  • 1. Data: 2010-01-19 10:18:25
    Temat: Trochę danych o ogrzewaniu
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Przez cały miesiąc zbierałem dane o temperaturach związanych z
    ogrzewaniem i tak:
    czerwona linia - temperatura wyjścia z kotła,
    fioletowa - temperatura wejścia do kotła,
    zielona - temperatura w pomieszczeniu referencyjnym - był to korytarz na
    środku miedzy kuchnia a salonem 10cm od ściany na wysokości 1,2m.
    niebieska - temperatura na zewnątrz czujnik w folii aluminiowej na
    północnym wschodzie na białej elewacji w odległości 30cm od niej na
    wysokości 1,5m.
    szara - różnica temperatur wyjścia i wejścia (zawsze dodatnia, w zeszłym
    roku tak nie było), pokazuje wypromieniowywanie ciepła z instalacji w
    budynek)

    Tutaj wykres:
    http://img62.imageshack.us/img62/9499/month.png

    Do jego sporządzenia wykonano ponad 350 000 pomiarów.
    należy zauważyć że wykres obejmuje jedynie połowę okresu w którym
    liczono zużycie gazu, przy czym we wcześniejszym okresie kocioł chodził
    na całkowitym minimum dlatego należy przyjąć ze w okresie na wykresie
    zużyto o 15% gazu więcej niż w okresie poprzednim)
    czasami piki dobowe sięgają temperatury 23 a nawet 24*C, wynika to z
    przygotowywania wykresu przez program a piki temperatur są pochodzenia
    intensywnego gotowania w kuchni.

    Budynek - 2 kondygnacyjna kostka bez podpiwniczenia z lat 70/80 (mur to
    beton komórkowy zwany suporeksem [szary], pustak 5cm, biała cegła),
    nieocieplone poddasze, powierzchnia ogrzewana 88m. docieplony
    zewnętrznie 5cm styropianu, drzwi i okna szczelne, nowe.
    wszędzie sufit podwieszany z KG do sufitu "lanego".
    Garaż w kubaturze budynku nieogrzewany.
    Wentylacja grawitacyjna ograniczona.

    Instalacja CO - nowa (6 lat), wykonana w miedzi, grzejniki konwektorowe,
    kocioł atmosferyczny Junkers 23kW przewymiarowany na 14kW.

    Zużyto gazu (od 20.11.2009 do 19.01.2010)
    726m3.

    To tak w kwestii opisu budynku.

    w kwestii wykresu, do końca grudnia utrzymywana była niska temperatura
    ponieważ mury były względnie ciepłe (nawet jak przychodziły trzaskające
    mrozy) a operacja słoneczna bardzo dużo dawała wewnątrz (widać to było
    na wykresie dziennym temperatury dobowej). Potem zwiększono komfort
    cieplny podnosząc temperaturę powietrza gdyż podłogi w niektórych
    miejscach były zbyt zimne jak również zaczęło ciągnąc od okien.

    I co wy na to wszystko? Osobiście to 400m3 gazu na ten budynek i ten
    stan docieplenia to średnio, zwłaszcza przy tak wysokiej temperaturze
    wewnętrznej.

  • 2. Data: 2010-01-19 10:56:48
    Temat: Re: Trochę danych o ogrzewaniu
    Od: krzysiek <a...@m...net>

    Osadnik pisze:
    > Przez cały miesiąc zbierałem dane o temperaturach związanych z
    > ogrzewaniem i tak: [...]

    możesz opisać czym to mierzyłeś? Chciałbym sobie też coś takiego zrobić...

    --
    Krzysiek

  • 3. Data: 2010-01-19 11:34:38
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    krzysiek pisze:

    > możesz opisać czym to mierzyłeś? Chciałbym sobie też coś takiego zrobić...

    dowolny adapter 1WIRE + USB, komplet czujników DS18B20, program LOGtemp
    + całodobowo uruchomiony komputer.

  • 4. Data: 2010-01-19 11:44:45
    Od: krzysiek <a...@m...net>

    Osadnik pisze:
    > dowolny adapter 1WIRE + USB, komplet czujników DS18B20, program LOGtemp
    > + całodobowo uruchomiony komputer.

    ile taki komplet kosztuje? Możesz podać linka do jakiegoś sklepu?
    Będę wdzięczny :)

    --
    Krzysiek

  • 5. Data: 2010-01-19 12:07:30
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    krzysiek pisze:

    > ile taki komplet kosztuje? Możesz podać linka do jakiegoś sklepu?
    > Będę wdzięczny :)

    kristech.eu - adapter jakieś 60 - 70zł, każdy DS18B20 kosztuje około 5zł
    za sztukę (na allegro lub ebay znajdziesz na kopy). Kable - najlepsza
    jest sieciowa skrętka ale telefonicznym nie pogardzi (byle miało 4 żyłki :)

  • 6. Data: 2010-01-20 08:01:06
    Od: krzysiek <a...@m...net>

    Osadnik pisze:
    > kristech.eu - adapter jakieś 60 - 70zł, każdy DS18B20 kosztuje około 5zł
    > za sztukę (na allegro lub ebay znajdziesz na kopy). Kable - najlepsza
    > jest sieciowa skrętka ale telefonicznym nie pogardzi (byle miało 4 żyłki :)

    Przepraszam, że nie pytam w temacie...
    Który z poniższych układów byś polecił?
    http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?cPath=5
    9&products_id=267&language=pl
    http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?cPath=5
    9&products_id=240&language=pl
    http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?cPath=5
    9&products_id=214&language=pl

    Jeszcze pytanie jak podłączyć kilka czujników np. do tego RJ45? Równolegle?
    Będę wdzięczny za informacje!

    --
    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-01-20 09:17:12
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "krzysiek" <a...@m...net> napisał w wiadomości

    > Przepraszam, że nie pytam w temacie...
> [...]

    Jesli budujesz od zera do roznice wygladaja na "kosmetyczne".

    > Jeszcze pytanie jak podłączyć kilka czujników np. do tego RJ45?
    > Równolegle?

    Tak, "rownolegle". Tzn. do konkretnej nogi kazdego DS18B20 idzie zawsze ta
    sama linia, wprost z adaptera.

  • 8. Data: 2010-01-20 09:26:11
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    krzysiek pisze:

    > Przepraszam, że nie pytam w temacie...
> [...]

    żaden z tych, lepiej ten:
    http://www.shop.kristech.eu/product_info.php?cPath=5
    9&products_id=213&language=pl
    nie ma co płacić za ładne pakowanie - dlaczego?
    Ponieważ nic ci z Rj45 gdyż i tka będziesz musiał rozszyć kabel i taki
    tak, R45 jest fajne do jednego czujnika bądź na przyłączanie kolejnych
    gałęzi.

    > Jeszcze pytanie jak podłączyć kilka czujników np. do tego RJ45?
    Równolegle?
    > Będę wdzięczny za informacje!

    Właśnie, podłączasz w topologi drzewa.
    stad proponuje zwykle zaciski, lutownice i polutować sobie bezpośrednio
    bo i tak nie ma co - ewentualnie zrobić sobie płytkę drukowaną
    krosowniczą ale mnie szlag trafił ;) Przestrzegam przed niby
    rozdzielaczami RJ45, ich cena jest nieakceptowalna. opcjonalnie
    rozdzielacze telefoniczne ale wtedy wszystko musisz zrobić na RJ11.
    Swoja droga nie sądziłem że sam system pomiarów przykuje uwagę.

  • 9. Data: 2010-01-20 09:53:30
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ponieważ nic ci z Rj45 gdyż i tka będziesz musiał rozszyć kabel i taki
    > tak, R45 jest fajne do jednego czujnika bądź na przyłączanie kolejnych

    No ale bedzie i tak i tak musial to do czegos schowac, a te pudelka sa duze
    i nich mozna kilka galezi wyprowadzic - ja mam po prostu wtyki rs232, a po
    drugiej stronie rj11, ale u mniejest inaczej - wiele osobnych galezi.

    > Przestrzegam przed niby rozdzielaczami RJ45, ich cena jest
    > nieakceptowalna. opcjonalnie rozdzielacze telefoniczne ale wtedy wszystko
    > musisz zrobić na RJ11.

    Ja tam wole na rj11, ale rozdzielaczami jest inny problem - przy
    rozbudowanym systemie wprowadzaja zaklocenia/odbicia powaznie blokujace
    prace calosci.

  • 10. Data: 2010-01-20 11:34:42
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Ghost pisze:

> [...]
    > duze i nich mozna kilka galezi wyprowadzic - ja mam po prostu wtyki
    > rs232, a po drugiej stronie rj11, ale u mniejest inaczej - wiele

    Ja nie chowałem, nie uważam tego za potrzebę gdyż nie pracuje na
    wysokich napięciach a przykręcenie do obudowy rozwiązuje problem.

    > Ja tam wole na rj11, ale rozdzielaczami jest inny problem - przy
    > rozbudowanym systemie wprowadzaja zaklocenia/odbicia powaznie blokujace
    > prace calosci.

    To prawda jednak obecnie nie ma za bardzo co podłaczacpoza DS18B20 -
    inne elementy 1Wire sa niedostępne w naszym w kraju.