>

    On 15.03.2019 10:33, Marek wrote:
    > To jak z tą podlogówką, da się ustawić żądaną temp. czy próby
    > jakiejkolwiek regulacji skończą się   (subiektywnym)  za gorąco lub za
    > zimno?

    W zasadzie wszystko napisałem już w pierwotnym poście.

    Rotametrem możesz zdławić przeływ lub zamknąć wręcz.
    U siebie zrobiłem tak dla pętli w pomieszczeniu gospodarczym - zamknąłem
    ją i to pomieszczenie nie jest ogrzewane, mam w nim parę stopni niżej
    choć tam i tak zwykle coś się pierze albo suszy a to oddaje sporo
    ciepła, zwłaszcza suszarka.
    Inne pomieszczenie mam lekko zdławione... ect.
    A jak czuje, że w chałupie za ciepło to jednym pokrętłem na sterowniku
    kotła obniżam krzywą grzania.
    Jak pisał Myjk - podłogówka się sama reguluje (nie chodzi o bezwładność)
    niejako wiec przy standardowej wylewce takie regulacje jak chcesz robić
    nie sprawdzą się.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 23. Data: 2019-03-15 12:31:03
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 14 Mar 2019 21:22:18 +0100, Marek

    > Ustalanie zadanej temp. w szerszym zakresie.

    To nie jest odpowiedź na moje pytanie. Pytam po co to?
    Jak chcesz to praktycznie wykorzystywać?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 24. Data: 2019-03-15 12:45:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-03-15 o 10:33, Marek pisze:

    > No chciałem ale zostałem tutaj skutecznie do tego  zniechęcony,
    > przyznaje jak dotąd sensownym argumentami, przynajmniej dopóki nie
    > doszliśmy do szczegółów regulacji układu. Tutaj rozbieżność polecanych
    Najlepszą regulacją będzie jak ustawisz każde pomieszczenie na optymalną max
    temp a elektrozaworami będziesz zamykał grzanie, jak np piec grzeje 5
    godzin do wyłączenia to np po 3 godz odcinasz gdzie ma być zimniej.

> [...]
    > ciepło" i koniec, do fachowców tutaj którzy wspominają o jakimś
    > projekcie (?), wyliczeniach (??) czy układach "których się już nie
    Wiesz wszystko można zrobić na "oko" tyle że to kosztuje bo popełnia się
    wtedy pełno błędów, ja sam liczyłem już kilka podłogówek i tak jak myk
    już pisał grzejniki
    też się liczy, bo jak się weźmie za małe to wtedy jest zimno i trzeba
    grzać na full
    a podłogłówka i stopy tego nie lubią, a jak się przedobrzy to się
    przepłaca niepotrzebnie.

    > To jak z tą podlogówką, da się ustawić żądaną temp. czy próby
    > jakiejkolwiek regulacji skończą się   (subiektywnym)  za gorąco lub za
    > zimno?
    Pewnie że się da.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 25. Data: 2019-03-15 22:40:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 15 Mar 2019 12:31:03 +0100, Myjk <m...@n...op.pl> wrote:
    > Jak chcesz to praktycznie wykorzystywać?

    Po prostu chciałem mieć możliwość regulacji. Nie wiem do czego będę w
    przyszłości pomieszczenie wykorzystywał. Możliwość regulacji
    temperatury w większym zakresie daje mi większą satysfakcję niż brak
    tej regulacji.

    --
    Marek

  • 26. Data: 2019-03-16 00:20:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-03-15 o 22:40, Marek pisze:

    > Po prostu chciałem mieć możliwość regulacji. Nie wiem do czego będę w
    > przyszłości pomieszczenie wykorzystywał. Możliwość regulacji temperatury
    > w większym zakresie  daje mi większą satysfakcję niż brak tej regulacji.

    Ale to nadal ją masz na rozdzielaczu, ale ręcznie i nie zaczęsto aby się
    zaworki nie wyrobiły. Bez sensu jest to automatyzować.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 27. Data: 2019-03-16 09:43:26
    Od: T <t...@d...pl>

    W dniu 2019-03-14 o 12:25, Marek pisze:
    > Przeglądam sobie gotowe zestawy, takie z zaworami z siłownikami na belce
    > rozdzielacza, np:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/sterowanie-ogrzewaniem-pod
    logowym-podlogowka-7123554409

    > Z opisów takich siłowników wynika, że one umieją tylko w pełni otworzyć
    > lub zamknąć. A przecież przy regulacji temperatury konieczne będzie
    > płynna regulacja  przepływu  więc jak to ma działać? Pomijam oczywiście
    > kwestie bezwładności. Chodzi mi o możliwość zdalnej regulacji
    > temperatury czynnika w każdej pętli osobno.  Tutaj powinien być jakiś
    > zawór trójdrożny z płynną regulacją a nie onoff.

    Jeśli koniecznie chcesz, to może hasło 'zawór proporcjonalny':
    http://www.pneumat.com.pl/elektrozawory-proporcjonal
    ne

  • 28. Data: 2019-03-16 09:50:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 16 Mar 2019 09:43:26 +0100, T

    > Jeśli koniecznie chcesz, to może hasło 'zawór proporcjonalny':
    > http://www.pneumat.com.pl/elektrozawory-proporcjonal
    ne

    Z odpowiednią ceną -- wprost aby osiagnąć satysfakcję.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 29. Data: 2019-03-16 11:49:22
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 15 marca 2019 22:40:15 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > przyszłości pomieszczenie wykorzystywał. Możliwość regulacji
    > temperatury w większym zakresie daje mi większą satysfakcję niż brak

    no wreszcie :) Otóż przyjmij do wiadomosci ze ta regulacja kompletnie ci sie nie
    przyda, a będzie tylko potencjalnym problemem gdy z biegiem czasu padną siłowniki lub
    sterowniki.
    Satysfakcję zorganizuj sobie inną metodą :-)

    b.

  • 30. Data: 2019-03-16 12:46:53
    Od: Piotrek Paradysz <p...@g...com>

    A czy masz to pomieszczenie odizolowane od reszty? Jeśli nie to co Ci to da, będziesz
    grzał z przyległych przez ściany, drzwi itp