  • 11. Data: 2018-02-02 11:18:51
    Temat: Re: Troche nie na temat. Zakupy z zeszlego roku z ktorych jestescie najbardziej zadowoleni
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 02-Feb-18 03:34, KIKI wrote:
> [...]
    nie jadlem do zakupu maszynki. Prosty i niedrogi gzor dal mi duzo frajdy.

    > A gdzie się kupuje składniki i jak się to robi?

    Kupuje się mąkę żytnią 2000 i robi się zakwas. Zajmuje to około
    tygodnia. Ale jak już masz gotowy to możesz go używać miesiącami.

    Przepis na zakwas:
    pół szklanki mąki żytniej 2000
    pół szklanki letniej wody

    Wlewasz do słoika typu weck i nie zamykasz tylko przykrywasz ściereczką.
    Stawiasz w ciepłym miejscu. Po 24 godzinach wywalasz połowę i dosypujesz
    oraz dolewasz tyle co wywaliłeś (z tym wywalaniem to nie jakaś magia
    tylko słoik ma skończoną pojemność). Cykl powtarzasz aż mąka w słoiku
    ewidentnie się zepsuje ;-) Bąbelkuje i niektórzy piszą, że ma wtedy
    aromat jabłek.

    Przepis na chleb na przykład taki:
    400 ml przegotowanej i ostudzonej wody
    łyżeczka cukru
    łyżeczka soli
    łyżka oliwy
    230 g zakwasu żytniego
    wymieszać
    400 g mąki pszennej typ 650
    200 g mąki żytniej typ 720
    100 g mąki żytniej typ 2000
    100-150g ziaren słonecznika, dyni, żurawiny, etc

    Jeśli robisz w maszynie do chleba to należy ustawić program dla ciasta
    rosnącego (co u mnie trwa około półtorej godziny). Następnie przełączyć
    na program do pieczenia. I włączając raz na pół godziny na kilkanaście
    sekund utrzymywać w maszynie ciepło. Po około 4 godzinach takiego
    "wygrzewania" ciasto chlebowe gwałtownie zwiększy objętość (o jakieś
    30-40%) i wtedy należy przełączyć na właściwe pieczenie (60 minut).

    Pozostały zakwas zamykasz szczelnie w słoiku i wkładasz do lodówki.
    Należy go wyjąć co najmniej na dobę przed następnym pieczeniem i
    dosypać/dolać w proporcji 1:1 tyle mąki i wody ile mniej więcej planuje
    się zużyć zakwasu. A następnie należy trzymać pod ściereczką w ciepłym
    miejscu przez rzeczoną dobę.

    Wydaje się to nieco skomplikowane i oczywiście można zacząć od chleba z
    mieszanek.

    Ale jak już upieczesz taki chleb na zakwasie to z prawdopodobieństwem
    bliskim jedności nie dotkniesz więcej tego g*wna z torebek.

    Piotrek

  • 12. Data: 2018-02-02 12:23:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 02-Feb-18 11:18, Piotrek wrote:
> [...]
    >
    > Ale jak już upieczesz taki chleb na zakwasie to z prawdopodobieństwem
    > bliskim jedności nie dotkniesz więcej tego g*wna z torebek.

    Jeszcze może dodatkowe know-how:

    "Ciepłe miejsce" z przepisu to u mnie piekarnik ogrzany do 35 stopni i
    włączany co jakiś czas (jak sobie przypomnę) ażeby utrzymać temperaturę.

    Jak już ciasto rośnie to trzeba uważać ażeby nie włączyć jakiegoś
    programu ruszającego mieszadłami bo ciasto opadnie i cała robota pójdzie
    w 3.14zdu

    Proporcje mąk można oczywiście zmieniać ale raczej nie należy
    dramatycznie zmniejszać ilości mąki pszennej (bo chlebek jest jakiś taki
    inny - w negatywnym tego słowa znaczeniu). Oczywiście zamiast mąki
    pszennej można dać mąkę orkiszową. Czyli też pszenną - ale za to o
    jakich magicznych właściwościach! ;-)

    Piotrek

  • 13. Data: 2018-02-02 14:57:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wiaderko mylem ze dwa razy, na poczatku. Po upieczeniu i wyjeciu chleba niz w nim nie
    zostaje. To co bede myl. Z patentow jakie mam to zdejmowanie smigla po wyrobieniu
    ciasta. Duzo latwiej wychodzi bochenek z foremki. Odwracam do gory nogami i sam
    wychodzi.

  • 14. Data: 2018-02-02 15:04:14
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 02.02.2018 05:02, Zenek Kapelinder wrote:
    > Wersja podstawowa opisana w ksiazeczce, na poczatku ja kilkarazy zrobilem.
    Skladniki kupuje ..

    A po co chowasz to ciasto do lodówki te 75g ? Nie można za każdym razem
    od nowa?

  • 15. Data: 2018-02-02 15:08:10
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 02.02.2018 11:18, Piotrek wrote:

    > Kupuje się mąkę żytnią 2000 i robi się zakwas. Zajmuje to około
    > tygodnia. Ale jak już masz gotowy to możesz go używać miesiącami.

    Piękny opis ale chyba za dużo z tym zachodu jak dla mnie :-)
    Żeby się przekonać to bym musiał zjeść kromkę na prezentacji. No a
    nigdzie takiej nie widziałem :-)

  • 16. Data: 2018-02-02 15:10:43
    Temat: gotowe mieszanki do chleba
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A ja nie polecam mieszanek. Kolega co tez piecze zauwazyl ze w jego chlebie jest
    tylko to co sam nasypal do pojemnika. Druga sprawa z mieszankami jest taka ze jakies
    ogromne ilosci drozdzy trzeba dokladac. Np 1/4 paczki co ma 100 gram. W mojej
    metodzie dokladam w okolicach pol grama drozdzy na pol kilograma innych skladnikow.
    Wada jest dluzdzy czas rosniecia przed pieczeniem. Szkoda ze w mojej maszynce nie ma
    opcji stworzenia autorskiego programu pieczenia. To ze wlasny chleb jakis bardziej
    sycacy jest tez zauwazylem. Poza tym cena mieszanek jest wysoka. Za kilo maki 650
    place w markecie 1,19. Zamiast kupowac drogie mieszanki wole kupic ziarenek, suszone
    pomidory, zurawine itp.

  • 17. Data: 2018-02-02 15:13:28
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 02.02.2018 12:23, Piotrek wrote:

> [...]
    > inny - w negatywnym tego słowa znaczeniu). Oczywiście zamiast mąki
    > pszennej można dać mąkę orkiszową. Czyli też pszenną - ale za to o

    Kiedyś jak byłem młody, za komuny jeszcze to często chodziłem w nocy do
    piekarni po gorący chleb. Zjadałem go w całości taki był dobry. Brałem
    też surowe ciasto na bułki i też jadłem :-) Zwykle brałem chleb plus
    jedną rosnącą surową bułkę:-)
    Jakoś tamten chleb inaczej smakował niż dzisiejszy.

  • 18. Data: 2018-02-02 15:23:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie 75g a 75dkg. Stworzylem autorska forme zaczynu czy zakwasu. Mniejsza o nazwe.
    Dzieki temu uzywam kilkadziesiat razy mniej drozdzy. Jak na poczatku dokladalem tyle
    drozdzy co bylo w przepisach to przeszkadzal mi ich zapach i smak w chlebie.
    Probowalem bez drozdzy, tez wychodzi ale rosnie kilkanascie godzin. Fakt ze samo
    rosnie. Latwiej mi ogarnac czasowo jak rosnie ze cztery godziny niz 16 godzin. Poza
    tym dla mnie istotne bylo pozbycie sie drozdzowego zapaszku w chlebie. I w wyzej
    opisany sposob udalo mi sie to zrobic.

  • 19. Data: 2018-02-02 15:37:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Teraz tez kupisz super chleby. Ale ich cena zaczyna sie od szesciu osmiu zlotych za
    kilo. Troche przesadzaja bo kilo mandarynek 4 zlote. Poza tym jakis nie lubie jak
    mnie ktos w chuja robi. W tych lepszych chlebach nie ma mielonych platkow zlota zeby
    tyle kosztowaly. Robione z tej samej maki co zwykly chleb, ta sama woda, cukier, sol.
    Jak pieka w piecu rozgrzewanym weglem to nosnik tanszy niz prad do pieca
    elektrycznego. No i ten napis ze na zakwasie. A zakwas to wlasnorecznie zrobiona
    hodowla drozdzy dokladnie tych samych co sa w sklepie spozywczym za rogiem.

  • 20. Data: 2018-02-02 15:41:25
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 02-Feb-18 15:08, KIKI wrote:
    > Piękny opis ale chyba za dużo z tym zachodu jak dla mnie :-)

    Tylko pozornie.

    Proces jest dość odporny na modyfikacje parametrów ;-)
    Jak się szurniesz do maszyny raz na godzinę coby włączyć na chwilę
    ogrzewanie podczas rośnięcia ciasta to też będzie dobrze.

    IMHO kluczowe to nie za bardzo pomylić się w odmierzaniu składników i
    dać czas na wyrośnięcie ciasta.

    Reszta robi się sama.

    Ja w każdym razie regularnie piekę chleb w piątki i łącznie angażuję w
    to nie więcej niż 5-10 minut swojego czasu.

    Piotrek